6 tips om je lichaam te laten herstellen van stress

18 apr ‘24
4 min
Stress en piekeren
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Jan Helder
herstellen-van-stress

Een beetje stress ervaren is oké. Te veel stress is een aanslag op je lijf. Wat de oorzaak ook is, bij veel stress is het belangrijk om voldoende rust en ontspanning te vinden. Dus hoe bewaar je de balans? En hoe help je je lichaam weer te herstellen van (te) veel stress?

 

We leggen uit wat stress met je lichaam doet, waarom herstel zo belangrijk is en wat je kunt doen voor meer rust en ontspanning.

 

Wat is stress?

 

Het gevoel van stress kennen we allemaal: een hoofd vol gedachten, veel spanning in je lijf, en/of het ervaren van angst of onrust. Maar wat is stress nu eigenlijk en wat gebeurt er in je lichaam?

 

Stress is een abstract begrip, maar je kunt fysieke stress zien als een vorm van spanning die in je lichaam optreedt als reactie op externe prikkels”, aldus Soesja. “Er gebeurt iets in je buitenwereld en je hersenen detecteren ‘gevaar’, ze hebben de ervaring dat er iets mis is en dat jij daar ‘nu’ iets aan moet doen.”

 

☀️ Ook interessant: Zo zet je stress en angsten om in iets positiefs

 

 

Wat gebeurt er bij stress in je lichaam?

 

Bij een stressreactie gaat je lichaam in eerste instantie adrenaline en cortisol aanmaken. Dankzij deze hormonen verandert de toevoer van bloed in het lichaam, er gaat meer bloed naar je hart en je spieren. Soesja: “Op korte termijn is dit heel goed. Je wordt fysiek sterker en kunt sneller handelen. Je kunt bij wijze van spreken een beer aanvallen.”

 

Stress wordt echter schadelijk wanneer de situatie te lang duurt. “Wanneer je onder te veel stress staat, blijven de hersenen het signaal krijgen dat er een ‘gevaarlijke situatie’ is. Het lukt je niet meer te ontspannen en er blijven te veel stresshormonen in je bloed zitten.”, geeft Soesja aan.

 

“Zie ze als het water dat een brand blust: even is het heel effectief en vermindert het het vuur. Maar een huis dat niet meer in brand staat blijven blussen met water, sloopt uiteindelijk ook het huis.”

 

Extra tip: voor een verfrissend andere kijk op stress tippen we graag deze TED Talk 

 

 

De gevolgen van stress voor je lichaam

 

Wanneer je te veel onder stress staat, heeft dit op lange termijn schadelijke effecten op je lichaam. Essentiële lichaamsfuncties komen onder druk te staan. 

 

“De impact van te veel stress en te weinig ontspanning op je lichaam is groot”, benadrukt Soesja. “Het gaat ten koste van je immuunsysteem, je spijsvertering en je geheugen. Verder kan het hoofdpijn opleveren, een hoge bloeddruk en slaapproblemen. Je hartslag is bij veel stress ook constant hoger dan goed voor je is.” 

 

 

Waarom is rust en herstel zo belangrijk?

 

Wanneer je (te) veel stress ervaart, is ontspanning en rust enorm belangrijk. Je bent als het ware een ballon die maximaal onder spanning staat, er moet druk uit om niet te knappen. 

 

Rust zorgt ervoor dat je interne batterij weer kan opladen. Toch blijft ontspannen een uitdaging. Eigenlijk is dat gek. “Wanneer onze mobiel of laptop leeg is, vinden we het heel logisch om hem aan de lader te leggen”, merkt de psycholoog op. “Van ons lichaam verwachten we dat dit het altijd blijft doen, zonder op te laden. Maar jouw energie is ook een keer op.”

 

Herstellen van (te) veel stress

 

Hoe laad je jouw interne batterij weer op? Soesja deelt zes tips die je helpen de balans terug te vinden en je lichaam te laten herstellen bij veel stress.  

 

1. Slaap voldoende

 

De basis van rust is slaap. In de tijd dat je slaap krijgt je lichaam de maximale ontspanning en herstel. Besteed dus aandacht aan een goede nachtrust en probeer elke dag tussen de zeven en negen uur te slapen.

 

Een vast slaapritueel helpt hierbij. Ga op (dezelfde) tijd naar bed, zorg voor frisse lucht in de slaapkamer, schrijf je gedachten op aan het eind van de dag of lees een boek. Zie een goede nachtrust niet als een ‘moeten’, maar maak er een experiment van: wat gebeurt er eigenlijk als ik een nacht goed slaap? De kans is groter dat het je lukt.

 

Lees verder 💆🏻‍♂️ Hoe slaap je goed, ondanks veel stress?

 

 

2. Verminder prikkels

 

Prikkels maken je alert en wakker, probeer ze dus zoveel mogelijk te vermijden. Het geldt voor iedereen: veel bezig zijn met je telefoon of op je laptop helpt niet bij het vinden van ontspanning.

 

Let dus op je schermtijd, op fel licht en geluid, maar denk bij prikkels ook aan bepaalde personen of plekken die spanning opleveren en je dus liever wilt ontwijken als je stress ervaart.

 

 

3. Drink voldoende water

 

Wanneer de stresshormonen langdurig in jouw lichaam aanwezig blijven, vermindert de hydratatie. Je lichaam geeft alle aandacht aan klaarstaan om nu in actie te kunnen komen. Hierdoor wordt niet aan veel organen gedacht die vocht nodig hebben.

 

Zorg dus dat je voldoende water drinkt, zoek het niet in de alcohol 😉

 

4. Beweeg regelmatig

 

Bij bewegen hoef je niet meteen te denken aan hard sporten, juist de zachtere vormen zoals wandelen zorgen ook voor ontspanning. Vind een manier van bewegen die bij jou past: een activiteit waar jouw hoofd en lijf van ontspannen.

 

Zeker als er langere tijd heel veel druk op je spieren heeft gestaan, door de extra aanmaak van adrenaline en cortisol, is het goed je spieren op een andere manier te gebruiken om zo de bloedregulatie in je spieren weer op orde te krijgen.

 

Extra tip 🌳 Sport, wandel of beweeg buiten: in de natuur zijn heeft veel voordelen voor je lichamelijke en mentale welzijn

 

 

5. Eet gezond

 

Het klinkt zo logisch maar het blijft lastig: gezond eten. Probeer sowieso minder suikers te eten. Wanneer je veel cortisol in je bloed hebt, kan je meer trek krijgen in suikers. En suiker versterkt weer de toename van cortisol.

 

Cortisol zet ook je spijsvertering onder druk. Wees dan ook lief voor je spijsvertering en eet dingen die je makkelijk kunt verteren.

 

 

6. Zoek jouw vorm van ontspanning

 

Vind uit wat jou ontspanning geeft, dit is voor iedereen anders. Denk aan het doen van ademhalingsoefeningen, een mindfulness bodyscan of zachte vormen van yoga zoals yin of yoga nidra. ‘Progressieve relaxatie’ oefeningen, waarbij je afwisselend je spieren aanspant en weer ontspant, werken ook goed als je veel spanning in je lichaam ervaart.

 

Je kunt natuurlijk ook ontspanning vinden in hobby’s of tijd doorbrengen met vrienden, maar let er hierbij op dat dit soms ook energie kan kosten en je dus wellicht niet de rust geeft die je nodig hebt.

De volgende Live Space - Begint morgen
Stress en piekeren
Meer rust in je hoofd: omgaan met zorgen en piekeren
di 28 mei 13:00 - 14:00 Europe/Amsterdam
Plekken beschikbaar · Groepssessie

Maak jij je vaak zorgen of pieker je veel? En ben je je bewust van de impact van piekeren op jouw stressniveau en je mentale welzijn? Het kan ook anders.

In deze groepssessie nemen we een uitgebreide kijk in wat er in ons hoofd gebeurt als we piekeren, malen en ons zorgen maken:

– Leer de functie van piekergedachten te begrijpen

– Ontdek de gevolgen van overmatig piekeren

– Oefen met praktische tips om je zorgen de baas te worden en gedachten tot bedaren te brengen

In deze sessie delen we ervaringen en leren we van elkaar door middel van persoonlijke verhalen en praktische oefeningen. Worstel je met ernstige angst- of paniekaanvallen? Houd er rekening mee dat deze sessie daar niet voor bedoeld is; we raden je dan altijd een 1:1 sessie met een psycholoog aan.

Voor deze sessie vragen we je om je camera en microfoon aan te zetten, omdat het een interactieve sessie is en ieders deelname nodig is.

Aanmelden voor Space
Spaces to OpenUp

Minder stress, meer rust

Leer van anderen en van onze experts in online masterclasses en live groepssessies.