Zo leer je bewuster leven: 6 tips voor meer slow living

10 jul ‘23
5 min
Mindfulness
Lisanne Buisman
tips-slow-living-en-bewust-leven

Voel jij je ook weleens overweldigd door het dagelijks leven? En ren je zodra de zon zich weer laat zien van etentje, barbecue en borrel naar feestje, terras en strand?

 

Vaak zijn het juist de drukke momenten in het leven waarop we erop moeten letten om het rustiger aan te doen, anders kunnen we opbranden.

 

Slow living kan dan de oplossing zijn om bewuster te leven. Want om goed voor je mentale welzijn te zorgen, is het onmisbaar om af en toe de tijd te nemen om te vertragen, en stil te staan bij de dingen die jij belangrijk vindt. Die manier van bewust leven ziet er voor iedereen anders uit; er is geen ‘one size fits all’. Daarom verkennen we in dit artikel verschillende tips om juist in drukke tijden meer slow living in je leven toe te passen. Dus gebruik wat je aanspreekt!

 

Tips om te vertragen in het dagelijks leven

  1. Trakteer jezelf, op jouw manier
  2. Zorg goed voor je lichaam
  3. Doe gewoon even niets
  4. Oefen met mindfulness (of probeer het eens uit)
  5. Neem pauze van je schermen
  6. Ga de natuur in

 

Wat is slow living?

 

Slow living – of langzaam leven – is een manier om een bewustere levensstijl te creëren, waarin je genoeg tijd neemt voor jezelf en probeert te leven volgens je waarden. Het betekent niet dat je al je verantwoordelijkheden laat vallen en de hele dag niets doet. Slow living draait om dingen in het juiste tempo doen, met aandacht. Kwaliteit boven kwantiteit

 

“In plaats van op de automatische piloot door het leven te racen, herinnert het je eraan om bewust de tijd te nemen voor de dingen die voor jou belangrijk zijn in het dagelijks leven, ook voor self-care.” licht psycholoog Paul toe. 

 

Slow living gaat dus om een beter, niet een sneller, leven.

 

Tot slot ontkent slow living het idee dat je altijd maar druk moet zijn om succes te hebben. Natuurlijk is productiviteit belangrijk. Maar het is net zo goed nodig om soms een stap terug te doen, en een pauze in te lassen voor reflectie en ontspanning. Zodra je daar de tijd voor neemt, vind je ook de ruimte en focus om te werken aan je mentale welzijn.

Slow living in opkomst

 

Het lijkt misschien alsof slow living een term van de laatste jaren is. En er is zeker sinds de start van de coronacrisis in 2020 een stuk meer aandacht voor. Als reactie op de onzekerheid die veel mensen toen ervoeren (en de tijd die vrijkwam) namen ze hun leven onder de loep, en gingen zich meer richten op wat voor hen écht belangrijk was. Er ontstond een verlangen om op zoek te gaan naar een andere besteding van onze (vrije) tijd, naar zinvol werk en naar onszelf.

 

Maar het concept slow living is eigenlijk al wat ouder. Het komt voort uit de Slow Food beweging die vanaf 1980 ontstond. 

 

Daardoor geïnspireerd bedacht de Canadese auteur Carl Honoré in 2004 de term slow living. In zijn boek ‘In Praise of Slowness’ liet hij zien hoe we ‘traagheid’ ook op andere aspecten van het leven konden toepassen, zoals werk en vrije tijd. En zo kwam er een bredere beweging van slow living op gang.

De basis van slow living en self-care: begrijpen waar je behoefte aan hebt

 

Self-care wordt vaak beschreven als een quick fix: een magische oplossing voor alles. ‘Pas dit ene trucje toe en je zult je nooit meer stress hebben’. Maar zo kun je het gevoel krijgen dat tijd voor jezelf een ‘moetje’ wordt. Nóg een punt op je takenlijst – waardoor je juist meer gestrest raakt.

 

Paul legt het zo uit: “Als je bewust leven en self-care alleen benadert vanuit het doel om je niet gestrest te voelen, haal je er waarschijnlijk niet veel voordeel uit. De kracht van slowing living zit hem in de intentie: het gaat erom te focussen op wat je wel doet, in plaats van op de vervelende taken of negatieve gedachten waar je vanaf wilt komen.” 

 

Oftewel: je probeert meer tijd te maken om de paar dingen die jij belangrijk vindt in het leven met volle aandacht mee te maken. Zodat je daar uiteindelijk meer voldoening, rust en energie uit haalt. En daarmee bouw je weer een buffer van veerkracht op, zodat je de minder leuke dingen in het dagelijkse leven beter aan kunt.

 

Voordat we dieper ingaan op de tips om bewuster te leven, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat je nodig hebt

 

Om te leren luisteren naar de signalen van je lichaam en je hoofd, kun je de RAIN-methode gebruiken:

  • Recognise: (h)erken wat je nodig hebt. De eerste stap is je bewust worden van waar je behoefte aan hebt. Als je nadenkt over een behoefte, plan of keuze, sta er dan ook bij stil of je daar een ‘ja’ of ‘nee’ bij voelt.
  • Allow: laat je behoeften en emoties toe. Observeer ze simpelweg, zonder oordeel, en probeer ze te accepteren zonder je ertegen te verzetten of ze te rationaliseren.
  • Investigate: onderzoek hoe je je voelt. In deze stap kijk je pas naar het ‘waarom’ achter je gevoel of behoefte. Wat vertelt het je, waar komt het vandaan? Waar kan het je brengen?
  • Nurture: koester je emoties. Hier leer je om met mildheid naar jezelf te kijken. Je gebruikt ‘het meest compassievolle deel’ in jou om jezelf gerust te stellen.

Daarnaast kun je een korte realiteitscheck doen op de behoefte die in je opkomt. Ga na of jouw behoefte voortkomt uit intrinsieke motivatie – dat wil zeggen dat het vanuit jezelf komt. Voor self-care is het heel belangrijk dat je iets doet omdat je er zelf plezier of voldoening uit haalt, in tegenstelling tot iets doen uit angst of voor een ander. Als je voelt “Ik wil dit doen omdat ik het leuk / boeiend / fijn vind,” dan zit je goed.

 

Tips om bewust te leven (ook in drukke tijden)

 

Heb je bepaald aan wat voor self-care je behoefte hebt? Dan is het tijd voor praktische tips om te onthaasten. 

 

“In de zomer kan het extra lastig zijn om tijd voor jezelf te maken,” vertelt Paul. “Terwijl je in de winter misschien uit jezelf meer naar binnen gekeerd leeft, wordt je energie tijdens de zomer vaak door andere dingen opgeslokt: door reizen of andere tripjes, buiten zijn en sociale activiteiten.”

 

Gebruik deze tips om na je werk, tijdens een vrije dag of in het weekend meer tijd te maken voor jezelf. Zo kun je daarna weer bewuster leven en energie vinden voor de dingen die er voor jou toe doen.

 

1. Trakteer jezelf, op jouw manier

Op sociale media kun je het idee krijgen dat self-care eruit ziet als een dagje in de spa, sjiek uit eten gaan of iets moois voor jezelf kopen. 

 

Maar er zijn ook goedkopere manieren om jezelf te verwennen. Die zijn ook meteen duurzamer en voor iedereen toegankelijk. Want self-care draait om wat jij fijn vindt om je tijd aan te besteden, los van invloeden van buitenaf. Hoe eenvoudiger de activiteit, des te groter het positieve effect misschien wel – zolang je er maar bewust voor kiest. Dus denk ook eens aan een mooie wandeling maken, bijpraten met een goede vriend of een avond thuis lezen. 

 

2. Zorg goed voor je lichaam

Self-care gaat hand in hand met een gezonde levensstijl. Goed voor je lichaam zorgen door gevarieerd te eten, voldoende slaap en regelmatige beweging draagt immers ook bij aan je mentale welzijn. Daardoor zit je echt ‘lekker in je vel’. 

 

Heb je een drukke week voor de boeg op je werk? Of juist veel sociale activiteiten gepland staan? Probeer dan ’s ochtends eens een wandeling te maken, of yoga of een snelle stretch-oefening te doen. Je zult ervan versteld staan hoe je concentratie en productiviteit omhoog schieten.

 

3. Doe gewoon even niets

Het klinkt natuurlijk een stuk makkelijker dan het is, met alle dingen die in het dagelijks leven onze aandacht vragen. Maar in feite gaat niets doen om gewoon ‘zijn’ en geen afleiding zoeken.

 

Met een beetje oefening kun je die momenten al in een paar verloren minuten in je dag inbouwen. Kijk bijvoorbeeld tijdens het (thuis)werken zomaar eens uit het raam. Of ga na het zetten van een kop thee of koffie even zitten om ervan te genieten.

 

4. Oefen met mindfulness (of probeer het eens uit)

Mindfulness leert je om op te merken wat er in het huidige moment gebeurt. Je zou het kunnen zien als de kern van slow living: je oefent met leven in het moment, zonder oordeel. En met als doel om je zorgen over het verleden of de toekomst los te laten.

 

Een paar minuten per dag mindfulness beoefenen kan je meer rust en een groter geluksgevoel geven in het leven.

 

Wil je mindfulness een keer proberen, of het weer oppakken?🪴 Je kunt laagdrempelig beginnen met deze korte mindfulness-oefeningen die je overal kunt doen

 

 

5. Neem een pauze van je schermen

Voor je het weet, besteed je een groot deel van je avonduren, vrije dagen of vakantie gekluisterd aan een scherm. 

 

Een screen break helpt je om meer contact met je omgeving te maken, verlaagt stress en verbetert je mentale welzijn – zeker als je ook minder tijd op sociale media doorbrengt.

 

Je hoeft echt niet volledig afscheid te nemen van je apparaten: het helpt al om overdag regelmatig een pauze in te lassen in je schermtijd. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke 1 of 2 uur maximaal zoveel minuten op je telefoon wilt spenderen. Zet een timer en doe daarna bewust iets anders. Ga aan de wandel, lees een tijdschrift, speel een spelletje of kijk gewoon om je heen. 

 

Aan de slag met minder schermtijd (en meer mindfulness)? 🌳 Probeer deze mindfulness-oefening voor een pauze van je schermen

 

 

6. Ga de natuur in

De natuur opzoeken kan je helpen om trager te leven en zelfs je gezondheid verbeteren. Volgens de wetenschap is er een bewezen verband tussen tijd doorbrengen in de natuur en een beter humeur, minder stress, verbeterde concentratie en een toename in je empathische vermogen (bron: American Psychological Association).

 

Dus maak een korte wandeling in het park of kies, als je vrije uren en conditie het toelaten, voor een mooie dagwandeling.

 

Blijf tijd maken om af en toe te onthaasten

 

Hoe druk jouw dagen ook zijn – als je af en toe de tijd neemt om in een lagere versnelling te leven, bouw je een buffer van veerkracht in. En zo kun je weer beter omgaan met de uitdagingen, stress en veranderingen die het leven met zich meebrengt. 

 

Dus probeer deze tips regelmatig toe te passen; je kunt er zelfs tijd voor blokkeren in je agenda.

 

En onthoud dat de beste manier om te onthaasten er voor iedereen anders uitziet! Het gaat erom wat werkt voor jou.

 

Wil je leren om meer in het moment te leven?
👉 Volg ook eens een mindfulness groepssessie via Spaces to OpenUp

De volgende Live Space - Begint over 3 dagen.
Mindfulness
Omgaan met emoties | Emoties Deel 2
ma 17 jun 16:00 - 17:00 Europe/Amsterdam
Plekken beschikbaar · Groepssessie

In een serie van twee sessies leer je hoe je op een gezonde manier omgaat met emoties. Tijdens deze tweede sessie bouwen we verder op wat we in deel 1 hebben geleerd over het reguleren en verwerken van jouw (uitdagende) emoties. Verwacht veel interactie, delen en van elkaar leren.

Voor deze sessie vragen we je om je camera en microfoon aan te zetten, omdat het een interactieve sessie is en ieders deelname nodig is.

Aanmelden voor Space
Spaces to OpenUp

Leer meer over leven in je eigen tempo

Volg één van onze groepssessies en masterclasses om verder te oefenen met mindfulness en self-care.