Veerkracht is de kracht van lichaam en geest om zich snel te herstellen, aldus de Van Dale. Het is een onmisbare skill die je helpt in uitdagende omstandigheden. Zowel fysiek als mentaal en waar dat ook mag zijn. Dus ook op je werkplek.
Een organisatie die bestaat uit veerkrachtige mensen is een organisatie die tegen een stootje kan. Die leert van fouten en obstakels en uiteindelijk betere resultaten laat zien. Hoe bouw je als organisatie zo’n veerkrachtige cultuur?
Wat is mentale veerkracht?
We weten allemaal dat je niet aan obstakels, uitdagingen en veranderingen kunt ontsnappen. Ze horen bij het leven. En maken het leven – tot op zeker hoogte – mooi. Maar dat je weet dat tegenslag erbij hoort, wil niet zeggen dat het je niet van je stuk brengt.
Mentale veerkracht gaat erom dat je op een constructieve manier met verandering en tegenslag omgaat. “Dat gaat er niet om dat je een onbreekbaar schild opbouwt waardoor je niet geraakt kunt worden, maar dat je flexibel omgaat met alle situaties die het leven voor je in petto heeft”, legt psycholoog Clara Isabell Slawik uit.
Dat betekent dat je situaties accepteert zoals ze zijn. Clara: “Mentaal weerbare mensen laten zich niet door omstandigheden meeslepen. Ze grijpen de situatie juist aan om ervan te leren, erdoor te groeien en er sterker door te worden. Ze weten dat het juist die uitdagingen zijn die ze verder brengen, veerkrachtiger maken. Ook op de werkvloer.”
Wat maakt iemand weerbaar?
Wat maakt iemand dan precies veerkrachtig? “Een veerkrachtig persoon weet dat weerstand meer energie kost dan acceptatie,” licht Clara toe. Daarnaast zijn dit karaktereigenschappen van een veerkrachtig persoon:
- Accepteert pijn en obstakels
- Omarmt verandering
- Heeft een open mindset
- Past zich makkelijk aan situaties aan
- Oordeelt niet
- Leert van fouten
- Is geduldig
💡 Lees ook: 6 manieren om uit je comfort zone en in je growth zone te stappen
Een weerbare bedrijfscultuur
Hoewel weerbaarheid vaak wordt gezien als een persoonlijke karaktereigenschap, kan een groep mensen (zoals een organisatie of een team) ook weerbaar zijn.
En net zoals een goede fysieke conditie, kun je die weerbaarheid trainen. Als individu én als team of organisatie.
Want ook binnen organisaties zijn veranderingen, obstakels en onzekerheden onderdeel van de normale gang van zaken.
Denk aan plannen die wijzigen, mensen die komen en gaan, hoge werkdruk, financiële tegenvallers en ontevreden klanten. Aan onverwachtse situaties en obstakels geen gebrek.
Clara: “Je doet er dus goed aan om een weerbare bedrijfscultuur op te bouwen. Een cultuur die openheid, connectie en transparantie stimuleert.”. En die cultuur begint bij goed leiderschap, aldus Harvard Business Review.
Clara onderstreept dat: “Leiders en managers bevinden zich in de positie om het goede voorbeeld te geven. En zoals we allemaal weten: goed voorbeeld doet goed volgen.”
Als het management zich veerkrachtig opstelt en dit uitstraalt, werkt dit als een katalysator voor de hele organisatie. Wat betekent dat je als leider niet doorwerkt tot in de late uurtjes, maar prioriteiten stelt, grenzen aangeeft, je kwetsbaar opstelt en fouten ziet als mogelijkheden tot groei.