Het belang van emotionele intelligentie en empathie op het werk
Voordat we dieper in het onderwerp duiken, is het belangrijk om te weten wat emotionele intelligentie of ‘EQ’ precies is.
Psycholoog bij OpenUp Willemijn Pels Rijcken legt uit: “Emotionele intelligentie draait om het vermogen om je eigen emoties te herkennen, onder controle te houden en effectief te gebruiken. En daarnaast bestaat het uit het begrijpen van de emoties van anderen om je heen.”
“Empathie daarentegen is het vermogen om de gevoelens van anderen te begrijpen en te delen. Je zou kunnen zeggen dat empathie een onderdeel of voorbeeld is van emotionele intelligentie.”
Hoe vertaalt dat zich naar leidinggeven? Volgens Harvard Business School bestaat emotionele intelligentie uit 4 onderdelen:
- Zelfbewustzijn
- Zelfregulatie
- Sociaal bewustzijn
- Relatiemanagement
Het eerste punt, zelfbewustzijn, is de kern van emotionele intelligentie. Bij zelfbewustzijn gaat het er niet alleen om dat je je bewust bent van je eigen sterke en zwakke punten, maar ook van je eigen emoties en de impact daarvan op je team, collega’s en stakeholders.
Zelfregulatie beschrijft hoe je met deze emoties omgaat en ze onder controle houdt. Componenten drie en vier gaan over de emoties van anderen. Het derde onderdeel, sociaal bewustzijn, gaat over het waarnemen van de emoties van anderen in de ruimte en het bewust zijn van de dynamiek binnen de organisatie. Dit is ook waar empathie om de hoek komt kijken, waardoor leiders de gevoelens en perspectieven van teamleden kunnen begrijpen en daardoor effectiever kunnen communiceren.
En relatiemanagement heeft betrekking op je vermogen om anderen te beïnvloeden, hen te coachen en op tijd in te grijpen als er een conflict of miscommunicatie dreigt, voordat die uit de hand lopen.
Verder lezen 💡 Tips voor leidinggeven op afstand
De invloed van emotionele intelligentie op je bedrijfscultuur
Welke invloed heeft het stimuleren van EQ op de cultuur van je organisatie als geheel?
Psycholoog Willemijn Pels Rijcken legt uit: “Werken aan emotionele intelligentie binnen je organisatie draagt bij aan een positieve, gezonde bedrijfscultuur. Je bewust zijn van de invloed van emoties op jezelf en anderen verbetert de communicatie, samenwerking en dynamiek in teams. Bovendien kun je beter opkomen voor je eigen emotionele behoeften als je daar meer inzicht in hebt,” legt ze uit.
Emotionele intelligentie is belangrijk voor zowel managers als werknemers. “Managers met een hoge emotionele intelligentie kunnen met behulp daarvan een open, stimulerende werkomgeving creëren. Dat draagt bij aan meer plezier en voldoening op het werk, maar ook tot een hogere productiviteit”, aldus de psychologe.
Een hoog EQ beïnvloedt ook je eigen veerkracht. “Iemand met emotionele intelligentie toont ook meer veerkracht als er zich veranderingen of onverwachte gebeurtenissen op de werkvloer voordoen,” zegt Willemijn Pels Rijcken.
Meer weten over empathie op de werkvloer? 💡
De voordelen van een persoonsgerichte cultuur voor je werknemers
De link met diversiteit en inclusie
Leidinggevenden en medewerkers met een hoog niveau van emotionele intelligentie bevorderen niet alleen een gezonde bedrijfscultuur, maar dragen ook bij aan een inclusieve werkomgeving. “Empathie helpt om mensen met verschillende achtergronden te begrijpen en te waarderen. Als je werknemers die kwaliteit bezitten of ontwikkelen, stimuleer je een cultuur waarin iedereen welkom is en zichzelf kan zijn,” benadrukt psycholoog Willemijn Pels Rijcken.
“Wie een breed scala aan communicatieve vaardigheden bezit, is beter in staat om verbale en non-verbale signalen te herkennen, verschillende communicatiestijlen te begrijpen en interculturele manieren van communicatie toe te passen,” voegt ze eraan toe.
Door empathie en communicatieve vaardigheden te stimuleren op de werkvloer, zorg je voor minder miscommunicatie. En je bevordert bovendien een open cultuur waarin meer collega’s zich gehoord en begrepen voelen. “Waar verschillende mensen werken, zijn ook verschillende meningen en standpunten. Daarom is het belangrijk dat je het vermogen hebt om je aan te passen, om open te staan voor andere standpunten en conflicten op te lossen – en dat is emotionele intelligentie.”