De één weet er nieuwe kracht en motivatie uit te halen, de ander kruipt in z’n schulp omdat ‘ie het gevoel heeft dat ‘ie heeft gefaald. We gaan allemaal anders met feedback om. En zelfs als je vaak de positieve kant ervan weet in te zien, is het niet altijd even gemakkelijk om je er niet door uit het veld geslagen te voelen. De hoogste tijd om ‘s verder in te zoomen op het onderwerp. Want feedback geven én krijgen is helemaal niet zo lastig als we denken. Geloof Britt maar.
Maar gelukkig is dat nergens voor nodig. Psycholoog Britt Slief vertelt je hoe je feedback gebruikt om te groeien als professional en als mens (want dat is immers waar het voor is bedoeld).
Wat is het doel van feedback?
Feedback associeer je misschien met dat officiële gesprek dat je een paar keer per jaar met je manager voert. Het voelt misschien als een verplichting. Een moetje. Of juist een beetje suf, want waarom voer je dat gesprek niet vaker?
Dat kan allemaal, want als feedback niet in de cultuur van het bedrijf is opgenomen, raak je er niet vertrouwd mee. Terwijl juist dat zo belangrijk is. “Want feedback helpt niet alleen teams en individuen verder, ook de organisatie wordt er beter van”, vertelt Britt.
“Feedback is bedoeld om je te laten groeien. Om je talenten te ontwikkelen, te motiveren en richting te geven. En om zo je werkgeluk te vergroten.”
Feedback is simpwelweg goed voor je. En, net zoals het volgen van een cursus, lezen van een boek of luisteren naar een podcast dat is, is het een manier om je persoonlijk te ontwikkelen.
Waarom vinden we feedback ontvangen (en vragen) lastig?
Maar waarom voelt feedback dan zelden zo positief als waar het in de kern voor is bedoeld? Waarom ervaren we het eerder als een aanval op onze kunnen? Waarom zijn we zo angstig om het fout te doen?
Omdat we bang zijn voor kritiek. We vinden het lastig om te horen dat we iets fout doen. Dat we niet perfect zijn. Onder andere, vermoeden psychologen, omdat we die feedback associeren met commentaar dat we in onze jonge jaren van onze ouders en leraren kregen.
Met als gevolg dat we feedback liever uit de weg gaan dan dat we het met open armen ontvangen. Laat staan er actief naar vragen. Waardoor we taken eerder uitstellen, we gaan piekeren, jaloers worden of onszelf in de weg gaan zitten.
“Weten hoe je met feedback omgaat is een belangrijke skill voor managers, met name als je werkt in een rol of bedrijf waar dingen snel veranderen.” – psychiater Jay M. Jackman
En dus wil je leren om feedback juist op te zoeken, er aandachtig naar te luisteren en ervan te leren. Zonder je aangevallen te voelen. Want in de mening van anderen ligt een goudmijn aan kennis.
Feedback ontvangen doe je zo
Britt tipt hoe je feedback kunt ontvangen:
- Sta ervoor open om feedback te ontvangen. Vraag er dan ook actief naar.
- Luister actief en met aandacht. Onderzoek of je de ander goed begrijpt. Stel vragen als iets onduidelijk is (vraag naar voorbeelden!).
- Verander je mindset wat betreft feedback. Schiet niet direct in de verdediging. Zie het als een manier om te groeien.
- Neem de tijd om de feedback te laten bezinken. Je mag er best even over nadenken en later besluiten of en wat je ermee gaat doen.
Feedback vragen
“Je hoeft niet op een formeel moment te wachten om feedback te vragen of krijgen. Je kunt ook tussendoor vragen aan collega’s, teamleden of manager hoe ze vinden dat het gaat”, meent Britt.
Doe dat bijvoorbeeld op momenten die je spannend vond, als je niet zeker weet of iets helemaal goed ging of als je ergens in wilt groeien.
Op die manier raak je gewend aan feedback. Britt: “Het is makkelijker en effectiever voor jezelf als je regelmatig om feedback vraagt.” Je leert sneller van je fouten en schakelt makkelijker in gedrag.
Vraag dus actief zelf om feedback. Houdt daarbij in gedachten waarom je feedback vraagt, stel open vragen en vraag door.
Eén van onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen:
- Hoe vond je m’n presentatie gaan?
- Wat vond je van mijn bijdrage in de meeting van vanochtend?
- Hoe vond je het gesprek gaan?
- Wat vond je het meest overtuigen van wat ik vertelde?
- Heb ik tijdens deze meeting de juiste stappen gezet?
- Wat vond je zojuist goed gaan? En wat ging er minder goed?
En vraag vervolgens door:
- Wat waren sterke punten volgens jou?
- Waar kan ik nog verbeteren?
- Wat bedoel je met …?
- Heb je een voorbeeld?
- Wat bedoel je daar precies mee?
- Hoe zou jij dit anders doen?
Tip: psychologen van OpenUp helpen leidinggevenden en andere collega’s met alledaagse uitdagingen, zoals feedback ontvangen en het creëren van een feedbackcultuur. Weten hoe we de teams binnen jouw organisatie kunnen helpen? Boek een demo.
Wat als je het er niet mee eens bent?
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je je niet in de feedback van de ander kunt vinden. In die gevallen is het eerst belangrijk dat je er zeker van bent dat je de ander goed begrijpt.
Britt: “Stel vragen als je iets onduidelijk vindt. Vraag naar een voorbeeld. Neem vervolgens de tijd om de feedback te laten bezinken. Waar kun je je wel en niet in vinden? Bespreek dit om tot een oplossing te komen.”
Voel je je aangevallen of bekritiseert door de feedback? “Vraag jezelf af, voor dat je erop reageert, hoe het komt dat je je zo voelt”, geeft Britt nog als laatste tip mee. “Vaak ligt daarin voor jezelf al een antwoord.”