De druk op leidinggevenden
Er is iets aan de hand met de werkdruk onder managers. Uit de HR Priorities Survey 2024 van Gartner, waarvoor meer dan 500 HR-executives uit 40 landen en verschillende branches werden ondervraagd, bleek dat driekwart van de leidinggevenden in hun organisaties zich overweldigd voelt door hun werk.
- Medewerkers in een leidinggevende functie hebben gemiddeld 51% meer taken dan ze effectief aankunnen.
- 54% van de leidinggevenden kampt met werkstress en vermoeidheid.
- 73% van HR-professionals geeft daarnaast aan dat managers in hun organisatie niet in staat zijn om hun teams te begeleiden bij grote veranderingen.
En het is al even geleden, maar een grote enquête van het CBS onder Nederlandse werknemers liet in 2015 al vergelijkbare resultaten zien.
Toen vormden managers de beroepsgroep die het vaakst aangaf dat ze hoge werkdruk ervoeren, op basis van vragen of ze extra snel, veel of hard moesten werken. Uit dat onderzoek bleek dat vooral managers in de horeca, retail, de productiesector en commerciële dienstverlening te maken hadden met bovengemiddelde werkdruk.
💡 Lees ook: Zo houd je high-performers op het werk mentaal gezond (en voorkom je burn-out)
Het belang van empathie & mentaal welzijn voor modern leiderschap
Die toegenomen druk en werkstress onder leidinggevenden heeft met name gevolgen voor hun teamleden. Slechts 1 op de 2 werknemers vindt dat hun manager empathisch met hen omgaat.
Daarom is het des te belangrijker dat leidinggevenden in je organisatie over de juiste vaardigheden beschikken om veerkrachtig leiding te geven aan moderne teams, ook als dat (deels) leidinggeven op afstand betekent aan hybride teams.
Om managers tegemoet te komen in de veranderingen en uitdagingen op de werkvloer, is er een shift nodig. Dat bevestigt het onderzoek van Gartner ook: slechts 25% van de managers geeft aan dat bestaande trainingsprogramma’s van hun organisatie hen de juiste vaardigheden bijbrengen. Leiderschapstrainingen moeten de focus verleggen van traditionele vaardigheden naar moderne leiderschapsskills.
Wat betekent dat voor jouw HR-afdeling?
Het wordt met het oog op de toekomst steeds belangrijker om een persoonsgerichte aanpak te integreren in leiderschapsprogramma’s. Zo’n persoonscultuur of mensgerichte cultuur gaat uit van de behoeften, samenwerking en ontwikkeling van medewerkers. Voor persoonsgericht leiderschap betekent dit dat waarden als empathie, betrokkenheid, verbinding en groei een belangrijke rol spelen. En dat sluit weer mooi aan bij het groeiende belang van mentaal welzijn voor een gezonde werkcultuur.
💡 Meer weten? De 7 waarden van een persoonsgerichte werkcultuur
Druk van de ketel: hoe HR managers kan ondersteunen bij hoge werkdruk
Wil je als HR-afdeling de leidinggevenden in je organisatie beter ondersteunen bij de werkdruk en de nieuwe eisen in hun rol, dan bestaat de basis uit het creëren van een cultuur van mentale weerbaarheid.
Zorg dat managers het belang van mentaal welzijn zelf inzien, en er open over praten met teamleden en peers. Liliane Thoelen, psycholoog bij OpenUp, geeft tips:
1. Stimuleer een veilige, open bedrijfscultuur
Een open bedrijfscultuur is essentieel voor een gezonde, stimulerende werkomgeving – zowel voor managers als voor andere medewerkers. Daarin heerst psychologische veiligheid: het mag geen taboe of teken van zwakte zijn als je bij collega’s of HR aangeeft dat je je overweldigd voelt door je werk.
“Of je nu een team leidt of een uitvoerende rol hebt, het is belangrijk dat je op elkaar kunt vertrouwen en elkaar helpt,” benadrukt psycholoog Liliane Thoelen. “Moedig leidinggevenden om het goede voorbeeld te geven, zich kwetsbaar op te stellen en actief om hulp te vragen.”