De hoge werkdruk onder managers: zo bied je ondersteuning met HR

9 feb ‘24
4 min
Werkprestaties
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Lili Thoelen
Leidinggeven is niet niks: managers dragen een behoorlijke verantwoordelijkheid op hun schouders. En sinds de coronacrisis houden ze nog meer ballen in de lucht – van het leiden van hybride teams en zorg dragen voor een veilige werksfeer, tot het bewaken van de productiviteit in een krappe arbeidsmarkt.

 

Oftewel: de werkdruk onder managers is hoog, en het is tijd om met HR in actie te komen. Volgens recent onderzoek geeft 75% van de HR-professionals aan dat leidinggevenden in hun organisatie overweldigd zijn door de toename in taken. Dat heeft ook gevolgen voor HR, met name voor het behoud van leidinggevend talent.

 

Maar wat maakt de werkdruk voor leidinggevenden precies zo hoog? En hoe ondersteun je het mentale welzijn van de managers in jouw organisatie zo goed mogelijk? Ontdek hier onze tips voor HR.

De druk op leidinggevenden

 

Er is iets aan de hand met de werkdruk onder managers. Uit de HR Priorities Survey 2024 van Gartner, waarvoor meer dan 500 HR-executives uit 40 landen en verschillende branches werden ondervraagd, bleek dat driekwart van de leidinggevenden in hun organisaties zich overweldigd voelt door hun werk.

 

  • Medewerkers in een leidinggevende functie hebben gemiddeld 51% meer taken dan ze effectief aankunnen.
  • 54% van de leidinggevenden kampt met werkstress en vermoeidheid.
  • 73% van HR-professionals geeft daarnaast aan dat managers in hun organisatie niet in staat zijn om hun teams te begeleiden bij grote veranderingen.

 

En het is al even geleden, maar een grote enquête van het CBS onder Nederlandse werknemers liet in 2015 al vergelijkbare resultaten zien.

 

Toen vormden managers de beroepsgroep die het vaakst aangaf dat ze hoge werkdruk ervoeren, op basis van vragen of ze extra snel, veel of hard moesten werken. Uit dat onderzoek bleek dat vooral managers in de horeca, retail, de productiesector en commerciële dienstverlening te maken hadden met bovengemiddelde werkdruk. 

 

💡 Lees ook: Zo houd je high-performers op het werk mentaal gezond (en voorkom je burn-out)

 

 

Het belang van empathie & mentaal welzijn voor modern leiderschap

 

Die toegenomen druk en werkstress onder leidinggevenden heeft met name gevolgen voor hun teamleden. Slechts 1 op de 2 werknemers vindt dat hun manager empathisch met hen omgaat. 

 

Daarom is het des te belangrijker dat leidinggevenden in je organisatie over de juiste vaardigheden beschikken om veerkrachtig leiding te geven aan moderne teams, ook als dat (deels) leidinggeven op afstand betekent aan hybride teams.

 

Om managers tegemoet te komen in de veranderingen en uitdagingen op de werkvloer, is er een shift nodig. Dat bevestigt het onderzoek van Gartner ook: slechts 25% van de managers geeft aan dat bestaande trainingsprogramma’s van hun organisatie hen de juiste vaardigheden bijbrengen. Leiderschapstrainingen moeten de focus verleggen van traditionele vaardigheden naar moderne leiderschapsskills

 

Wat betekent dat voor jouw HR-afdeling?

 

Het wordt met het oog op de toekomst steeds belangrijker om een persoonsgerichte aanpak te integreren in leiderschapsprogramma’s. Zo’n persoonscultuur of mensgerichte cultuur gaat uit van de behoeften, samenwerking en ontwikkeling van medewerkers. Voor persoonsgericht leiderschap betekent dit dat waarden als empathie, betrokkenheid, verbinding en groei een belangrijke rol spelen. En dat sluit weer mooi aan bij het groeiende belang van mentaal welzijn voor een gezonde werkcultuur.

 

💡 Meer weten? De 7 waarden van een persoonsgerichte werkcultuur

 

 

Druk van de ketel: hoe HR managers kan ondersteunen bij hoge werkdruk

 

Wil je als HR-afdeling de leidinggevenden in je organisatie beter ondersteunen bij de werkdruk en de nieuwe eisen in hun rol, dan bestaat de basis uit het creëren van een cultuur van mentale weerbaarheid

 

Zorg dat managers het belang van mentaal welzijn zelf inzien, en er open over praten met teamleden en peers. Liliane Thoelen, psycholoog bij OpenUp, geeft tips:

 

 

1. Stimuleer een veilige, open bedrijfscultuur

 

Een open bedrijfscultuur is essentieel voor een gezonde, stimulerende werkomgeving – zowel voor managers als voor andere medewerkers. Daarin heerst psychologische veiligheid: het mag geen taboe of teken van zwakte zijn als je bij collega’s of HR aangeeft dat je je overweldigd voelt door je werk. 

 

“Of je nu een team leidt of een uitvoerende rol hebt, het is belangrijk dat je op elkaar kunt vertrouwen en elkaar helpt,” benadrukt psycholoog Liliane Thoelen. “Moedig leidinggevenden om het goede voorbeeld te geven, zich kwetsbaar op te stellen en actief om hulp te vragen.”

💡 Tips voor leidinggevenden

 

Zo zorg je als manager voor psychologische veiligheid op het werk:

 

  1. Neem verantwoordelijkheid voor je gedrag en communicatie
  2. Durf kritisch naar jezelf te kijken
  3. Ga de dialoog aan met je medewerkers
  4. Stel je open voor andere perspectieven
  5. Geef je eigen grenzen duidelijk en vriendelijk aan
  6. Zorg te allen tijde voor bewustzijn en openheid
  7. Moedig je team aan om open te communiceren
  8. Wees een rolmodel voor anderen

Tip voor HR 🎓 Deel deze online cursus intern met managers: cursus ‘Zo maak je mentaal welzijn onderdeel van je cultuur’

 

 

2. Schep heldere verwachtingen voor leidinggevende functies

 

Volgens het Gartner-onderzoek hebben de meest succesvolle bedrijven inmiddels ingezien dat leiderschapsposities zoals die op dit moment zijn vormgegeven niet meer realistisch zijn. Daarom zijn ze begonnen met het herdefiniëren van de functiebeschrijvingen. 

 

In de managersrollen van de toekomst draait het steeds vaker om coachen en delegeren. In plaats van zelf veel bezig te zijn met de uitvoering, bestaat de rol van leidinggevende er steeds vaker uit om teamleden te helpen om voor de uitvoer van projecten, advies en concrete tips met anderen in contact te komen – zodat zij zelf kunnen focussen op meer strategische taken.

 

 

3. Benadruk het belang van zelfzorg

 

Wie leidinggeeft is vooral bezig met anderen. Gaat het goed met iedereen mijn team? Hebben ze alles wat ze nodig hebben om hun werk succesvol uit te voeren? Veel leidinggevenden vergeten om aan hun eigen welzijn te denken. 

 

Maar je kunt anderen alleen helpen als je zelf goed in je vel zit. Moedig managers daarom aan het goede voorbeeld te geven en goed voor zichzelf te zorgen. Als HR-afdeling kun je dat doen door de juiste begeleiding beschikbaar te stellen voor leidinggevenden, bijvoorbeeld bij het prioriteren van hun taken.

💡 Tip om met leidinggevenden te delen

 

“Probeer aan het begin van je dag 10-15 minuten vrij te houden om een SMART doel voor die dag te bepalen (specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden),” adviseert psycholoog Liliane Thoelen.

 

“Stel jezelf de volgende vragen: welke 3 taken ga je vandaag prioriteit geven? Wat is haalbaar? Wat kan ik delegeren?” Je kunt ook aan het einde van de dag wat tijd blokkeren om te evalueren wat er af is – en wat er nog gedaan moet worden (en wanneer).

4. Ga uit van persoonlijke waarden

 

Er speelt veel in de wereld en dat heeft een grote impact op het mentale welzijn van je werknemers, ook van managers. Al die onzekerheid maakt de verbinding met je organisatie en met collega’s des te belangrijker. Onderzoek toont aan dat werknemers die het gevoel hebben dat ze zichzelf kunnen zijn op de werkvloer productiever en tevredener zijn, en langer bij hun werkgever blijven. 

 

Vanuit HR kun je dit bevorderen door werknemers regelmatig te herinneren aan de waarden van je organisatie, maar ook door kandidaten te werven die goed bij de organisatie passen.

 

Wil je aan de slag met een meer persoonsgerichte cultuur? Dan kun je inspiratie halen uit deze 7 kernwaarden van een persoonsgerichte aanpak.

 

 

5. Richt peer groups van managers op

 

Peer group, buddy-systeem of mentors… Hoe je het ook wil noemen, een intern netwerk van mensen in leidinggevende functies kan heel waardevol zijn voor nieuwe managers.

 

Maar ook meer ervaren collega’s kunnen baat hebben bij een peer group. Managers kunnen zo ervaringen met elkaar uitwisselen en elkaar tips geven voor hoe om te gaan met hun nieuwe leidinggevende rol, veranderingen in de organisatie, leidinggeven aan verschillende typen mensen en de zogenaamde ‘eenzaamheid aan de top’. Of het is gewoon goed om hun verhaal kwijt te kunnen en zich begrepen te voelen.

💡 Tip voor HR

 

Deel deze handige links met de leidinggevenden in jouw organisatie!

 

OpenUp organiseert regelmatig live groepssessies en biedt compacte online cursussen voor managers – over thema’s zoals mentaal welzijn bespreekbaar maken, burn-out voorkomen of effectief feedback geven. (☑️ Tip: gebruik het filter ’Werkprestaties’ of ‘Voor managers’)

Aan de slag met mentaal weerbare managers én medewerkers in jouw organisatie? Ontdek hoe OpenUp helpt om van mentaal welzijn een prioriteit te maken

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.