3. Constructieve feedback
Een andere manier om bij te dragen aan de groei van een individu is door feedback.
Constructieve feedback geef je tussen alle bedrijven door, maar ook door regelmatig gesprekken te voeren over iemands functioneren en ontwikkeling.
Creëer een regelmatig ritme van ontwikkelgesprekken (bijvoorbeeld vier of twee keer per jaar) waarbij managers en medewerkers samen reflecteren op vaardigheden, prestaties en vooruitgang. Gebruik open vragen die de medewerker zelf aan het denken zet over kwaliteiten en valkuilen.
“Schrik niet van de feedback die je mogelijk zelf krijgt. Een open cultuur creëert een gesprek dat twee kanten op werkt,” tipt Paul. “Reageer vooral op de inhoud van de feedback en geef jezelf de tijd om te ontdekken wat je met de feedback wilt doen.”
💡 Meer lezen: De complete gids naar feedback geven en krijgen (tips van een psycholoog)
4. Helderheid over de (bijdrage aan de) het grotere doel
We worden gedreven door zingeving en vinden die zingeving deels in ons werk. Medewerkers vinden het daarom fijn om te weten op welke manier ze bijdragen aan het grotere doel of de missie van de organisatie.
Maak de missie van het bedrijf glashelder en communiceer regelmatig over de voortgang. Maak bij de onboarding duidelijk wat iedereens rol en bijdrage is aan die missie en laat managers regelmatig met hun team in gesprek gaan over de impact die ze maken op het bedrijf.
Een kanttekening van Paul: “Laat deze missie en impact niet alleen top-down door het management vertellen, maar zorg dat de boodschap vanuit verschillende lagen en verschillende generaties wordt verteld. Men luistert nou eenmaal beter naar iemand waar ze zichzelf mee kunnen identificeren.”
5. Ruimte voor autonomie én verbinding
Enerzijds hebben we behoefte aan autonomie over ons werk en eigen zeggenschap over waar we ons werk doen, anderzijds is ook een teamgevoel en verbinding tussen collega’s van belang.
“Door de pandemie is ons beeld van een fijne werkplek opgeschud en verwachten medewerkers een gezondere en leukere werkomgeving en de mogelijkheid om zelf te kunnen bepalen waar ze dit werk doen”, licht Paul toe.
De eigen zeggenschap over waar je werkt, geeft een gevoel van autonomie. Medewerkers verplichten om op kantoor te werken, kan averechts werken. Maar stimuleer wel verbinding en een teamgevoel door regelmatig offline bij elkaar te komen.
Dit kan van alles zijn, denk aan de kick-off van een project, teamontbijtjes, het vieren van successen, teamuitjes, een-op-eengesprekken, brainstorms. Plan ook online get-togethers (met name belangrijk als mensen ook remote werken); denk aan online koffie-afspraken voor een gesprek dat niet over werk gaat en zorg dat je de tools in huis hebt om ook virtueel gezamenlijk te brainstormen en nieuwe plannen te maken.
6. Normaliseren en prioriteit geven aan mentaal welzijn voor alle generaties op het werk
Volgens een onderzoek van Deloitte uit 2022 zeggen vier op de tien Gen Z-ers binnen twee jaar hun baan op vanwege een gebrek aan evenwicht tussen werk en privé en constante stress.
Uit verder onderzoek blijkt dat bijna de helft zich na een dag op kantoor moe en uitgeput voelt. Bovendien voelen ze zich hulpeloos en eenzaam als gevolg van werkdruk.
De jongere generatie voelt veel druk en spanningen door werk en heeft de behoefte om daar openlijk over te kunnen praten en mee aan de slag te kunnen.
Stap één is het gesprek over mentaal welzijn normaliseren. Creëer een bedrijfscultuur die welzijn stimuleert door open over stress, gevoelens en zorgen te praten. Paul vult aan: “Praten over uitdagingen en gevoelens zorgt ervoor dat het onderwerp normaal wordt. Maar belicht ook de positieve gebeurtenissen op werk. Geef complimenten, vier successen samen, stimuleer het maken van wandelingen tijdens werk, geef aan dat het goed is als iemand eerder stopt met werk omdat diegene daar behoefte aan heeft. Ook dat stimuleert openheid over mentaal welzijn.”
Vergeet ook niet dat jongere generaties over het algemeen minder moeite hebben met praten over mentaal welzijn. Oudere generaties op de werkvloer zijn hier misschien minder comfortabel mee. Geef ze de tijd en ruimte om hieraan te wennen en zich open te stellen.
Laat managers daarnaast het goede voorbeeld geven door zelf open te zijn over wat hen bezighoudt. Kwetsbaarheid en open communicatie zijn de sleutelwoorden.
Reik tenslotte medewerkers manieren aan waarmee ze aan hun welzijn kunnen werken, zoals gesprekken met psychologen, groepssessies, workshops, cursussen en relevante artikelen. Welzijn betekent op verschillende momenten verschillende dingen voor verschillende mensen. Zorg daarom dus voor verschillende mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan.
Geef elke generatie de ruimte zichzelf te ontwikkelen, stress te verminderen en mentale veerkracht op te bouwen. Met OpenUp geef je medewerkers de begeleiding die ze verdienen, allemaal binnen handbereik.