Wat elke generatie nodig heeft om te floreren en groeien op werk

19 jun ‘23
4 min
Werkprestaties
Lisanne van Marrewijk
Gecontroleerd door psycholoog Paul Hessels
What Every Generation Needs to Thrive and Grow at Work
Mentaal welzijn is iets van alle tijden. Het onderwerp kent alleen de laatste jaren een sterke vlucht in populariteit. Dat betekent niet dat het daarvoor niet relevant was, maar wel dat we er nu anders mee omgaan dan voorheen. En dat is misschien wel precies wat de wereld nodig heeft.

 

Psycholoog Paul Hessels schijnt zijn licht op de veranderende behoeften van medewerkers/ de shift in behoeften van medewerkers van verschillende generaties op werk en wat dat betekent voor organisaties.

 

Populariteit rondom welzijn

 

Waar 20 jaar geleden weinig over mentaal welzijn werd gesproken, is het anno 2023 een topic dat geen vergaderkamer meer overslaat. Alleen al de stijgende lijn in de Google Trends weergave laat zien dat het onderwerp aan betekenis wint. Ook de WHO onderstreept dat er steeds meer interesse is voor mentaal welzijn. 

En dat is niet zonder reden. De uitdagingen rondom mentaal welzijn nemen toe, met name onder jongeren

 

Dat kent verschillende oorzaken waarvan de pandemie er één is, maar niet de enige. Paul Hessels legt uit: “Er zijn verschillende dingen gaande in de wereld die druk op ons leggen. Denk aan financiële onzekerheid, oorlog en klimaatproblematiek. De ene crisis volgt de andere op en dat laat geen mens ongeschonden. Het is logisch dat dat invloed heeft op hoe we ons voelen en gedragen. Jong én oud.”

 

Tegelijkertijd zien we een nieuwe generatie de werkvloer opkomen die niet alleen anders met werk, welzijn en balans omgaat, maar dit ook aan de kaak stelt. Dat dwingt bedrijven om anders te kijken naar de manier waarop we werken. En dat is iets waar elke generatie de vruchten van plukt.

 

💡 De jongste generatie op de werkvloer: Hoe Gen Z ons naar een gezondere bedrijfscultuur beweegt

 

Hoe alle generaties zich goed voelen op het werk

 

De uitgesproken behoeften en wensen van generatie Z legt een gegronde basis voor werkgevers om hun bedrijfscultuur op aan te passen. 

 

“De generatie wil onder andere meer transparantie, een open cultuur en de mogelijkheid om zich goed te ontwikkelen op werk. Dat zijn factoren die voor iedereen belangrijk zijn, ongeacht de generatie”, vertelt Paul. “Het verschil is dat generatie Z mondiger is over hun behoeften en sneller geneigd een werkgever te verlaten als niet aan die behoeften wordt voldaan.” 

 

Bedrijven worden zo genoodzaakt om cultuur en omgangsvormen onder de loep te nemen en aan te passen. Hoe? Harvard Business Review vertelt hoe we die behoeften kunnen vertalen naar een betere werkplek, onderlinge samenwerking en meer motivatie. 

 

1. Open communicatie

 

Er is veel gaande in de wereld wat zorgen of spanningen op kan roepen bij mensen. De onzekerheid die dit creëert, neem je weg door organisatiebreed en op teamniveau open en eerlijk over plannen, keuzes en bedrijfsvoering te communiceren. Of het nu gaat om goed of slecht nieuws.

 

Deze open communicatie en toegang tot informatie geeft medewerkers een gevoel van controle en neemt eventuele spanningen weg. Paul: “Daarnaast merk ik dat een deel van de jongere generatie eerst wil begrijpen waarom ze bepaalde dingen doen. Als de achterliggende gedachte helder is, gaan ze met volle moed aan de slag.”

 

2. Transparantie in ontwikkeling – voor alle leeftijden en generaties op de werkplek

 

Mensen gedijen goed op groei en ontwikkeling. We willen onze capaciteiten kunnen benutten, doelen behalen en uitdagingen aangaan. Onszelf ontplooien, zoals het mooi in de vijfde trede in de piramide van Maslow wordt benoemd.

 

Organisaties helpen aan die behoefte te voldoen door de ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden en transparant te zijn in de carrièregroei. “Een duidelijk groeiplan en salaris vooraf helpt de juiste verwachtingen scheppen en teleurstelling voorkomen”, verduidelijkt Paul.

 

Laat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt en hoe ze zich verder in hun rol kunnen ontwikkelen. Communiceer duidelijk wat belangrijke waarden en vaardigheden zijn en hoe je dit terug wil zien. Evalueer hier samen op in frequente ontwikkelgesprekken.

 

Geef medewerkers verschillende mogelijkheden tot ontwikkeling. Denk aan trainingen die ze helpen in elke fase van hun carrière, zoals omgaan met werkdruk, grenzen aangeven en persoonlijk leiderschap voor jongere medewerkers en verandermanagement, verdiepen van leiderschap of persoonlijke coaching voor gevorderde medewerkers.

Wil je op de hoogte blijven van mentaal welzijn op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

3. Constructieve feedback 

 

Een andere manier om bij te dragen aan de groei van een individu is door feedback. 

 

Constructieve feedback geef je tussen alle bedrijven door, maar ook door regelmatig gesprekken te voeren over iemands functioneren en ontwikkeling.

 

Creëer een regelmatig ritme van ontwikkelgesprekken (bijvoorbeeld vier of twee keer per jaar) waarbij managers en medewerkers samen reflecteren op vaardigheden, prestaties en vooruitgang. Gebruik open vragen die de medewerker zelf aan het denken zet over kwaliteiten en valkuilen.

 

“Schrik niet van de feedback die je mogelijk zelf krijgt. Een open cultuur creëert een gesprek dat twee kanten op werkt,” tipt Paul. “Reageer vooral op de inhoud van de feedback en geef jezelf de tijd om te ontdekken wat je met de feedback wilt doen.” 

 

💡 Meer lezen: De complete gids naar feedback geven en krijgen (tips van een psycholoog)

 

4. Helderheid over de (bijdrage aan de) het grotere doel

 

We worden gedreven door zingeving en vinden die zingeving deels in ons werk. Medewerkers vinden het daarom fijn om te weten op welke manier ze bijdragen aan het grotere doel of de missie van de organisatie.

 

Maak de missie van het bedrijf glashelder en communiceer regelmatig over de voortgang. Maak bij de onboarding duidelijk wat iedereens rol en bijdrage is aan die missie en laat managers regelmatig met hun team in gesprek gaan over de impact die ze maken op het bedrijf.

 

Een kanttekening van Paul: “Laat deze missie en impact niet alleen top-down door het management vertellen, maar zorg dat de boodschap vanuit verschillende lagen en verschillende generaties wordt verteld. Men luistert nou eenmaal beter naar iemand waar ze zichzelf mee kunnen identificeren.”

 

5. Ruimte voor autonomie én verbinding

 

Enerzijds hebben we behoefte aan autonomie over ons werk en eigen zeggenschap over waar we ons werk doen, anderzijds is ook een teamgevoel en verbinding tussen collega’s van belang.

 

“Door de pandemie is ons beeld van een fijne werkplek opgeschud en verwachten medewerkers een gezondere en leukere werkomgeving en de mogelijkheid om zelf te kunnen bepalen waar ze dit werk doen”, licht Paul toe. 

 

De eigen zeggenschap over waar je werkt, geeft een gevoel van autonomie. Medewerkers verplichten om op kantoor te werken, kan averechts werken. Maar stimuleer wel verbinding en een teamgevoel door regelmatig offline bij elkaar te komen.

 

Dit kan van alles zijn, denk aan de kick-off van een project, teamontbijtjes, het vieren van successen, teamuitjes, een-op-eengesprekken, brainstorms. Plan ook online get-togethers (met name belangrijk als mensen ook remote werken); denk aan online koffie-afspraken voor een gesprek dat niet over werk gaat en zorg dat je de tools in huis hebt om ook virtueel gezamenlijk te brainstormen en nieuwe plannen te maken.

 

6. Normaliseren en prioriteit geven aan mentaal welzijn voor alle generaties op het werk

 

Volgens een onderzoek van Deloitte uit 2022 zeggen vier op de tien Gen Z-ers binnen twee jaar hun baan op vanwege een gebrek aan evenwicht tussen werk en privé en constante stress. 

 

Uit verder onderzoek blijkt dat bijna de helft zich na een dag op kantoor moe en uitgeput voelt. Bovendien voelen ze zich hulpeloos en eenzaam als gevolg van werkdruk.

 

De jongere generatie voelt veel druk en spanningen door werk en heeft de behoefte om daar openlijk over te kunnen praten en mee aan de slag te kunnen.

 

Stap één is het gesprek over mentaal welzijn normaliseren. Creëer een bedrijfscultuur die welzijn stimuleert door open over stress, gevoelens en zorgen te praten. Paul vult aan: “Praten over uitdagingen en gevoelens zorgt ervoor dat het onderwerp normaal wordt. Maar belicht ook de positieve gebeurtenissen op werk. Geef complimenten, vier successen samen, stimuleer het maken van wandelingen tijdens werk, geef aan dat het goed is als iemand eerder stopt met werk omdat diegene daar behoefte aan heeft. Ook dat stimuleert openheid over mentaal welzijn.”

 

Vergeet ook niet dat jongere generaties over het algemeen minder moeite hebben met praten over mentaal welzijn. Oudere generaties op de werkvloer zijn hier misschien minder comfortabel mee. Geef ze de tijd en ruimte om hieraan te wennen en zich open te stellen.

 

Laat managers daarnaast het goede voorbeeld geven door zelf open te zijn over wat hen bezighoudt. Kwetsbaarheid en open communicatie zijn de sleutelwoorden.

 

Reik tenslotte medewerkers manieren aan waarmee ze aan hun welzijn kunnen werken, zoals gesprekken met psychologen, groepssessies, workshops, cursussen en relevante artikelen. Welzijn betekent op verschillende momenten verschillende dingen voor verschillende mensen. Zorg daarom dus voor verschillende mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan.

 

Geef elke generatie de ruimte zichzelf te ontwikkelen, stress te verminderen en mentale veerkracht op te bouwen. Met OpenUp geef je medewerkers de begeleiding die ze verdienen, allemaal binnen handbereik.

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.