Mits je ernaar luistert, uiteraard. Psycholoog Paul Hessels legt uit hoe de verlangens van Gen Z voor organisaties een kans zijn om de bedrijfscultuur te verbeteren.
Generaties helpen ons de wereld te begrijpen
Generaties zijn een verzinsel van de mens. Ze helpen ons om de tijdgeest te begrijpen en, zoals onderzoeker Andries van den Broek dat mooi zegt in Quest: “de wereld behapbaar te maken.”
Ze vertellen ons hoe de invloeden van de tijd waarin we opgroeien ons vormen. Zo komen verschillende generaties met verschillen in gedrag, overtuigingen, kenmerken, voorkeuren en uitdagingen. En die vinden hun wortels in verschilende factoren, zoals demografische gegevens, gebeurtenissen en de heersende popcultuur, schrijft het Amerikaanse Pew Research Center.
Wat kenmerkt Gen Z als generatie?
Uit onderzoek van McKinsey blijkt er een grote gemene deler te zijn die generatie Z treffend omschrijft: het is een generatie die op zoek is naar de waarheid. Een generatie die een eerlijke behandeling belangrijk vindt, voor zichzelf, de mensen om hen heen en de wereld waarin we leven.
Doorbreken van zogenaamde hokjes
Hoe we dat kunnen merken? Psycholoog Paul Hessels: “Onder andere doordat Gen Z-ers bestaande hokjes en labels doorbreken. Ze bevragen normatief gedrag en regels.”
Maar Gen Z is ook een generatie van tegenstrijdigheden. “Tegelijkertijd is ze, net als wij allemaal, op zoek naar een zekere duiding en verbinding. Hun zoektocht is alleen wat paradoxaler dan we gewend zijn: ze willen individualiteit, maar dit ook delen met gelijkgestemden. Nog extremer dan we gewend zijn van millenials.”
Idealistische generatie
Daarnaast vindt de generatie het belangrijk om van de toekomst een mooie plek te maken. “Het is een activistische generatie die opkomt voor mens en milieu”, vertelt Paul.
“Gen Z-ers kiezen het liefst voor een bedrijf waar ze zich kunnen inzetten voor de aarde en sociaalmaatschappelijke projecten.”. Streven naar winst gaat samen met streven naar zingeving.
Korte spanningsboog
“Maar ook hier hangt weer een tegenhanger aan”, vertelt Paul. “Mede vanwege een kortere spanningsboog en minder doorzettingsvermogen vinden ze het lastig om hun idealen om te zetten in concrete acties.”
Die korte spanningsboog linkt aan een opvoeding met internet en mobiele telefoons. “Alles is voor deze generatie direct binnen handbereik en kortdurend, dat doet wat met je vermogen om je aandacht en interesse ergens gedurende een langere tijd bij te houden. Daarnaast moeten we niet vergeten dat het brein zich kan doorontwikkelen tot het 25ste levensjaar. Deels kan het ook gewoon nog jeugdigheid zijn.”
Sociale druk en mentale uitdagingen
De mobiele telefoon zorgt voor constante afleiding en sociale druk voor de generatie.
“Deze druk, gecombineerd met de spanningen van financiële onzekerheid, oorlog en klimaatproblematiek, brengt mentale uitdagingen met zich mee.”
Het aantal problemen en uitdagingen rondom mentaal welzijn onder jongeren neemt toe. “Dat maakt het voor Gen Z ook normaler om hier over te praten. De generatie is meer open over hun gevoelens dan voorgaande generaties”, legt Paul uit.
“Tegelijkertijd voel ik onder veel jongeren een zingevingscrisis. Het doorbreken van bestaande normen is bevrijdend, maar weinig structuur en hoop op een mooie toekomst maken het lastig om het keurslijf te volgen en je niet af te vragen waar je het allemaal voor doet.”
Transparantie en openheid
Ook waarderen Gen Z-ers transparantie en eerlijkheid in bedrijven. Dit geldt wanneer ze iets bij een bedrijf kopen, maar evengoed voor de bedrijven waar ze werken. Zowel in de bedrijfsvoering als in de missie van een organisatie.
Persoonlijke ontwikkeling
Tenslotte is groei en persoonlijke ontwikkeling een belangrijke pijler in het leven van de Gen Z-er. De generatie is veel bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van hun talenten en vindt dit ook belangrijk in een werkgever: ze willen werken voor een organisatie die hen waardeert en ondersteunt in hun ontwikkeling.
Dit werd al belangrijker sinds de opkomst van de prestatiemaatschappij twee generaties terug, maar kenmerkend voor de jonge generatie is dat ze snel willen groeien, soms wat te snel. Paul: “Ondanks dat Gen Z-ers nieuwe informatie snel verwerkt en zich dingen snel eigen maakt, is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de kansen en doorgroeimogelijkheden voor deze jonge medewekers.”
En vergeet zeker niet de kracht van hun snelle informatieverwerking te gebruiken. Gen Z leert makkelijk en snel. Geef ze die ontdekkingsruimte.