Hoe Generatie Z ons naar een gezondere bedrijfscultuur beweegt

5 jun ‘23
5 min
Werkprestaties
Lisanne van Marrewijk
Gecontroleerd door psycholoog Paul Hessels
generatie-z-werk
Generatie Z is een generatie die bestaande labels graag doorbreekt. Ze bevragen normatief gedrag en regels. Hokjes? Daarin denken ze liever niet. Een artikel over het ‘hokje’ Gen Z klinkt daarom misschien gek. Maar toch willen we de generatie aanhalen om iets aan te duiden. Want de behoeften van Gen Z en de manier waarop deze generatie in het leven staat, beweegt ons naar een gezondere bedrijfscultuur. 

 

Mits je ernaar luistert, uiteraard. Psycholoog Paul Hessels legt uit hoe de verlangens van Gen Z voor organisaties een kans zijn om de bedrijfscultuur te verbeteren.

 

Generaties helpen ons de wereld te begrijpen

 

Generaties zijn een verzinsel van de mens. Ze helpen ons om de tijdgeest te begrijpen en, zoals onderzoeker Andries van den Broek dat mooi zegt in Quest: “de wereld behapbaar te maken.”

 

Ze vertellen ons hoe de invloeden van de tijd waarin we opgroeien ons vormen. Zo komen verschillende generaties met verschillen in gedrag, overtuigingen, kenmerken, voorkeuren en uitdagingen. En die vinden hun wortels in verschilende factoren, zoals demografische gegevens, gebeurtenissen en de heersende popcultuur, schrijft het Amerikaanse Pew Research Center.

 

Wat kenmerkt Gen Z als generatie?

 

Uit onderzoek van McKinsey blijkt er een grote gemene deler te zijn die generatie Z treffend omschrijft: het is een generatie die op zoek is naar de waarheid. Een generatie die een eerlijke behandeling belangrijk vindt, voor zichzelf, de mensen om hen heen en de wereld waarin we leven. 

 

Doorbreken van zogenaamde hokjes

 

Hoe we dat kunnen merken? Psycholoog Paul Hessels: “Onder andere doordat Gen Z-ers bestaande hokjes en labels doorbreken. Ze bevragen normatief gedrag en regels.”

 

Maar Gen Z is ook een generatie van tegenstrijdigheden. “Tegelijkertijd is ze, net als wij allemaal, op zoek naar een zekere duiding en verbinding. Hun zoektocht is alleen wat paradoxaler dan we gewend zijn: ze willen individualiteit, maar dit ook delen met gelijkgestemden. Nog extremer dan we gewend zijn van millenials.” 

 

Idealistische generatie

 

Daarnaast vindt de generatie het belangrijk om van de toekomst een mooie plek te maken. “Het is een activistische generatie die opkomt voor mens en milieu”, vertelt Paul. 

 

“Gen Z-ers kiezen het liefst voor een bedrijf waar ze zich kunnen inzetten voor de aarde en sociaalmaatschappelijke projecten.”. Streven naar winst gaat samen met streven naar zingeving.

 

Korte spanningsboog

 

“Maar ook hier hangt weer een tegenhanger aan”, vertelt Paul. “Mede vanwege een kortere spanningsboog en minder doorzettingsvermogen vinden ze het lastig om hun idealen om te zetten in concrete acties.”

 

Die korte spanningsboog linkt aan een opvoeding met internet en mobiele telefoons. “Alles is voor deze generatie direct binnen handbereik en kortdurend, dat doet wat met je vermogen om je aandacht en interesse ergens gedurende een langere tijd bij te houden. Daarnaast moeten we niet vergeten dat het brein zich kan doorontwikkelen tot het 25ste levensjaar. Deels kan het ook gewoon nog jeugdigheid zijn.”

 

Sociale druk en mentale uitdagingen

 

De mobiele telefoon zorgt voor constante afleiding en sociale druk voor de generatie. 

“Deze druk, gecombineerd met de spanningen van financiële onzekerheid, oorlog en klimaatproblematiek, brengt mentale uitdagingen met zich mee.” 

 

Het aantal problemen en uitdagingen rondom mentaal welzijn onder jongeren neemt toe. “Dat maakt het voor Gen Z ook normaler om hier over te praten. De generatie is meer open over hun gevoelens dan voorgaande generaties”, legt Paul uit. 

 

“Tegelijkertijd voel ik onder veel jongeren een zingevingscrisis. Het doorbreken van bestaande normen is bevrijdend, maar weinig structuur en hoop op een mooie toekomst maken het lastig om het keurslijf te volgen en je niet af te vragen waar je het allemaal voor doet.”

 

Transparantie en openheid

 

Ook waarderen Gen Z-ers transparantie en eerlijkheid in bedrijven. Dit geldt wanneer ze iets bij een bedrijf kopen, maar evengoed voor de bedrijven waar ze werken. Zowel in de bedrijfsvoering als in de missie van een organisatie.

 

Persoonlijke ontwikkeling

 

Tenslotte is groei en persoonlijke ontwikkeling een belangrijke pijler in het leven van de Gen Z-er. De generatie is veel bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van hun talenten en vindt dit ook belangrijk in een werkgever: ze willen werken voor een organisatie die hen waardeert en ondersteunt in hun ontwikkeling.

 

Dit werd al belangrijker sinds de opkomst van de prestatiemaatschappij twee generaties terug, maar kenmerkend voor de jonge generatie is dat ze snel willen groeien, soms wat te snel. Paul: “Ondanks dat Gen Z-ers nieuwe informatie snel verwerkt en zich dingen snel eigen maakt, is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de kansen en doorgroeimogelijkheden voor deze jonge medewekers.” 

 

En vergeet zeker niet de kracht van hun snelle informatieverwerking te gebruiken. Gen Z leert makkelijk en snel. Geef ze die ontdekkingsruimte.

Wil je op de hoogte blijven van mentaal welzijn op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

Wat dat betekent voor een organisatie

 

“We vinden het fijn om ergens duiding aan te kunnen geven of dingen te verklaren”, verduidelijkt Paul Hessels. “Daarom koppelen we bepaald gedrag of behoeftes graag aan bepaalde generaties. ‘Jij doet X want jij bent Y’.” 

 

Maar die veralgemening geeft je maar een klein stukje informatie (en daarbij zijn de verschillen in generaties even groot als de verschillende tussen generaties). 

 

Paul: “Wat belangrijker is, is hoe je als organisatie de dingen doet die goed zijn voor je werknemers. En die zijn transgenerationeel hetzelfde, maar toevallig of niet, in lijn met de algemene behoeftes en wensen die generatie Z openlijk uitspreekt.”

 

 

  • Wees transparant: Wij mensen gedijen goed om open communicatie, met name in onzekere tijden. Die onzekerheid neem je weg door organisatiebreed en op teamniveau open en eerlijk over plannen, keuzes en bedrijfsvoering te communiceren. Of het nu gaat om goed of slecht nieuws. Deze open communicatie geeft een gevoel van controle en neemt spanning weg. 

 

  • Geef feedback: Feedback is een onmisbare tool om te kunnen groeien. En laten we nu allemaal van nature gefocust zijn op groei. Iedereen heeft behoefte aan constructieve feedback, tussen de bedrijven door en tijdens frequente ontwikkelgesprekken. Zowel om te geven als te krijgen. Lees hier meer over feedback.

 

  • Duidelijkheid over ontwikkeling: Om nog even verder in te gaan op die ontwikkeling, mensen willen weten wat er van hen verwacht wordt en hoe ze zich verder in hun rol kunnen ontwikkelen. Door hier transparant en duidelijk over te zijn, weten medewerkers waar ze aan toe zijn. Evalueer hier samen op in de ontwikkelgesprekken. Een duidelijk groeiplan en salaris vooraf helpt de juiste verwachtingen scheppen en teleurstelling voorkomen.

 

  • Verbinding tussen collega’s: Onze relaties maken ons gelukkig. Ook de relaties die we vormen op werk. Maar door de pandemie zijn remote en hybride werken genormaliseerd, waardoor de band met collega’s wellicht verandert. Zeggenschap over waar je werkt geeft medewerkers een gevoel van autonomie (en dat is belangrijk!), maar stimuleer verbinding en een teamgevoel door regelmatig offline bij elkaar te komen.

 

 

Een gezonde cultuur is belangrijk voor elke generatie

 

“Transparantie, een open cultuur, duidelijkheid over ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden zijn voor iedereen belangrijk, ongeacht de generatie”, somt Paul op. 

 

Laat de behoeften van generatie Z een motivatie zijn de bedrijfscultuur te veranderen of verbeteren waar nodig, zodat alle generaties daar de vruchten van plukken.

 

Geef medewerkers de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, stress te verminderen en mentale veerkracht op te bouwen. Met OpenUp geef je ze de begeleiding die ze verdienen binnen handbereik.

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.