Waarom bijscholing van medewerkers belangrijker is dan ooit (en zo pak je het aan)

22 aug ‘23
5 min
Werkprestaties
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Lili Thoelen
Upskilling Employees is More Important Than Ever: Here's How to Do it
Het technologische landschap verandert sneller dan de trends op TikTok. Als bedrijf wil je met die veranderingen meegaan en je aanpassen aan de nieuwe standaard. Of beter nog: erop vooruitlopen. Dat betekent dat medewerkers de veranderingen omarmen en hun weg moeten vinden in dat nieuwe landschap. De routekaart? Bijscholing.

 

Psycholoog Liliane Thoelen deelt haar visie op en tips voor het bijscholen van medewerkers in relatie tot mentaal welzijn.

 

Veerkrachtig en voorbereid op de toekomst 

 

Bijscholing is cruciaal voor het creëren van een toekomstbestendige organisatie. Aan de ene kant omdat technologische ontwikkelingen hard gaan en het belangrijk is om medewerkers de vaardigheden bij te brengen om relevant te blijven (zo voorspelt het World Economic Forum dat in 2025 meer dan de helft van ons huidige werk wordt gedaan door machines). Aan de andere kant omdat groei belangrijk is voor ons mentaal welzijn, interne veerkracht en motivatie.

 

Geen reden voor paniek (het WEF voorspelt óók dat die veranderingen meer nieuwe banen met zich meebrengen), maar wel voor het opnieuw onder de loep nemen van die skills en aanpak. En wie dat goed aanpakt, plukt daar op meerdere manieren de vruchten van.

 

Uit Amerikaans onderzoek van Gallup en Amazon blijkt dat ruim de helft van de medewerkers hun vaardigheden wil verbeteren. 48 procent van de medewerkers zou van baan switchen als ze daar betere opleidingsmogelijkheden krijgen.

 

De voordelen van bijscholing

 

Bijscholing geeft medewerkers de tools en kennis om uitdagingen aan te gaan. Zo ben je in tijden van verandering beter uitgerust om met creatieve oplossingen te komen, je aan te passen aan nieuwe omstandigheden en kansen te zien.

 

Liliane: “Door jezelf te ontwikkelen, verbetert de output en kwaliteit van je werk, maar het stimuleert ook je productiviteit, efficiëntie, en probleemoplossend vermogen. Daarnaast zijn medewerkers die zich kunnen ontwikkelen meer tevreden over en betrokken bij hun werk.

 

Het onderzoek van Gallup onderstreept dat. Bijna driekwart van de medewerkers geeft aan dat groeimogelijkheden hun tevredenheid over hun werk vergroot.

 

En dat zie je weer terug op andere vlakken. De voordelen van bijscholing voor de organisatie op een rij:

 

  • Meer tevreden medewerkers
  • Betere kwaliteit van werk
  • Hogere klanttevredenheid
  • Verhoogde productiviteit en efficiëntie
  • Minder recruitmentkosten
  • Beter voorbereid op de toekomst
  • Beter probleemoplossend vermogen
  • Hoger moraal

“The only skill that will be important in the 21st century is the skill of learning new skills. Everything else will become obsolete over time.”

 

–  Peter Drucker

En het mooie is dat het twee kanten op werkt. Medewerkers kunnen zich ontwikkelen, waardoor hun werk verbetert. En medewerkers die goed presteren, krijgen daar nieuwe, positieve energie voor terug. Dat heeft weer effect op het werk. En dat heeft weer effect op het welzijn. En dat heeft weer… ach, je snapt ‘m.

 

“Medewerkers die de mogelijkheid hebben om hun vaardigheden uit te breiden of te verbeteren, zijn meer tevreden. En tevreden medewerkers hebben meer energie, motivatie en focus om te presteren op werk.”

 

Bijscholing en mentaal welzijn

 

Groei en ontwikkeling hebben dus een nauwe relatie met ons mentaal welzijn, en vice versa. 

 

Liliane: “Nieuwe kennis en vaardigheden opdoen is goed voor een mens. Het verbetert je geheugen en de gezondheid van je hersenen, het verbetert je zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde en het biedt zingeving en voldoening.”

 

En ook hier zit een fijne wisselwerking, want je mentaal welzijn heeft weer effect op je werk en de drive om je te ontwikkelen. “Medewerkers die goed in hun vel zitten, hebben minder stress en zijn veerkrachtiger. Ook zijn ze gemotiveerder om zich verder te ontwikkelen. Het is allemaal met elkaar verweven.”

 

Bijscholing en de bedrijfscultuur

 

De cultuur die binnen een organisatie heerst heeft impact op de mate waarin mensen zich willen ontwikkelen. Een positieve bedrijfscultuur – waar mensen zich zowel fysiek als mentaal goed en veilig voelen – stimuleert groei en ontwikkeling. 

 

En binnen een bedrijf waar groei en ontwikkeling hoog in het vaandel staan, voelen mensen zich over het algemeen beter.

 

“Het is bijzonder om te zien hoe ontwikkeling, mentaal welzijn, cultuur en werkprestaties allemaal met elkaar verweven zijn. Dat kan een domino-effect teweegbrengen waar iedereen profijt van heeft”, aldus Liliane.

 

“Organisaties die prioriteit geven aan het welzijn van hun medewerkers, creëren een omgeving die ontwikkeling stimuleert. En die omgeving is weer goed voor het mentaal welzijn.”

 

Bijscholing – hoe pak je dat aan?

 

Bijscholing is belangrijk, zowel voor het welzijn van de medewerkers als voor de toekomst en gezondheid van de organisatie. Hoe pak je dat, los van het opzetten van de trainingsmogelijkheden, aan? En hoe stimuleer je medewerkers om zich te ontwikkelen?

“Continuous learning is the minimum requirement for success in any field.”

 

– Brian Tracy

1. Creëer een veilige cultuur van leren en ontwikkelen

 

Alles staat of valt bij een cultuur waarin mensen zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn en de mogelijkheid hebben om fouten te maken. Binnen een veilige cultuur voelen mensen zich vrij om te experimenteren. En dat stimuleert de ontwikkeling van nature.

 

Focus op de bedrijfscultuur dus, onderstreept Liliane. “Want organisaties met een open cultuur waarin ontwikkeling wordt gestimuleerd, zijn veerkrachtiger.” 

 

Dat gaat niet over één nacht ijs, maar is een proces. Wat bijdraagt aan een veilige cultuur die groei en ontwikkeling stimuleert in het kort:

 

  • Een goede onboarding
  • Communiceer helder en transparant
  • Sta open voor opbouwende feedback
  • Vier overwinningen, successen en leermomenten
  • Schep duidelijke verwachtingen met elkaar
  • Reflecteer op de week als team 
  • Toon waardering naar elkaar

 

Liliane: “Een medewerker die zich veilig en gewaardeerd voelt, is gemotiveerder om nieuwe vaardigheden op te doen. Herinner medewerkers bijvoorbeeld regelmatig aan hun sterke punten en prestaties.”

 

💡 Hier lees je meer over het ontwikkelen van een veilige en positieve bedrijfscultuur: De impact van je bedrijfscultuur op mentale gezondheid (en wat te doen)

 

2. Ondersteun managers en leiders

 

Net zoals je in het vliegtuig eerst je eigen masker op moet zetten alvorens je je kinderen helpt, is dat bij het creëren van een open cultuur en het stimuleren van groei en ontwikkeling niet anders. 

 

“Je wilt managers en leiders voorzien van de vaardigheden en ondersteuning die ze nodig hebben om hun werk goed te doen en hun team te ondersteunen. Zo speelt hun houding tegenover het maken van fouten een grote rol in het creëren van een veilige omgeving”, vertelt Liliane. 

 

Denk aan leiderschapstrainingen, maar ook trainingen om stress te managen en goed te communiceren. Creëer bijvoorbeeld een (intern) mentorprogramma en bespreek carrièrekansen en voortgang met elkaar.

 

“Leer het eerst de leiders, zodat zij voorop kunnen lopen.” En dat brengt ons bij punt 3.

 

3. Bijscholing – geef het goede voorbeeld

 

Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook in ons volwassen leven op de werkvloer. Als managers en leiders openlijk praten over hun groei en laten zien dat ze actief bezig zijn met hun ontwikkeling, stimuleert dat anderen om hetzelfde te doen.

 

💡 Lees hier meer over: Hoe betrek je managers in het creëren van een open bedrijfscultuur? 7 HR-tips

Wil je op de hoogte blijven van mentaal welzijn op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

4. Creëer psychologische veiligheid

 

Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor het creëren van een psychologisch veilige werkomgeving. Een werkomgeving die het welzijn en werkgeluk ondersteunt, medewerkers een vertrouwd en veilig gevoel geeft en zo ook de efficiëntie bevordert.

 

Die verantwoordelijkheid ligt deels in de handen van de managers en leidinggevenden binnen de organisatie. Ondersteun hen dan ook in die rol (zie punt 2). Zo heeft de manier waarop een leidinggevende omgaat met fouten en successen effect op de veiligheid en cultuur op werk.

 

Want alleen in een omgeving waar mensen zich veilig voelen, durven ze te experimenteren, fouten te maken en daarvan te leren (zie punt 5). En dat is essentieel om je verder te ontwikkelen en aan te passen aan (technologische) veranderingen.

 

💡 Meer lezen: Hoe creëer je als manager psychologische veiligheid op werk?

 

5. Omarm de growth mindset (en het maken van fouten)

 

Fouten maken is menselijk. Het hoort bij het leven en al helemaal bij ons werk. Op werk wil je daarom de ruimte krijgen om fouten te kunnen maken en daarvan te leren. 

 

Als werkgever creëer je die ruimte door een veilige omgeving te creëren (zie punt 4) en door erover te praten. Fouten zijn immers, zoals Forbes het mooi omschrijft, een katalysator voor groei. Stimuleer die growth mindset door:

 

  • Fouten en mislukkingen te bespreken en vieren met elkaar
  • Openlijk over fouten praten (laat leiders hier weer het goede voorbeeld geven)
  • Focus niet op de fout, maar op de les die je uit de fout trekt
  • Moedig experimenten aan
  • Focus op het “waarom” van de fout: waarom deden we dit?

“Mistakes are a fact of life. It is the response to error that counts.”

 

– Nikki Giovanni

OpenUp helpt organisaties op het gebied van cultuur en welzijn. Daarnaast begeleiden we medewerkers om veerkrachtiger te worden. Ontdek hoe we jouw organisatie kunnen ondersteunen.

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.