AI en werk: de impact op jouw organisatie en het welzijn van je medewerkers

4 jul ‘23
8 min
Werkprestaties
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Britt Slief
AI in the workplace
Je kunt er niet meer omheen: AI. Sinds ChatGPT eind 2022 werd gelanceerd, heeft iedereen het erover. En het lijkt wel alsof je al achterloopt als jouw organisatie het nog niet gebruikt. Wat zeker is, is dat AI-technologie een grote invloed gaat hebben op de toekomst van ons werk. Maar er is ook veel onzeker. 

 

Zo maakt 39% van de werknemers zich zorgen over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, blijkt uit het nieuwste onderzoek van BCG. Want kun je AI wel veilig en verantwoord gebruiken? Gaan er banen verdwijnen? En hoe zit het met vooroordelen, verantwoording en regulering?

 

In dit artikel verkennen we de invloed van AI op jouw organisatie. En we leggen uit hoe je goed omgaat met de mogelijkheden en risico’s van AI om het welzijn van jouw medewerkers te beschermen.

 

In dit artikel:

De opkomst van AI op de werkvloer
De voordelen voor jouw organisatie
AI en werk: de risico’s
Impact van AI op je werknemers: zorgen en onzekerheid
Zo bescherm je het welzijn van je werknemers

 

 

De opkomst van AI op de werkvloer

 

Wat is AI ook alweer? Kort gezegd houdt artificial intelligence of kunstmatige intelligentie in dat een machine complexe taken uitvoert die normaal door een mens gedaan worden. Dat kunnen administratieve taken zijn, het analyseren van data, taal of objecten, en beredeneren. Maar het is dankzij generatieve AI ook steeds vaker creatief werk – zoals het schrijven van een e-mail met ChatGPT.

 

En veel AI is zelflerend dankzij algoritmen: hoe meer gegevens je het voedt, hoe slimmer de technologie wordt.

 

Het gebruik van AI-technologie is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Volgens onderzoek van Boston Consulting Group maakte in 2018 wereldwijd nog 22% van de bedrijven gebruik van AI. Begin 2023 was dat aantal verdubbeld tot 50% van de ondervraagde bedrijven.

 

De voordelen van AI voor jouw organisatie

 

De groei in professioneel gebruik van kunstmatige intelligentie is niet gek, want AI levert op het eerste gezicht veel voordelen op voor bedrijven. 

 

De grootste waarde zit erin dat AI-technologie allerlei processen kan automatiseren. En dat leidt weer tot meer efficiëntie en grote economische winst. Zo kan kunstmatige intelligentie volgens consultancybureau PwC tussen nu en 2030 tot wel 15,7 triljoen (een miljoen keer een miljoen) dollar opleveren voor de wereldeconomie.

 

Als we dieper in de economische baten duiken, kunnen we 3 positieve uitkomsten van AI ontdekken voor de toekomst van werk:

 

  1. Innovatie: zeker in combinatie met algoritmen maakt AI allerlei nieuwe manieren van werken (en leven) mogelijk.
  2. Hogere productiviteit door het automatiseren van handmatige, routinematige taken. Machines kunnen die taken sneller, foutloos en 24/7 uitvoeren.
  3. Een snelle analyse van data, wat kan helpen bij de besluitvorming binnen een organisatie.

 

Kunstmatige intelligentie heeft al veel nieuwe, innovatieve bedrijfsmodellen mogelijk gemaakt die onderdeel zijn geworden van ons dagelijks leven. Zoals de virtuele assistent op je smartphone, of een Chatbot die de klantenservice deels digitaliseert.

 

AI-technologie is namelijk in staat om enorm veel informatie tegelijkertijd te verwerken – veel meer dan een mens ooit in een mensenleven zelf zou kunnen analyseren. En daarmee helpt het bijvoorbeeld IT-bedrijven of andere afdelingen die werken met grote hoeveelheden data, om modellen op te stellen en trends te voorspellen op basis van die data.

 

Bedrijven in de retail of consumptiegoederen maken daarnaast veel gebruik van AI om de klantervaring te verbeteren met gepersonaliseerde aanbevelingen voor producten. Denk maar aan de slimme algoritmen achter de advertenties die je te zien krijgt op Google, Linkedin of Instagram.

 

En ook in HR wordt kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet. Daar kan het handmatige taken efficiënter maken – van payroll en het screenen van CV’s voor recruitment, tot zelfs het beoordelen van video-sollicitaties.

 

AI en werk: de risico’s waarvan je op de hoogte moet zijn

 

De return-on-investment van AI is dus duidelijk. Door processen te stroomlijnen, kan het bedrijven veel tijd besparen en geld opleveren.

 

Maar er is natuurlijk ook een andere kant van de AI-medaille. 

 

Een van de risico’s van AI is dat het niet inclusief is. In 2018 kwam AI al in het nieuws omdat het bij het beoordelen van CV’s voor sollicitaties bij Amazon bevooroordeeld bleek te zijn. Het benadeelde vrouwelijke sollicitanten. En ook in 2020 had de technologie voor gezichtsherkenning van Microsoft en IBM nog een bias: het herkende de gezichten van witte mannen beter.

 

Er kleven ook een aantal grote risico’s aan het gebruik van AI-technologie: 

 

1. Bias en (gebrek aan) inclusiviteit

 

AI geeft alleen output op basis van de data die wij het voeden. Het kan niet verder kijken dan de input die het krijgt. 

 

Daarom is een van de gevaren van AI-technologie dat het biases – vooroordelen – kan hebben, en zelfs discriminerende resultaten kan geven. 

 

Als je AI bevooroordeelde of niet-diverse data als input geeft, zoals meer gegevens over één gender of huidskleur, dan is de output ook bevooroordeeld. Het is dus goed om bias te proberen te voorkomen door diverse data te gebruiken, en regelmatig een menselijke check te doen op de resultaten van AI of de regels achter een algoritme.

 

2. Privacy en databeveiliging

 

AI en algoritmen werken op basis van enorme hoeveelheden data. En het is de vraag of elke AI-technologie even zorgvuldig met die gegevens omgaat. Zo moet je om ChatGPT te gebruiken een account aanmaken en slaat de chatbot al je zoekopdrachten op.

 

Zorg er dus voor dat je niet zomaar persoonlijke data van klanten of werknemers  gebruikt voor AI; vraag altijd toestemming. En check ook het privacybeleid van de technologie – bijvoorbeeld of gegevens worden gedeeld met andere partijen.

 

3. Transparantie en verantwoording

 

Veel AI-gedreven modellen doen voorspellingen of geven antwoorden zonder uitleg op welke logica die gebaseerd zijn. Heb je weleens een vraag gesteld aan ChatGPT? Je krijgt dan geen bronvermelding bij het antwoord.

 

De machine geeft alleen de eindconclusie, zonder dat duidelijk wordt welke bronnen, bewijzen en denkproces er zijn gevolgd. Zeker als je AI gebruikt voor het maken van beslissingen – bijvoorbeeld over de geschiktheid van een kandidaat in recruitment of voor het stellen van een diagnose in de zorg – is dit een belangrijke kwestie.

 

4. Verlies van menselijk contact

 

Een risico van automatisering in het algemeen is dat we steeds minder menselijke interactie hebben. En dat terwijl we in deze tijden van technologische ontwikkeling juist meer behoefte blijken te hebben aan sociaal contact. 

 

Psycholoog Britt legt uit: “Sociale gezondheid heeft een grote impact op onze kwaliteit van leven. We hebben als mensen genoeg sociale contacten nodig voor ons welzijn, maar ook met voldoende diepgang. Goede relaties zijn de grootste voorspeller van geluk – dat toont onderzoek na onderzoek aan.”

 

Dus als je AI vaker wilt inzetten in jouw organisatie, is het zaak om ook goed na te denken over de manieren waarop je menselijk contact wil behouden. 

Wil je op de hoogte blijven van mentaal welzijn op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

Impact van AI op je werknemers: zorgen en onzekerheid

 

AI brengt voordelen en risico’s met zich mee – voor de maatschappij en voor organisaties. Maar wat is de impact op jouw mensen?

 

Er is een groot verschil in de houding tegenover kunstmatige intelligentie tussen leidinggevenden en bestuurders aan de ene kant, en medewerkers op de vloer aan de andere kant. Onderzoek van Boston Consulting Group laat zien dat 39% van de werknemers zich zorgen maakt over de opkomst van AI, versus maar 22% van het management. En medewerkers zijn gemiddeld ook een stuk minder optimistisch over AI en werk dan leidinggevenden: maar 42% tegenover 62%.

 

Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van de zorgen van je personeel over AI.

 

Minder banen? 

 

De grootste zorg van werknemers op dit moment is dat AI tot een verlies van banen zal leiden. Banen die nu nog door mensen uitgevoerd worden, maar vervangen kunnen worden door technologie.

 

Die bezorgdheid over baanzekerheid is niet verwonderlijk. De meest recente onderzoeken voorspellen dat 14% van de huidige banen in OESO-landen volledig geautomatiseerd kan worden.

 

Maar daar staat tegenover dat de meeste onderzoekers het erover eens zijn dat AI uiteindelijk meer banen oplevert dan het zal kosten. Zo voorspelde het World Economic Forum dat kunstmatige intelligentie op de lange termijn 97 miljoen nieuwe banen creëert: ruim 10 miljoen meer dan er verdwijnen.

 

 

Of andere banen? 

 

Het is goed om te weten dat het vooral onzekerheid over de toekomst is die voor veel zorgen bij medewerkers zorgt.

 

Want of er nu banen verdwijnen of niet – het neemt niet weg dat AI ons werk blijvend zal veranderen. Volgens OESO verandert 44% van de banen de komende jaren gedeeltelijk tot ingrijpend als gevolg van technologische ontwikkelingen.

 

De banen die worden overgenomen door machines, zullen met name praktisch-opgeleide banen zijn, zoals administratie en fabriekswerk. En voor de banen die overblijven en de nieuwe banen die ontstaan kan AI het werk aanvullen, in plaats van compleet vervangen.

 

Er blijft meer tijd over voor taken waaraan een mens veel waarde kan toevoegen: creatieve taken, problemen oplossen en interactie met mensen.

 

Oftewel – het werk van de toekomst doet een groter beroep op de ‘soft skills’ van je mensen: 

 

 

Tenminste, dit zijn de meer optimistische verwachtingen. Voor banen die in hoge mate geautomatiseerd kunnen worden vormt technologie namelijk zeker een direct risico. Wie administratie of productiewerk doet, zal de komende decennia waarschijnlijk omgeschoold worden. 

 

En er zijn ook bewijzen dat het vervangen van taken door technologie in veel beroepen kan leiden tot lagere baantevredenheid en minder voldoening.

 

Hoe zorgen we dat het werk van de toekomst nuttig, uitdagend en bevredigend blijft?

Dit zijn vragen die je jezelf als werkgever alvast kunt stellen:

 

  • Hoe gaat AI de banen in onze organisatie veranderen of aanvullen?
  • Laten we medewerkers meer menselijke taken uitvoeren of juist meer samenwerken met machines? (Hoe voorkom je dan dat je mensen zelf ook ‘robotischer’ worden?)
  • Hoe zorgen we dat het werk voldoening blijft geven?
  • Als veel taken geautomatiseerd kunnen worden, wat komt er dan voor in de plaats? Een kortere werkweek, trainingen voor intermenselijke vaardigheden, mindfulness, vrijwilligerswerk?

Zo bescherm je het welzijn van je werknemers (te midden van AI-ontwikkelingen)

 

Hoe de banen van de toekomst er precies gaan uitzien, weet niemand. Gelukkig kun je als werkgever je medewerkers ondersteunen in hun onzekerheid en zorgen over AI.

 

Want vanuit een ruimere blik bezien is de opkomst van AI één van de vele ontwikkelingen in de snel veranderende werkomgeving. De belangrijkste manieren om mensen te leren omgaan met die verandering op de moderne werkplek zijn veerkracht en een open, gezonde werkcultuur.

 

3 strategieën om een veerkrachtige, transparante werkomgeving te stimuleren – zodat je jouw medewerkers kunt geruststellen over de ontwikkeling van AI én ze erop voorbereidt:

 

 

1. Wees transparant 

 

De belangrijkste stap om je medewerkers vertrouwen te geven: communiceer open over het gebruik van AI-technologie in jouw organisatie. En vraag ook actief naar hun houding of zorgen over AI. 

 

Hebben jullie een strategie voor AI en werk, deel die dan met iedere werknemer in de organisatie. Of wil je technologie inzetten voor HR, bijvoorbeeld om enquêtes onder medewerkers te analyseren? Vraag dan van tevoren toestemming.

 

 

2. Upskilling: school iedereen bij over AI

 

Wat een grote rol speelt bij de bezorgdheid over AI onder werknemers, is de angst voor het onbekende

 

We noemden al eerder dat medewerkers gemiddeld ongeruster en minder optimistisch zijn over de opkomst van AI dan het management. Daarbij speelt ook een verschil in kennis mee. Zo heeft 60% van medewerkers op vloer nog nooit AI-technologie gebruikt, terwijl 80% van het topmanagement het regelmatig gebruikt.

 

“Veel mensen weten nog niet wat AI precies inhoudt en waar je het voor kunt inzetten. Investeer dus in het bijscholen van je werknemers,” verklaart psycholoog Britt.

 

Zorg dat ze kennis vergaren over hoe ze AI gebruiken, en dat ze nieuwe vaardigheden aanleren om hun baan ook in de toekomst goed uit te voeren. Geef bijvoorbeeld een interne training over hoe je ChatGPT veilig gebruikt, bied externe cursussen aan of roep een AI-werkgroep in het leven.

 

 

3. Zorg voor verantwoord beleid

 

Als je al gebruik maakt van AI-gedreven processen in jouw organisatie, zorg er dan voor dat je beleid hebt voor verantwoord gebruik van AI. 

 

Verantwoord beleid bevat informatie over: 

 

  • wie verantwoordelijk is voor AI-gedreven beslissingen
  • controles op de risico’s van AI (zoals veiligheid) 
  • strategieën om bias tegen te gaan

 

 

Beweeg mee met de AI-golf: kweek veerkracht op de werkvloer

 

De opkomst van AI is misschien wel de technologische ontwikkeling met de grootste impact van deze eeuw. 

 

Het biedt enorme mogelijkheden voor jouw organisatie. Maar omdat het ook veel risico’s en onzekerheid met zich meebrengt, kan AI bij je werknemers tot bezorgdheid leiden. 

 

Als je er goed mee om wil gaan, kun je AI het beste omarmen en het in je voordeel leren te gebruiken, in plaats van weerstand bieden. Zorg er dus voor dat je een bedrijfscultuur van vertrouwen en veerkracht kweekt, waarin je medewerkers voorbereidt op verandering. 

 

Wil je meer veerkracht kweken onder je medewerkers? Wij helpen met onze psychologen al meer dan 1100 organisaties om veerkrachtiger te worden. Ontdek onze oplossingen voor mentaal welzijn van jouw medewerkers

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.