Ondanks dat je er misschien niet dagelijks over praat, wordt de cultuur wel dagelijks ervaren. Het is er altijd. Bewust en onbewust. En verandert met het bedrijf mee. Psycholoog Jan Helder vertelt hoe je een positieve bedrijfscultuur behoudt als je snel groeit.
De impact van cultuur
De bedrijfscultuur is de menselijke factor van het bedrijf, schrijft het business magazine Forbes.
Het is een combinatie van de manier van werken, overtuigingen en waarden binnen het bedrijf. En wordt beïnvloedt door de mensen die ‘m beleven en uitdragen.
“Als een bedrijf de menselijke factor uit het oog verliest, bijvoorbeeld door zich vooral te focussen op de productiviteit, heeft dat impact op de cultuur”, legt Jan uit.
“En die cultuur heeft effect op het gevoel van saamhorigheid, het zelfvertrouwen en stressniveau van medewerkers en het wederzijds vertrouwen”, legt psycholoog Jan Helder uit.
“Een positieve cultuur draagt bij aan dat gevoel van zelfvertrouwen en ontspanning in het werk. En andersom voelen mensen zich in een onveilige cultuur minder verbonden met de organisatie, waardoor ze sneller van baan switchen.”
Wat maakt een positieve bedrijfscultuur?
Jan: “Er zijn verschillende dingen die bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. De volgende dingen komen vaak in mijn gesprekken met cliënten voorbij.” Dat zijn:
- Oprechte interesse en vertrouwen van je directe manager
- Openstaan voor nieuwe ideeën, innovatie en creativiteit
- Het nadrukkelijk uiten van waardering
- Gevoel van psychologische veiligheid
Het Amerikaanse instituut Great Place To Work voegt daar nog twee elementen aan toe:
- Het community-gevoel (je doet het samen)
- Eerlijkheid in compensatie en erkenning
Dit vormt de basis voor een cultuur waarin mensen zich veilig en vertrouwd voelen. Waarin mensen het gevoel hebben dat ze zichzelf kunnen zijn en hun mentale gezondheid voorop staat.
Meer weten? 👉 Hoe betrek je managers in het creëren van een open bedrijfscultuur? 7 HR-tips
De impact van groei en verandering
De cultuur binnen een organisatie bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen. Maar ook de veranderingen en groei die een organisatie doormaakt, heeft hier invloed op.
“Verandering heeft op allerlei manieren impact op ons, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn”, legt Jan uit. Want verandering brengt uitdaging, persoonlijke groei en nieuwe kansen met zich mee.
“Maar om die verandering positief te ervaren, is het belangrijk dat men zich gesteund voelt. En dat gevoel creëer je door transparante en open communicatie te waarborgen, vertrouwen te bieden en mensen in hun kracht te zetten.”
“Een gebrek aan deze factoren wekt angstige gevoelens op en wakkert stress aan”, gaat de psycholoog verder. Wij mensen zijn immers gewoontedieren. We raken gewend aan bepaalde structuren, routines en manieren van werken.
Jan: “Ons aanpassen aan die nieuwe omstandigheden kost tijd en moeite. Dat is oké, maar doet wel wat met onze gevoelswereld. Het kan ons gespannen maken of gevoelens van falen en mislukking opwekken.”
Voor bedrijven die snel groeien, is het dus extra belangrijk om dit in de gaten te houden en te de juiste steun in huis te halen. Steun die ze in rumoerige tijden verder helpt en sterker maakt.