Waarom is er krapte op de arbeidsmarkt?
Je ziet en hoort overal om je heen dat we te maken hebben met een personeelstekort. In de aflevering van podcast NRC Vandaag (12 mei), worden een aantal voorbeelden genoemd: briefjes op winkelruiten waarin om personeel wordt gevraagd, lange rijen door personeelstekort op Schiphol en een Ajax-huldiging die door een gebrek aan beveiligers niet op het Museumplein kan plaatsvinden.
Volgens arbeidssocioloog Fabian Dekker, komt dit in eerste instantie door vergrijzing. Er gaan meer mensen met pensioen dan er mensen de arbeidsmarkt betreden. Daarnaast hebben we tijdenlang arbeid ondergewaardeerd in veel sectoren, zoals in de zorg en in het onderwijs, wat mensen uit die sectoren heeft weggeduwd.
Mens-vriendelijkheid als concurrentievoordeel
We zien steeds meer bedrijven die kapriolen uithalen om personeel aan te trekken. Dat kan gaan van aandraag- of tekenbonussen tot creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een vakantie, trip naar het buitenland of gratis e-bike. Dit zijn kleine maatregelen die werknemers over de streep kunnen trekken. Maar dit zijn geen duurzame oplossingen.
Volgens Dekker is daarvoor een herwaardering van de arbeidsmarkt nodig. Enerzijds zit ‘m dat in het bieden van goede salarissen, anderzijds in “hoe mensvriendelijk je bent als organisatie. Dat wordt hét concurrentievoordeel straks.
Voor Jeanne Meister, founder van Future Workplace, start die mensvriendelijkheid bij de zorg voor je personeel: “Welzijnsprogramma’s zijn tegenwoordig één van de belangrijkste criteria voor medewerkers bij het zoeken naar een nieuwe baan. Dit betekent dat werkgevers anders moeten gaan kijken naar hun totaalpakket aan voorwaarden, inclusief voorwaarden gericht op de financiële en mentale gezondheid van hun personeel.”
En dat werkt: 87% van de medewerkers geeft aan dat zij gezondheids- en welzijnspakketten in overweging nemen wanneer ze een werkgever kiezen. En 45% van de medewerkers geeft aan dat ze langer bij hun werkgever blijven als gevolg van goede welzijnsprogramma’s.
👉 Hoe je precies het mentaal welzijn van je medewerkers verbetert lees je in dit artikel met tips en dit artikel over duurzaam inzetbaar personeel. Waarom een focus op mentaal welzijn je helpt bij het aantrekken van nieuw talent, lees je hieronder.
Secundaire arbeidsvoorwaarden gefocust op welzijn maken een verschil
Natuurlijk bied je competitieve salarissen, voldoende vakantiedagen en aantrekkelijke bonussen als je talent wil binnenhalen. Maar je concurrenten, die in dezelfde poel met talenten vissen, doen dit ook. Daarom is het belangrijk je organisatie ook op andere manieren te differentiëren. Een focus op mentaal welzijn is zo’n differentiator.
Zoals gezegd neemt het overgrote deel van de medewerkers gezondheids- en welzijnspakketten in overweging als ze een nieuwe werkgever kiezen, terwijl maar 40% van de werkgevers welzijnsprogramma’s hoge prioriteit geeft in hun secundaire arbeidsvoorwaarden. En maar 25% van de werkgevers welzijnsprogramma’s actief promoten tijdens het wervingsproces. Hier is nog genoeg ruimte om je te onderscheiden.