Waarom investeren in mentaal welzijn talent aantrekt (en hoe je dat doet)

15 jul ‘22
4
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Judith Klenter

Het is lang geleden dat de arbeidsmarkt zo krap was als nu. Voor iedere 100 vacatures, zijn er slechts 75 werklozen. Dat betekent dat de concurrentie tussen bedrijven bij het aantrekken van talent groot is. Een bedrijf dat actief zorgt voor het mentaal welzijn van werknemers, kan zomaar eens een streepje voor hebben en zo makkelijker nieuwe talenten aantrekken. 

 

Waarom is er krapte op de arbeidsmarkt?

 

Je ziet en hoort overal om je heen dat we te maken hebben met een personeelstekort. In de aflevering van podcast NRC Vandaag (12 mei), worden een aantal voorbeelden genoemd: briefjes op winkelruiten waarin om personeel wordt gevraagd, lange rijen door personeelstekort op Schiphol en een Ajax-huldiging die door een gebrek aan beveiligers niet op het Museumplein kan plaatsvinden. 

 

Volgens arbeidssocioloog Fabian Dekker, komt dit in eerste instantie door vergrijzing. Er gaan meer mensen met pensioen dan er mensen de arbeidsmarkt betreden. Daarnaast hebben we tijdenlang arbeid ondergewaardeerd in veel sectoren, zoals in de zorg en in het onderwijs, wat mensen uit die sectoren heeft weggeduwd. 

 

Mens-vriendelijkheid als concurrentievoordeel

 

We zien steeds meer bedrijven die kapriolen uithalen om personeel aan te trekken. Dat kan gaan van aandraag- of tekenbonussen tot creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een vakantie, trip naar het buitenland of gratis e-bike. Dit zijn kleine maatregelen die werknemers over de streep kunnen trekken. Maar dit zijn geen duurzame oplossingen.

 

Volgens Dekker is daarvoor een herwaardering van de arbeidsmarkt nodig. Enerzijds zit ‘m dat in het bieden van goede salarissen, anderzijds in “hoe mensvriendelijk je bent als organisatie. Dat wordt hét concurrentievoordeel straks. 

 

Voor Jeanne Meister, founder van Future Workplace, start die mensvriendelijkheid bij de zorg voor je personeel: “Welzijnsprogramma’s zijn tegenwoordig één van de belangrijkste criteria voor medewerkers bij het zoeken naar een nieuwe baan. Dit betekent dat werkgevers anders moeten gaan kijken naar hun totaalpakket aan voorwaarden, inclusief voorwaarden gericht op de financiële en mentale gezondheid van hun personeel.”

 

En dat werkt: 87% van de medewerkers geeft aan dat zij gezondheids- en welzijnspakketten in overweging nemen wanneer ze een werkgever kiezen. En 45% van de medewerkers geeft aan dat ze langer bij hun werkgever blijven als gevolg van goede welzijnsprogramma’s. 

 

👉 Hoe je precies het mentaal welzijn van je medewerkers verbetert lees je in dit artikel met tips en dit artikel over duurzaam inzetbaar personeel. Waarom een focus op mentaal welzijn je helpt bij het aantrekken van nieuw talent, lees je hieronder. 

 

Secundaire arbeidsvoorwaarden gefocust op welzijn maken een verschil

 

Natuurlijk bied je competitieve salarissen, voldoende vakantiedagen en aantrekkelijke bonussen als je talent wil binnenhalen. Maar je concurrenten, die in dezelfde poel met talenten vissen, doen dit ook. Daarom is het belangrijk je organisatie ook op andere manieren te  differentiërenEen focus op mentaal welzijn is zo’n differentiator.

 

Zoals gezegd neemt het overgrote deel van de medewerkers gezondheids- en welzijnspakketten in overweging als ze een nieuwe werkgever kiezen, terwijl maar  40% van de werkgevers welzijnsprogramma’s hoge prioriteit geeft in hun secundaire arbeidsvoorwaarden. En maar 25% van de werkgevers welzijnsprogramma’s actief promoten tijdens het wervingsproces. Hier is nog genoeg ruimte om je te onderscheiden.

 

Maak van je medewerkers ambassadeurs

 

Onderschat daarnaast het belang van bestaande werknemers niet bij het binnenhalen van nieuw talent. Iedere keer als zij over hun werk praten – of dat nou met vrienden in de kroeg is of bij de schoonfamilie tijdens Pasen – maken zij reclame voor of (als ze minder tevreden zijn) tegen je organisatie.

 

HR-directeur Charlotte van Thienen van Accenture zei onlangs nog tegen NOS: “Via via is gewoon een heel betrouwbare bron: je medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. En zij hebben weer vrienden en familie, maar ook LinkedIn. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dit een hele goede.” 

 

Werknemers zullen hun bedrijf natuurlijk alleen aanraden als ze tevreden zijn met hun werk. Een focus op mentaal welzijn kan hierbij helpen: voor 67% van de medewerkers die voor organisaties werken met goede welzijnsprogramma’s, is de kans “extreem groot” (volgens onderzoek) dat ze hun werkgever aanraden aan anderen.

 

Investeer in de mentale gezondheid van je personeel

 

Het moge duidelijk zijn: een goed doordacht mentaal welzijnsprogramma kan écht het verschil maken bij het binnenhalen en vasthouden van nieuw talent. Gebruikmaken van OpenUp kan een cruciaal onderdeel zijn van het welzijnsaanbod in de secundaire arbeidsvoorwaarden van je organisatie. OpenUp helpt medewerkers met hun mentaal welzijn met behulp van één-op-één consults met onze psychologen, groepssessies en online zelfhulpmodules.

 

Maar niet alleen de juiste partnerships en instrumenten dragen bij aan het mentale welzijn van werknemers. Een algemene aandacht voor welzijn in het dagelijks werk is minstens zo belangrijk. De volgende onderdelen zijn daarbij van belang:

 

  • Managers die signalen herkennen van mentale uitdagingen;
  • Regelmatige check-ins tussen managers en teamleden, maar ook tussen teamleden onderling, waarin uitdagingen besproken worden;
  • Een open en transparante bedrijfscultuur
  • Voldoende plekken – zoals een vertrouwenspersoon, HR, managers of externe psychologen – waar werknemers met mentale uitdagingen terechtkunnen;
  • Voldoende autonomie in het werk;
  • Een gezonde werk-privébalans;
  • Voldoende flexibiliteit in de werklocatie en werktijden, zodat werk makkelijk kan worden gecombineerd met bijvoorbeeld zorgtaken.