4 redenen waarom bewegen belangrijk is voor je welzijn

4 dec ‘23
4 min
Leefstijl
Lisanne Buisman
Gecontroleerd door lifestyle expert Aäron Spapens
benefits-of-physical-activity-voordelen-van-bewegen
Heb je het al gehoord? Zitten schijnt het nieuwe roken te zijn. Eén ding is zeker: in de westerse wereld brengen we een groot deel van onze dag zittend door. En in combinatie met veel stress, niet altijd even gevarieerd eten en weinig buiten zijn kan die zittende manier van leven een negatieve invloed op onze gezondheid hebben.

 

Tegelijkertijd is er oneindig veel informatie beschikbaar over wat een gezonde levensstijl precies is. Als je meer wilt bewegen, wat houdt dat dan in? Wat is genoeg bewegen, en hoe pak je dat het beste aan? Dat vroegen we Aäron Spapens, lifestyle-expert bij OpenUp en arts.

 

Wat is genoeg beweging?

 

De wetenschap is het erover eens: regelmatige lichaamsbeweging is een van de belangrijkste onderdelen van een goede gezondheid. Zowel fysiek als mentaal (bron: RIVM). Maar wat houdt regelmatig of genoeg bewegen in?

 

Dit is de richtlijn van het Kenniscentrum voor sport & bewegen voor volwassenen:

 

 • 2,5 uur per week matig-intensief bewegen: een activiteit waarvan je iets sneller gaat ademhalen en je hartslag verhoogt (zoals fietsen of stevig wandelen).

 • Daarnaast 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten, waarvan je gaat zweten en buiten adem raakt (intensief sporten dus, bijvoorbeeld krachttraining).

 

Lijkt misschien veel, maar die richtlijnen zijn nodig. Want in 2022 voldeed nog maar 44% van de Nederlandse bevolking aan de Beweegrichtlijnen, tegenover 49% in 2019. Daarnaast brengen we gemiddeld ruim 9 uur per dag zittend door. Terwijl veel zitten samenhangt met een hoger risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en vroege sterfte, legt het RIVM uit

 

En door die aanbeveling van het Kenniscentrum en RIVM in een paar behapbare blokken per week op te delen maak je het haalbaar:

🚶‍♀️🚲 2,5 uur (150 minuten) matig intensief bewegen. Je kunt elke dag 25-30 minuten fietsen of stevig doorwandelen, bijvoorbeeld naar je werk. Maar rustig bewegen aan het begin of einde van je dag kan ook – of tijdens de lunch. En als je wandelen niets vindt, kun je ook denken aan zwemmen, tennissen en zelfs tuinieren of schoonmaken.

 

🏋🏾🏀 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten: beweeg minstens twee keer in de week intensiever. Volg bijvoorbeeld een les pilates, crossfit of een bootcamp. Ga naar voetbal, hockey, padel of naar de sportschool. Je kunt natuurlijk ook buiten bewegen. Of je slaat een matje, halters en banden in om thuis aan krachttraining te doen. Een zwaardere yoga-training telt ook!

Tip 💡 Vind je het lastig om een sportritme vast te houden? Ga op zoek naar een manier van bewegen die goed bij je past, zo houd je het haalbaar!

 

 

De lichamelijke en mentale voordelen van bewegen

 

Duidelijk dus: genoeg bewegen volgens de richtlijn hierboven is goed voor je lichamelijke én je mentale gezondheid. Er zijn bijna te veel voordelen om op te noemen, maar dit zijn de belangrijkste:

 

1. Beweging houdt je hart en bloedvaten gezond

 

Als je regelmatig beweegt, loop je minder risico op hart- en vaatziekten. Het grootste voordeel van bewegen is een betere cardiovasculaire gezondheid. Dat geldt ook los van andere risicofactoren, zoals leeftijd, roken en een hoge bloeddruk, blijkt uit een onderzoek in het ‘European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation’.

 

Lichaamsbeweging draagt ook bij aan een lagere bloeddruk en lager cholesterol: twee andere belangrijke onderdelen van een gezond hart en bloedvaten. Voor wie bijvoorbeeld al last heeft van een hoge bloeddruk, helpt gemiddeld-intensieve beweging zoals wandelen of fietsen om de bloeddruk te verlagen (bron: Hypertension).

 

 

2. Lichaamsbeweging versterkt je immuunsysteem

 

Een ander lichamelijk voordeel van bewegen is dat het je immuunsysteem een boost geeft. Onderzoek uit 2022 in het Journal of Sport and Health Science liet zien dat wie regelmatig sport een lager risico op luchtweginfecties heeft, zoals verkoudheid of griep. 

 

Dat komt doordat beweging zorgt voor de aanmaak van meer witte bloedcellen – en die spelen een belangrijke rol bij het bestrijden van infecties in je lichaam.

 

 

3.  Verlaagt het risico op chronische ziekten

 

Regelmatig bewegen vermindert niet alleen de kans op hart- en vaatziekten en stimuleert je immuunsysteem: het wordt ook in verband gebracht met een lager risico op chronische aandoeningen

 

Dat zijn ziektes als diabetes, obesitas en bepaalde vormen van kanker. Lichaamsbeweging helpt om obesitas tegen te gaan, en obesitas is vaak weer een risicofactor voor andere chronische ziekten – toonde onderzoek in Archives of internal medicine aan. En uit andere studies blijkt daarnaast dat wie regelmatig beweegt, minder kans loopt om diabetes type 2 te ontwikkelen (bron: Medicine & Science in Sports & Exercise). 

 

4. Bewegen is goed voor je mentale welzijn

 

Naast de lichamelijke voordelen, heeft regelmatige beweging ook veel psychische voordelen – om mentaal goed in je vel te zitten.

 • Minder problemen met mentaal welzijn. Door regelmatig te bewegen, verklein je de kans op symptomen van angst en depressie, heb je gemiddeld een beter humeur en functioneren je hersenen beter. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in Psychological Science.

 

 • Beter humeur. Als je beweegt, maken je hersenen endorfine aan – een ‘feel good’ hormoon. Dat zorgt voor een betere stemming en vermindert gevoelens van stress.

 

 • Je hersenen functioneren beter. Bewegen verbetert je cognitieve functies, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. En het kan zelfs de kans op dementie verlagen (bron: Journal of the American Medical Association).

 

Hou het haalbaar: 3 praktische tips om (meer) te bewegen

 

Door regelmatig te bewegen, werk je dus niet alleen aan je lichamelijke gezondheid, maar ook aan je mentale ‘fitheid’. Maar weten dat bewegen veel voordelen heeft, is iets anders dan het doen. En het blijven doen! Daarom is het belangrijk om bewegen haalbaar te houden.

 

Wil je meer bewegen? Of wil je de lichaamsbeweging die je al doet leuker maken? Dan zijn dit 3 handige tips om meer motivatie te vinden of het vol te houden:

 

1. Kies een vorm van bewegen die bij jou past. Wat voor de één goed werkt, hoeft niet automatisch te werken voor een ander. Misschien is een collega fan van crossfit en doet je broer aan zwemmen, maar ben jij meer van yoga, hardlopen of de sportschool. Of juist niet. Het gaat erom dat je een sport of activiteit vindt die aansluit bij jouw interesses, je agenda en je conditie. 

 

Tip 🌳 Ben je graag buiten? Bewegen in de natuur is extra goed voor je gezondheid

 

 

2. Bouw rustig op. Je hoeft niet in één week van o naar enorm intensief trainen. Wil je meer bewegen of een andere sport proberen, bouw dan langzaam op naar langer, intensiever of vaker bewegen. Bij het volhouden van een nieuwe gewoonte, gaat het om kleine stappen. Bovendien kan te snel te veel willen ook leiden tot blessures.

 

3. Lichaamsbeweging is maar één onderdeel van een gezonde levensstijl. Wil je blijvende veranderingen maken in je levensstijl of lichamelijke gezondheid, dan kun je ook werken aan je eetpatroon, voldoende slaap, stress, minder alcohol consumeren en minder roken.

 

Lees ook 💪🏽
Zo hou je die gezonde levensstijl wél vol: 9 tips

 

 

Maak bewegen een vast onderdeel van je dag

 

We herhalen het nog maar eens: bewegen is een van de beste dingen die je kunt doen voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Het belangrijkste om te onthouden? Zorg ervoor dat bewegen een vast onderdeel van je dagelijks leven is; en elke vorm van lichaamsbeweging telt.

 

Dus kom uit die (bureau)stoel en haal je voordeel uit een manier van bewegen die leuk, makkelijk of gezellig is en goed past in jouw leven. 💪

 

Aan de basis van onze blogs staan medische bronnen en wetenschappelijk onderzoek, hoewel die hier niet allemaal worden geciteerd. De redactie van OpenUp en onze lifestyle-experts doen voor het schrijven uitgebreid bronnenonderzoek. Wil je meer weten over onze bronnen? Neem gerust contact met ons op.

De volgende Live Space - Begint vandaag
Leefstijl
Voeding en mentaal welzijn
di 25 jun 15:00 - 16:00 Europe/Amsterdam
Vol geboekt · Groepssessie

Je bent wat je eet! Het is vast geen verrassing dat voeding invloed heeft op ons energieniveau, ons humeur en ons welzijn.

Duik samen met Roos London, diëtist en lifestyle expert bij OpenUp, dieper in de relatie tussen voeding en mentaal welzijn. In deze groepssessie ontwikkel je meer bewustzijn over je relatie met voedsel, je eetgedrag en doe je oefeningen voor intuïtief eten.

Voor deze sessie vragen we je om je camera en microfoon aan te zetten, omdat het een interactieve sessie is waarvoor ieders deelname nodig is.

Aanmelden voor Space
Spaces to OpenUp

Verder werken aan een gezonde levensstijl?

Leer van onze experts in live groepssessies en masterclasses.