Zo voer je (vol vertrouwen) een goed gesprek met je manager

24 jan ‘23
5 min
Lisanne van Marrewijk
Gecontroleerd door psycholoog Britt Slief
Hoe spontaan, sociaal of extravert je ook bent, praten met je manager (of de manager van je manager) is niet voor iedereen even gemakkelijk. Voel je je hart in je keel zodra je manager een check-in in je agenda zet? Of heb je geen idee meer wat je moet zeggen als je ineens met je leidinggevende bij het koffieautomaat staat? In deze gids lees je waar dat vandaan komt en hoe je ermee omgaat.

 

Vol vertrouwen een goed gesprek voeren met je leidinggevende of manager helpt je verder in je carrière en geeft je zelfvertrouwen een boost. Psycholoog Britt Slief vertelt hoe je dat aanpakt.

 

Waarom vinden we dit lastig?

 

Wil je manager met je praten omdat je iets niet goed hebt gedaan of is het gewoon een meeting om te checken hoe het met je gaat? En waar ga je het in hemelsnaam over hebben? 

 

“Die onzekere of ongemakkelijke gevoelens die een gesprek met je manager, zowel gepland als onverwachts, bij je oproepen zijn heel normaal”, beaamt Britt. 

 

“Angstige gevoelens zijn er evolutionair gezien om je te helpen in acute stresssituaties waarbij je gevaar loopt. Het stoomt je klaar om adequaat te reageren. Denk aan een roofdier dat op je afkomt terwijl je op zoek bent naar eten,” legt ze uit. 

 

“Dat is een doodnormale reactie van je hersenen om je te beschermen. Want die angstgevoelens zorgen ervoor dat je actie onderneemt en gaat rennen om jezelf in veiligheid te brengen.” 

 

Heel nuttig dus. Vroeger, op de prairie. Maar in situaties die geen acuut gevaar opleveren, zoals een gesprek met je leidinggevende, net even wat minder. 

 

De gevaren waar we tegenwoordig voor staan, zijn niet meer zo levensbedreigend als toen. Ze vereisen over het algemeen een andere aanpak, terwijl onze hersenen nog wel op de ‘oude manier’ werken.

 

Britt: “Dat betekent dus dat je automatische reactie op dat gesprek met je manager eigenlijk tegen je werkt. Het maakt je zenuwachtig terwijl dat in veel gevallen nergens voor nodig is. Dat is niet erg, maar het is wel fijn om te weten hoe je daarmee omgaat.”

 

Hoe ga je om met je zenuwen voor een gesprek?

 

Of je nu zelf iets wilt aankaarten, een maandelijkse check-in hebt of gewoon een kletspraatje wilt maken, een gesprek met je manager (of diens manager) kan je nerveus maken. 

 

Maar je kunt leren om met die zenuwen om te gaan. Britt tipt:

 

  • Wees je bewust van je gevoelens. Erken ze en weet dat het slechts een automatische reactie is van je lichaam. Dit bewustzijn alleen al geeft je meer controle over de situatie.
  • Daag je gedachten uit. Stel jezelf kritische vragen over de situatie. Vraag jezelf af of dat wat je denkt écht waar is. En wat het ergste is wat er kan gebeuren.
  • Praat positief over de uitkomst. Vervang je kritische gedachten door positieve. En dan met name je gedachten over jouw inspanningen rondom het gesprek. Zeg niet: “wat als het een vervelend gesprek wordt” maar: “ik doe mijn best om er een goed gesprek van te maken.”
  • Denk aan wat het je oplevert. Switch je aandacht van de spanning rondom het gesprek naar wat het gesprek je kan opleveren. Zo schept het gesprek een betere band tussen jou en je manager. Maar is het ook goed als de ander weet wat er in je omgaat of wat je uitdagingen op werk zijn. Je manager is de uitgelezen persoon om je daarbij te helpen.

 

Besef je daarnaast dat je manager ook gewoon een mens is. Die ook weleens zenuwachtig of ongemakkelijk is. Of niet weet wat ‘ie moet zeggen.

 

En dan? Afhankelijk van de aard van het gesprek kun je verschillende dingen doen. Britt tipt:

 

Hoe kaart je zelf iets aan?

 

  • Kies een fijn moment. Vind je het fijn om het gesprek ‘s ochtends te doen omdat je dan nog fris en energiek ben? Of heb je liever einde dag zodat je nog wat voorbereiding hebt? Kies een moment dat werkt voor jou en wanneer jullie genoeg tijd hebben. Dus liever niet vijf minuten voor een meeting.
  • Bereid jezelf voor. Schrijf voor jezelf op wat je wilt zeggen en wat je graag wilt dat de uitkomst van het gesprek is. Of mogelijk oplossingen. Het helpt ook om het gesprek te oefenen. Doe dit met iemand die je vertrouwt, zoals een vriend of collega, of schrijf het voor jezelf op.
  • Bespreek het met anderen. Het helpt altijd om open te praten over je gedachten met mensen die je vertrouwt. Ze kunnen je helpen om het gesprek te voeren of je gedachten op een rij te zetten. Ook een psycholoog kan je helpen.
  • Spreek vanuit jouw beleving. Zoals voor elk gesprek geldt, wilt je het liefst praten vanuit jouw belevingswereld. Hoe komt iets op jou over en wat doet dat met jou. Leg de ander geen woorden in de mond, maar geef aan hoe iets op jou overkomt.
  • Zie het gesprek als een win-win. Jij wilt iets aankaarten, zodat niet alleen jij beter werk kunt leveren, maar ook jouw manager, je team en de organisatie er beter van worden.

 

Hoe ga je om met feedback van je manager

 

  • Luister actief. Probeer te begrijpen wat er aan de hand is en niet meteen een antwoord of argument terug te geven. Luister om te begrijpen, niet om te reageren.
  • Stel vragen. Vraag door over het waarom, wat en hoe van de feedback. Dit helpt je om te begrijpen waar het vandaan komt en hoe je kunt verbeteren.
  • Weet dat je het niet altijd eens hoeft te zijn met je manager. Jouw manager heeft een mening. Jij hebt een mening. En dat is oké. Jullie hoeven het niet overal over eens te zijn. Weet je nog niet zo goed wat je vindt? Geef aan dat het je aan het denken heeft gezet en je gaat ontdekken of je er iets mee kunt. Je kan er altijd later op terugkomen.
  • Kom erop terug. Feedback is er zodat je beter kunt worden in wat je doet. Check gerust later in bij je manager of je al vooruitgang boekt of wat je extra kunt doen.

 

Wat als er een onverwachte meeting wordt ingeschoten?

 

  • Verlicht je zenuwen. De tips hierboven (over zenuwen) helpen je daarbij.
  • Wees er open over. De kans is groot dat je manager niet eens doorheeft dat die onverwachte meeting jou laat schrikken. Haak je manager aan of stuur een mailtje terug dat je nieuwsgierig bent waar het over gaat, zodat je je alvast voor kunt bereiden.
  • Maak de meeting zo comfortabel mogelijk voor jezelf. Pak er een kop thee bij. Ga voor de meeting een klein rondje wandelen om uit je hoofd te komen. Spreek met jezelf af dat je erna wat lekkers mag halen of even wat anders mag doen.
  • Vergeet niet dat het oké is om je gespannen te voelen. Het hoort erbij. Je weet immers niet wat je te wachten staat.

 

Je manager is er om jou te helpen

 

En onthoud dat je manager er is om jou te helpen. In je werk en in je persoonlijke groei. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar nergens voor nodig.

 

Sterker nog: je bent aangenomen voor jouw skills en fijne persoonlijkheid. Met vertrouwen een gesprek voeren, is dus alleen maar iets wat wordt gewaardeerd. Jouw visie, ideeën en werk doen ertoe. Dat besef kan je helpen om de druk van de ketel te halen.

 

Dit vind je misschien ook interessant: