Dit is de kracht van (simpelweg) aardig zijn, volgens de wetenschap

22 aug ‘22
5 min
Arianna Freni
Gecontroleerd door psycholoog Madelief Falkmann
Dit is de kracht van aardig zijn
Aardig zijn klinkt zo simpel, maar heeft een bijzonder effect op anderen en jezelf. Het gaat veel verder dan puur gedrag alleen. Het is als een vonkje dat zich van mens tot mens verspreid en exponentieel groeit als je het deelt.

 

Wij mensen zijn van nature sociale wezens, en vanuit evolutionair oogpunt is ons brein ingesteld op vriendelijkheid. Darwin zelf liet al doorschemeren dat aardig zijn een onmisbare eigenschap voor onze overleving is geweest.

 

Het recht van de aardigste

 

In tegenstelling tot wat velen misschien denken, draait het leven niet om het recht van de sterkste. Deze uitdrukking wordt ten onrechte toegeschreven aan Darwin en vaak verkeerd geïnterpreteerd. Als het op overleven aankomt, is het aardig zijn wat loont. Samenwerking en sympathie zijn dé wapens voor het evolutionaire succes van de mensheid, aldus de bioloog.

 

Als sociale dieren zijn we van nature geprogrammeerd voor vriendelijkheid. Kijk maar eens naar onze voorouders. Het was de bereidheid om samen te werken, voedsel en materialen te delen en het creëren van een hecht netwerk dat ervoor heeft gezorgd dat jij vandaag de dag op deze aarde rondloopt.

 

Vriendelijkheid is niet alleen een persoonlijke eigenschap, maar ook een geërfd en ingesleten instinct dat we met elkaar delen op cellulair niveau, diep in onze fysiologie.

 

De wetenschap van aardig zijn

 

We kunnen gerust stellen dat de kracht van vriendelijkheid een stevige basis heeft in onze hersenen. Je kent vast wel het hartverwarmende gevoel van voldoening dat je krijgt wanneer je een goede daad hebt verricht. Of het nu gaat om iemand helpen met het dragen van de boodschappen of gewoon even glimlachen naar een vreemde.

 

Dit gevoel zit zeker niet alleen in je hoofd, het activeert ook de biochemicaliën in je brein. Denk bijvoorbeeld aan hoe je zenuwstelsel reageert op de liefdevolle woorden van iemand die ons dierbaar is. Dit komt omdat zelfs iets eenvoudigs als een zachte aanraking ons op een krachtige manier beïnvloedt door verschillende delen in ons brein te activeren.

 

En dat is nog niet alles

 

Vriendelijkheid gaat niet alleen over iets goeds doen voor anderen. Naast dat het ons een voldaan en tevreden gevoel geeft, maakt aardig zijn ons ook gezonder en gelukkiger.

 

Aardig zijn zorgt ervoor dat er hormonen vrijkomen in ons brein die een direct effect hebben op onze stemming en welzijn in het algemeen. Behandelmethoden zoals therapie en meditatie, erkennen de invloed die vriendelijkheid op de menselijke geest heeft.

 

Met andere woorden, hoe aardiger je bent, hoe meer mensen je helpt, hoe beter je je voelt, zowel geestelijk als lichamelijk. 

 

Hoe aardig zijn loont volgens de wetenschap

 

Nieuwsgierig geworden? Hier zijn vijf wetenschappelijk onderbouwde voordelen van vriendelijkheid die een positieve invloed hebben op je hersenen: 

 

1. Gelukkige hormonen

 

Wanneer we aardig zijn, maken onze hersenen oxytocine aan, een hormoon dat bekend staat als het knuffelhormoon. Oxytocine stimuleert onze sociale omgang, maakt ons vriendelijker en vergroot ons empathisch vermogen, terwijl het tegelijkertijd de bloeddruk verlaagt.

 

Oxytocine komt over het algemeen vrij als we lichamelijk intiem zijn of tijdens het geven van borstvoeding. Maar we hebben ook de neiging om het aan te maken als we aardig zijn voor anderen waardoor we ons meer verbonden voelen met elkaar.

 

Bovendien zorgt vriendelijkheid op een natuurlijke manier voor de aanmaak van serotonine en dopamine, de neurotransmitters die ons humeur reguleren en ons geluksgevoel verhogen. Ook dit heeft voordelen voor het geheugen. Met andere woorden, een heerlijke cocktail van blije hormonen.

 

 2. Minder stress

 

Eén van de belangrijkste voordelen van aardig zijn is dat het stressverlagend werkt op de hersenen. Constante stress is een belasting voor lichaam en geest, dus is het essentieel om hier op een goede manier mee om te gaan

 

Aardig zijn voor anderen beschermt ons tegen de negatieve effecten van stress. Volgens onderzoek speelt pro-sociaal gedrag een belangrijke rol bij het reageren op stressvolle situaties en blijkt het een effectieve strategie te zijn om de impact van spanning en angst op ons emotionele systeem te verminderen.

 

3. Langer leven

 

Minder stress gaat vervolgens weer samen met langer leven. Volgens een studie hebben mensen die de gewoonte hebben om aardig te zijn 23 procent minder cortisol (een stresshormoon) in hun lijf en worden ze langzamer oud dan de gemiddelde persoon.

 

Het hebben van een hechte kring van familie en vrienden verlaagt ook het risico op hartziekten. De effecten van vriendelijkheid hebben een directe invloed op ons algehele bestaan, omdat het allerlei vitale hormonen en neurotransmitters in ons lichaam activeert.

 

Het is dus niet alleen goed voor ons mentale en emotionele welzijn, het helpt ons ook langer te leven en lichamelijk gezond te blijven.

 

⚡️ Ook interessant: Tips voor betere relaties van een psycholoog

 

4. Boost je tevredenheid

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat de ‘feel good’-gebieden van onze hersenen oplichten wanneer we aardig zijn voor een ander,, waardoor ons gevoel van voldoening toeneemt.  

 

Dit fenomeen staat bekend als de ‘helper’s high’ en is het gevolg van het vrijkomen van dopamine in onze hersenen, de chemische stof die ons een positief gevoel geeft.

 

Wanneer we aardig zijn voor anderen, produceren onze hersenen een aangenaam gevoel van euforie. Bijna alsof we zelf de vriendelijkheid ervaren. Op deze manier voelt de gever zich net zo goed als de ontvanger. Win-win!

 

5. Aanstekelijke sympathie

 

Vriendelijkheid is besmettelijk. Zowel gever als ontvanger wordt er blij van. Verschillende studies hebben aangetoond dat we vaak ‘terugkaatsen’ als iemand aardig is voor ons.

 

Dit betekent dat zodra iemand iets aardigs voor ons doet, we sneller geneigd zijn ook iets aardigs te doen voor een ander. De ene goede daad inspireert de andere, hoe geweldig is dat?

 

Vergeet ook niet dat (glim)lachen aanstekelijk werkt. Dit komt door de spiegelneuronen in onze hersenen die van nature reageren andermans emoties. Klaar om een kettingreactie van positieve ervaringen op gang te brengen?

 

✨ Ook interessant: Wat we kunnen leren van de gelukkigste en gezondste mensen ter wereld

 

Als niet nu, wanneer dan wel?

 

Wees vriendelijk wanneer mogelijk. Het is altijd mogelijk.” 

 

Aldus de 14e Dalai Lama. Samenwerken, compassie tonen en vriendelijk zijn in woord en daad maakt het leven mooi.

 

En het mooie hiervan? Vriendelijkheid hoeft niet duur, zichtbaar of extreem te zijn. Het kan zo simpel zijn als een glimlach, vriendelijk woord of klein gebaar dat jouw dag en die van de ander net wat zonniger maakt.

 

Vraag jezelf ‘s af wanneer je voor het laatst iets aardigs hebt gedaan voor een ander. Of voor jezelf. Hoe voelde dat? We hebben allemaal haast, maar het loont om aandacht te besteden aan kleine gebaren van vriendelijkheid. Biedt een helpende hand aan wie dat nodig heeft, inclusief jezelf!