Dit kunnen we leren van de gelukkigste en gezondste volken ter wereld

21 mrt ‘22
5 min
Redactie OpenUp
gelukkige mensen aan het schilderen
Lang en gelukkig leven. Julia Roberts lukt het bijna in elke film en ook Simba en de Kleine Zeemeermin leefden nog lang en gelukkig. Maar lang en gelukkig leven is niet voorbehouden aan rom-coms en sprookjes. Er zijn gebieden op deze wereld waar ze de fijne kneepjes van het vak goed in de vingers hebben. Plekken waar mensen bovengemiddeld oud worden of bovengemiddeld gelukkig zijn. Wat kunnen wij van hen leren?

 

Jouw gewoontes en levensstijl dragen bij aan een lang en gelukkig leven. Dit doen de gelukkigste en gezondste mensen op aarde.

 

1. Eet volgens de Mediterrane keuken

 

Laten we starten met een open deur. Gezond eten is één van de belangrijkste factoren voor een lang en gelukkig leven. We hoeven je niet te vertellen dat groente, fruit, peulvruchten en noten goed voor je zijn. Wat we wel kunnen doen, is je inspireren met drie wereldkeukens die bijdragen aan een lange levensduur.

 

De dagelijkse pasta’s, paella’s en pita’s die er in het Middellandse zeegebied doorheen gaan, houden de mensen aan de zonnige kant van ons continent gezond. Italianen, Spanjaarden, Fransozen, Israëliërs en Maltezen kunnen verwachten 83 jaar oud te worden.

 

En San Marino voert zelfs de mondiale levensverwachtingslijst aan met 85 jaar. Het Mediterrane dieet zorgt voor een lagere kans op hart- en vaatziekten en een hogere levensverwachting. Veel groente, olijfolie en zo nu en dan vis, zorgen hiervoor. Evenals een gematigd zuivel-, vlees- en alcoholconsumptie.

 

Ook op Sardinië – één van de vijf ‘blauwe zones’ die door schrijver en reiziger Dan Buettner als de gezondste en gelukkigste plekken op de wereld worden betiteld – mogen de inwoners zich gelukkig prijzen met een lang en gezond leven.

 

Hier worden veel groenten, fruit en bonen gegeten. En de olijfolie vloeit er rijkelijk. Vlees staat zelden op het menu. Maar van pecorino, een schapenkaas hoog in omega-3, wordt dan weer royaal gesnoept.

 

2. Stop met eten als je voor tachtig procent vol zit

 

De gewoonte van ‘hara hachi bun me’ wordt gezien als één van de geheimen voor een lang en gelukkig leven van het Japanse eiland Okinawa, eveneens een ‘blauwe zone’.

 

Hier wonen de meeste honderdjarigen ter wereld. De eilandbewoners spreken voor de maaltijd de woorden ‘hara hachi bun me’ uit, om zichzelf eraan te herinneren te eten totdat ze voor tachtig procent vol zitten. Zo krijgen zij minder calorieën binnen dan de gemiddelde Europeaan of Amerikaan, wat hen langer gezond houdt.

 

3. Zorg voor gematigde activiteit

 

Nog een open deur: sporten is gezond voor lichaam en geest. Van sporten krijg je energie, verbetert je nachtrust en verlaag je de kans op obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Daarnaast hebben mensen die sporten en bewegen meer zelfvertrouwen, zijn ze minder angstig en hebben ze lagere kans op depressiviteit.

 

Wat verschillende blauwe zones met elkaar gemeen hebben is dat de populatie er dagelijks beweegt. Dan hebben we het niet gelijk over crossfit of marathonrennen, maar over gematigd bewegen.

 

In veel blauwe zones is wandelen populair: In Loma Linda, California doet men veel aan snelwandelen, in Sardinië blijven veel mensen zich tot op late leeftijd verplaatsen met hun schapen en in Nicoya, Costa Rica is wandelen de meest gebruikelijke transportmethode.

 

Wandelen houdt hen niet alleen lichamelijk gezond, het helpt hen tegelijkertijd relaties met hun buren sterk te houden en van de gezonde buitenlucht te genieten.

 

Welke vorm van beweging je ook kiest, volgens de Gezondheidsraad is het belangrijk om minstens 150 minuten per week matige of zware inspanning te verrichten en twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen.

 

Ook interessant: 9 tips om jouw gezonde levensstijl wél vol te houden

 

4. Wees seksueel actief, ook op late leeftijd

 

Maar sporten is niet de enige bewegingsvorm die ons fit en gelukkig houdt. Dat weten ze in Ikaria, het Griekse eiland vernoemd naar Icarus, de mythologische man die te dicht bij de zon vloog, naar beneden stortte en op jonge leeftijd overleed.

 

Ironisch genoeg, worden mensen op Ikaria juist ontzettend oud: één op drie bereikt de 90. Wat blijkt? Tachtig procent van de mannen tussen de 65 en 100 jaar oud is nog actief tussen de lakens. Een uitzonderlijk goede manier om gezond en gelukkig te blijven.

 

5. Wok, bak of stoom je groente

 

In Azië begrijpen ze dat groente koken zonde is. Broccoli en bloemkool verliezen ongeveer 75 procent van hun antioxidanten – die helpen beschermen tegen kanker – aan het kookvocht.

 

In veel Aziatische keukens worden groenten gaar gekookt in de soep. Zo spoel je de nutriënten niet weg, maar consumeer je ze met het soepvocht. Ook stomen, wokken of bakken Aziaten hun groente vaker. Eveneens manieren om de nutriënten in te groente beter te bewaren dan bij koken.

 

6. Vind jouw ikigai

 

We zien dit in alle blauwe zones terug: mensen leven tot op late leeftijd een zinvol leven vol sociale contacten. Het bekendste concept voor een zinvol leven uit deze zones is het Japanse ‘ikigai’. Maar ook in Scandinavië weten ze prima hoe je een betekenisvol leven inricht.

 

Het Japanse concept ‘ikigai’ betekent letterlijk: reden om te leven en het helpt Japanners een betekenisvol leven te leiden. Je vindt jouw ikigai op het kruispunt van hetgeen waar je goed in bent, wat de wereld nodig heeft, waar je van houdt en waar je voor betaald kan worden.

 

Japanners volgen hun ikigai intuïtief en tot het einde van hun leven. Op deze manier houden Japanners hun lichaam en geest dagelijks actief, ook na hun pensioen.

 

7. Omarm de Scandinavische concepten ‘hygge’, ‘lagom’ of ‘friluftsliv’

 

Je hebt het knappe koffie-tafel-zelfhulp-boek ‘How to hygge’ vast wel eens bij één van je vrienden op de salontafel zien liggen. Hygge is het Deense concept van knus leven. Comfortabele gezelligheid die een gevoel van tevredenheid oproept.

 

Hygge leert je om plezier en voldoening te halen uit kleine, geruststellende zaken zoals een vers kopje filterkoffie, kneuterige gebreide sokken, een haardvuurtje en een schapenvacht om je boekje op te lezen.

 

In 2017 verkondigde The Guardian echter de teloorgang van het hygge-concept, op conto van het Zweedse ‘lagom’: de kunst van leven met precies genoeg. Niet teveel, niet te weinig, maar precies goed.

 

Leven volgens dit concept, betekent het loslaten van perfectie en van de gedachte ‘Als ik zus of zo zou hebben, dan zou mijn leven beter zijn’. Zo haal je meer voldoening uit je huidige bestaan.

 

En dan heb je nog het Noorse friluftsliv. Het vrijeluchtleven, ofwel buitenleven. Slapen onder de sterren, wandelen, kamperen, zwemmen in een meertje. Het draagt allemaal bij aan een gelukkige gemoedstoestand, volgens de Noren.

 

Als we de plek van deze landen op de ranking van meest gelukkige landen ter wereld moeten geloven, kunnen we het best beginnen met het aanschaffen van wollen sokken (Denemarken staat op plek 3), vervolgens ons huis ‘ontspullen’ en precies genoeg overhouden (Zweden staat op plek 6), om af te sluiten met een ijskoud dipje in het meest dichtstbijzijnde meertje of in zee (Noorwegen: plek 8).

 

Verder lezen: Deze kleine stappen kun je nu nemen om voor je mentale gezondheid te zorgen