Steun voor medewerkers getroffen door de aardbeving in Marokko

12 sep ‘23
5 min
Stress en piekeren
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Lili Thoelen
Support-Morocco-Earthquake
De recente aardbeving in Marokko heeft misschien een aantal van je teamleden getroffen. Als manager of werkgever is het essentieel om de impact van de aardbeving op het mentale welzijn van je werknemers te begrijpen, vooral voor degenen die banden hebben met Marokko.

 

Door begrip te kweken, voortdurende ondersteuning te bieden en te zorgen voor een veilige en betrokken omgeving kom je een heel eind. Hieronder kijken we naar aanvullende manieren om je werknemers emotioneel en psychisch te ondersteunen na deze natuurramp.

OpenUp biedt gratis psychologische sessies aan voor werknemers die getroffen zijn door de aardbeving in Marokko, met psychologen die zowel in het Arabisch als in het Frans beschikbaar zijn.

 

Klik hier om een sessie te boeken: Boek Sessie

1. Bied tijd en ondersteuning om te praten

 

Steun bieden aan je werknemers in tijden van crisis is essentieel. Je kunt dit doen door proactief op de situatie in te gaan. Als je bijvoorbeeld een 1-op-1 gesprek hebt met een medewerker die is getroffen, neem dan aan het begin even de tijd om te checken hoe het op persoonlijk vlak met deze persoon gaat.

 

Luister, toon empathie, stel open vragen en laat je teamlid weten dat je er voor diegene bent. Je kunt ook wat tijd vrijmaken in teamvergaderingen om het gesprek te openen, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt om over de situatie te praten en elkaar te steunen. 

 

2. Oefen met actief luisteren 

 

We zijn soms geneigd om snel conclusies te trekken over hoe iemand zich voelt, probeer dit te voorkomen, stel vragen en luister naar het unieke perspectief van je teamlid. Onthoud dat iedereen anders reageert op uitdagingen en dat er geen “one size fits all” oplossing is. Er gewoon zijn om actief te luisteren kan uiterst effectief zijn en helpen om wat van de stress en zorgen van je collega’s te verlichten.

 

3. Moedig flexibiliteit en pauzes aan 

 

In tijden van crisis is een flexibele werkomgeving belangrijker dan ooit. Moedig je werknemers aan om pauzes te nemen als ze die nodig hebben en bied flexibele werkschema’s en deadlines voor degenen die erdoor getroffen worden. Als je ambitieuze prestatiedoelen of targets hebt gesteld voor het kwartaal, organiseer dan een bijeenkomst met je betrokken werknemers om redelijke verwachtingen te bespreken.

 

En als een werknemer moeite heeft om de doelen te halen, benader de situatie dan met de vriendelijkheid en steun die je zelf zou willen ontvangen als je in hun schoenen stond. 

 

4. Bied langdurige ondersteuning

 

Een aardbeving heeft langdurige gevolgen, dus het is cruciaal om je werknemers op de lange termijn te blijven steunen. Dat de aardbeving niet meer in het nieuws is, betekent niet dat de getroffenen hun leven alweer ‘als vanouds’ hebben kunnen oppakken. Blijf regelmatig inchecken en als je merkt dat werknemers die door de crisis zijn getroffen blijven worstelen met hun mentale welzijn, geef ze dan hulpbronnen die kunnen helpen en wijs ze erop dat professionele psychologische begeleiding mogelijk is.

  

Onthoud dat openheid in moeilijke tijden heel belangrijk is voor je mentale welzijn. Herinner je werknemers eraan dat ze kunnen profiteren van psychologische sessies en onderzoek aanvullende bronnen om te helpen met het mentale welzijn van werknemers in de nasleep van de aardbeving.

Blijf op de hoogte en doneer 

 

Als manager of werkgever kun je een inzamelingsactie organiseren om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbeving. Daarnaast kun je de onderstaande initiatieven delen om aan te doneren:

  

Rode Kruis:  Deze non-profit helpt met de ernstige en onmiddellijke behoeften van de getroffenen van de aardbeving, maar ook met het plannen van de steun op de langere termijn die de komende maanden nodig zal zijn. Ze bieden ook ondersteuning op het gebied van mentaal welzijn voor degenen die naasten hebben verloren en in angst leven voor meer aardbevingen en naschokken. 

 

High Atlas Foundation: Deze Marokkaanse vereniging en non-profit organisatie heeft een uitgebreid netwerk onder de zwaarst getroffen gemeenschappen in de Hoge Atlas die door de aardbeving zijn getroffen.