Hoe heb je over OpenUp gehoord?
Ergens dit jaar had ik het er met een collega over, omdat we het concept van onze “Dopper Fit” wilden verbreden. Dit is een initiatief dat we aanbieden om werknemers aan te moedigen zowel voor hun fysieke als mentale gezondheid te zorgen. Mentale gezondheid wordt echter steeds belangrijker op de werkplek. Daarom hebben wij als werkgevers besloten om meer te bieden.
Wat was de eerste keer dat u erover nadacht om onze service aan uw werknemers aan te bieden?
Ik zou zeggen dat we meteen werden aangetrokken door het gemak van bereik, gebruik en begrip. OpenUp is echt toegankelijk en betaalbaar. We hebben er met het team over gesproken en zo zijn we begonnen. We hebben ook naar andere platforms gekeken, maar OpenUp kwam voor ons als winnaar uit de bus, ook vanwege de vele talen die worden aangeboden.
We zijn een internationaal bedrijf en we wilden er zeker van zijn dat iedereen ervan kon profiteren. Ondersteuning zoeken in de taal waarin je je goed voelt, kan echt een verschil maken.
Wat waren de uitdagingen die je probeerde op te lossen toen je besloot samen te werken met OpenUp?
Er was geen specifieke uitdaging. We realiseerden ons meer en meer de relatie tussen de mentale gezondheid van werknemers en hoe ze zich voelen en presteren.
Om een concreter voorbeeld te geven: we hebben een ambitieuze missie bij Dopper. We willen plastic waterflessen voor eenmalig gebruik de wereld uit helpen. En dat betekent dat er altijd veel te doen is. Aan de ene kant is het mooie daarvan dat je werkt omdat je het voelt met je hart. Het is niet zomaar een baan. Aan de andere kant geeft dat denk ik ook een beetje druk omdat je het gevoel hebt dat je altijd meer kunt doen. We hebben veel gesprekken over dit onderwerp gehad met onze CEO Virginia en besloten om een stap voorwaarts te zetten in het mentale welzijn van onze teams. Dat waren de eerste stappen op weg naar hier.
Wordt er in jouw bedrijf openlijk gesproken over mentale gezondheid en hoe staat men tegenover mentale gezondheid?
We praten er zeker over. Er is ruimte om je collega’s te laten weten hoe je je voelt en wat je doormaakt. We hebben ook veel mensen in het team die graag praten en nadenken over hoe dingen werken. Over het algemeen heerst er dus een open cultuur: mentale gezondheid is geen onderwerp waar we bang voor zijn. Natuurlijk kan er altijd meer worden gedaan, dus extra hulp om het gesprek op gang te brengen is nog steeds zeer welkom.
Hoe werkt uw bedrijf in het algemeen aan het welzijn van de werknemers?
Naast OpenUp bieden we een persoonlijk opleidingsbudget, dat elke medewerker kan besteden aan psychologen en coaches of andere vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld cursussen en trainingen. Elke drie maanden maken we een prestatieontwikkelingsplan waarin verschillende onderwerpen aan bod komen. Het bevat vragen over hoe het gaat, wat de ambities zijn en of de medewerker zich voldoende ondersteund voelt.
We hebben ook wat we noemen een “talentenhuis”, dat een jaarlijks assessment omvat om te zien hoe iedereen het doet in zijn rol. Daarnaast nemen we elk jaar deel aan het Great Place to Work-onderzoek. En we doen twee keer per jaar onze eigen engagementenquête. Ook dat geeft ons nuttige feedback om te verbeteren.
We werken er voortdurend aan en dat zullen we blijven doen. Ik denk dat het van fundamenteel belang is dat wij als management het team laten zien dat we voor hun welzijn willen zorgen en dat we eventuele problemen willen oplossen.
Hoe heb je OpenUp gelanceerd met jouw werknemers?
Dit is een leuk verhaal! Vorig jaar juni hadden we voor het eerst een ‘inspiratieweek’. Het idee erachter was om de dagelijkse werkroutine even stil te zetten en ruimte te geven aan motivatie en verbinding. De hele week stond in het teken van goed voor jezelf zorgen en inspiratie opdoen.
In deze periode werden alle teams gevraagd om naar een inspirerende plek te gaan en deel te nemen aan sessies met kaarten en vragen. Sommige teams gingen naar het strand, andere naar een park en weer andere naar een leuk café. En dat is ook het moment waarop we OpenUp lanceerden. Het was als de kers op de taart van de week! Nadat we het hadden gelanceerd, ontvingen we veel positieve berichten. Het was een ongelooflijk goed gevoel.
Heb je feedback gekregen van jouw werknemers sinds je OpenUp diensten aanbiedt?
Helaas heb ik niet de kans om ze allemaal persoonlijk te spreken, maar ik zie de cijfers. En er waren ook collega’s die direct naar me toe kwamen en zeiden dat ze erg blij waren met de hulp die ze kregen. Ik vind het echt geweldig om te horen dat iemand een gesprek heeft gehad met OpenUp. Ik had het mijne ook vanochtend! Het stond in mijn agenda gepland en ik dacht dat dit ook een manier kon zijn om mensen aan te moedigen er open over te zijn.
Natuurlijk hoeven ze dat niet te doen, maar ik denk dat zelfs alleen al het zien van je collega’s die zeggen: “sorry, ik moet gaan, ik heb een vergadering met OpenUp” echt helpt bij het normaliseren van het gesprek over geestelijke gezondheid. Dat is ook de reden waarom ik zelf de hand heb gereikt naar OpenUp. Ik worstel ook met dingen en het was heel nuttig om er met een psycholoog over te praten. Bovendien kan ik zo mijn ervaring delen en anderen motiveren om het ook eens te proberen, als ze daar behoefte aan hebben.