Interview met Monique Frant van Ace & Tate

Uitdaging

“Het was tijdens COVID dat we besloten om het actief in onze organisatie te lanceren, omdat steeds meer medewerkers uitdagingen ondervonden met hun mentale welzijn.”

Oplossing

“We hadden OpenUp al in gedachten als een toegankelijk model om de drempel te verlagen voor mensen met mentale uitdagingen.”

Bij OpenUp geloven we sterk dat het creëren van een omgeving waarin werknemers zich op hun gemak voelen om gedachten en gevoelens te delen, een belangrijk onderdeel van de werkomgeving is. We zijn er trots op te kunnen zeggen dat we niet de enigen zijn die op basis van deze filosofie werken.

 

Bedrijven zoals Ace & Tate, zijn op dezelfde missie om mentale gezondheid toegankelijk te maken voor al hun werknemers. Monique Frant, voormalig VP of People at Ace & Tate, deelde haar ervaringen met OpenUp en de resultaten van deze strategische samenwerking.

Hoe hebben jullie OpenUp gevonden?

 

We hadden OpenUp al in gedachten als een toegankelijk model om de drempel te verlagen voor personen die kampen met mentale gezondheidsproblemen. Maar het was tijdens COVID dat we besloten om het actief in onze organisatie te lanceren, omdat steeds meer medewerkers uitdagingen ondervonden met hun mentale welzijn. Bij Ace&Tate hebben we een groot aantal internationale jongeren (zowel in de winkels als op kantoor), die plotseling thuis kwamen te zitten zonder hun netwerk en familie. Juist in die levensfase zijn sociale contacten van fundamenteel belang en het was ons doel om onze medewerkers alle steun te bieden die ze eventueel nodig zouden kunnen hebben.

 

Zet de eerste stap richting mentaal welzijn in jouw bedrijf.

👉 Plan een gratis demo in

Wanneer was de eerste keer dat er werd nagedacht over het aanbieden van onze service aan jullie werknemers?

 

Vóór OpenUp konden onze werknemers een beroep doen op het HR-team of op vertrouwenspersonen en managers. We realiseerden ons echter dat dit allemaal werkgerelateerde contacten waren en dat sommige mensen zich misschien niet op hun gemak voelden om persoonlijke kwesties binnen de werkomgeving te delen. Op dat moment wilden we echt snel toegang bieden tot iemand van buiten en los van de organisatie. De snelle bereikbaarheid was ook een belangrijk aspect voor ons, omdat mensen vaak enorme vertragingen ervaren vanaf het moment dat ze om hulp vragen tot het moment dat ze daadwerkelijk met iemand kunnen praten. OpenUp kan hier duidelijk een groot verschil maken. Andere redenen waarom we voor OpenUp kozen waren de taalbeschikbaarheid, de anonimiteit en de concurrerende prijs.

“Iemand hebben om makkelijk mee te praten is een geweldige manier voor werkgevers om hun teams gezond te houden en een duidelijk signaal voor werknemers dat een organisatie de uitdagingen begrijpt en daadwerkelijk om hen geeft.”

Wordt mentale gezondheid openlijk besproken in jullie bedrijf?

 

We hebben een zeer open cultuur als het gaat om praten over mentale gezondheid en medewerkers ervaren het niet als een taboe. Wel houden we elke maand een enquête en elke zes maanden een breder betrokkenheidsonderzoek. Daarnaast hebben we een kalender met verschillende thema’s en kiezen we er elke maand een waarop we de nadruk willen leggen. Dat kan gaan over mentaal welzijn, verantwoordelijkheid, DE&I, etc. Dit helpt om onze werknemers op de hoogte en betrokken te blijven over een breed scala aan onderwerpen, van werkgerelateerde onderwerpen tot persoonlijkere kwesties.

 

Welke uitdaging probeerden jullie op te lossen toen jullie kozen voor een samenwerking met OpenUp?

 

We hebben nu 700 werknemers voor wie OpenUp beschikbaar is. Ons doel is om te voorkomen dat mensen uitvallen, om ze te helpen veerkrachtiger te worden (aangezien we een snel veranderende werkomgeving hebben) en om te voorkomen dat problemen omslaan in een burn-out. Om een voorbeeld te geven: ik had kortgeleden een gesprek met een medewerker die langdurig ziek is als gevolg van psychische problemen en we spraken over hoe het met hun ging en wat voor soort ondersteuning ze nodig hadden. Ze noemden hun gesprek met OpenUp een positieve ervaring en dat was heel bemoedigend, want het betekent dat we op de goede weg zijn.

Wil je weten wat OpenUp voor jouw organisatie kan betekenen?

👉 Plan een gratis demo in

“Ik denk dat OpenUp ons heel goed aanvult. We zijn een jonge en zorgzame organisatie die diversiteit hoog in het vaandel heeft staan en mensen zichzelf laat zijn.”

Wat is de feedback van werknemers tot nu toe?

 

Wat voor ons echt goed werkt, zijn de gesprekken die mensen intern met elkaar voeren om elkaar te ondersteunen. Als ik kijk naar de statistieken van elke maand, dan verbaast dat het gebruik veel hoger ligt dan ik dacht. Natuurlijk wist ik dat een paar mensen geïnteresseerd waren in de service, maar als ik het werkelijke aantal zie, ben ik onder de indruk van hoeveel mensen zich op hun gemak voelen om een beroep op de service te doen.

 

 

Waarom hebben jullie voor OpenUp gekozen?

 

Ik denk dat OpenUp ons heel goed aanvult. We zijn een jonge en zorgzame organisatie die diversiteit hoog in het vaandel heeft staan en mensen zichzelf laat zijn. De service die OpenUp biedt, past dus echt bij wie we als werkgever willen zijn. OpenUp is zeker iets wat onze waardepropositie voor werknemers ondersteunt.

Heb je vragen of wil je meer weten over wat we doen?

👉 Plan een gratis demo in