Mentaal welzijn bespreken met je team (voor managers)

Na afloop van het gesprek: opvolgen (tekst)

Volg het gesprek altijd op. Zo laat je zien dat je oprecht betrokken bent en dat je collega’s altijd bij je terecht kunnen. 

 

Zonder concrete opvolging denken je teamleden misschien dat je hen alleen vraagt hoe het gaat vanuit een ‘afvinkmentaliteit’ – om dat van je lijstje te kunnen afstrepen.

Checklist om het gesprek goed op te volgen:

1. Check regelmatig in

Zet een reminder in je agenda om na zoveel dagen/weken weer in te checken. Regelmatig aan je collega vragen hoe het gaat kan al veel stress of zorgen wegnemen. Je hoeft niet elke keer een intensief gesprek te voeren: soms is een simpele ‘Hoe gaat het met je?’ al genoeg.

2. Kom terug op afspraken

Heb je concrete afspraken gemaakt met je teamlid, bijvoorbeeld over extra hulp of zaken die jij gaat uitzoeken met HR? Volg die dan op en kom erop terug. Check hoe het nu gaat, of de afspraken helpen en of je collega nog iets anders nodig heeft.

Tip 💡 Ben je zelf niet in staat om je collega verder te helpen? Bespreek dan extra hulpmiddelen die je kunt aanbieden: training en coaching, interne hulp zoals (speciaal) verlof of flexibele werktijden en sessies met een professionele psycholoog zoals via OpenUp.

💡 Een goed gesprek samengevat

Dat was ‘m! In deze video vat Gijs kort de belangrijkste tips samen voor een behulpzaam, empathisch gesprek met je teamleden: