Meer rust in je hoofd: omgaan met piekeren

Je openstellen: de rol van sociale steun en veerkracht (video)

Cognitief herstructureren kan helpen om intern beter met zorgen of piekergedachten om te gaan. Maar er is er nog iets buiten je om wat net zo belangrijk is: steun van andere mensen. Delen wat je dwarszit helpt ook goed om meer afstand te nemen tot je gedachten.

 

 

🫂 Wat is sociale steun?

“Sociale steun is het idee hebben én de realiteit ervaren dat er mensen zijn die om je geven, beschikbaar zijn om voor je te zorgen en je te helpen, en vooral dat je deel uitmaakt van een ondersteunend sociaal netwerk” – House (1981)

 

 

De link tussen sociale steun en veerkracht

Naast het feit dat het delen van je zorgen oplucht, maakt steun van anderen je veerkrachtiger. Veerkracht kweek je door je aan te passen aan de onverwachte of uitdagende gebeurtenissen in het leven, door te vertrouwen op je flexibiliteit – niet alleen van je geest, maar ook van je gevoelens en je gedrag. 

 

En in de hechte relaties met de mensen die het dichtst bij je staan, vind je de steun die je nodig hebt om je hart te luchten, je beter te voelen en veerkracht op te bouwen.

 

 

🏛️ De 4 pijlers van veerkracht

Om beter met zorgen om te gaan kun je je veerkracht op 4 gebieden versterken: 

Fysiek welzijn:

• Regelmatig bewegen en naar buiten gaan

• Een evenwichtig voedingspatroon

• Vermijden van ongezonde gewoonten, zoals roken en overmatig gebruik van alcohol

 

Sociaal welzijn:

• Tijd steken in het versterken van je relaties, zoals met je partner, met goede vrienden, of met je gezin

• Je sociale netwerk uitbreiden door nieuwe mensen te leren kennen

 

Zingeving:

• Weten wat jouw waarden zijn, wat je belangrijk vindt in het leven

• Regelmatig bij jezelf nagaan of je leeft in lijn met jouw waarden en doelen (en zo niet, iets doen om je leven anders in te richten)

 

Mentaal welzijn:

• Een positieve kijk op het leven proberen te houden, of dankbaarheid oefenen

• Proberen te accepteren wat je niet kunt veranderen

• Regelmatig reflecteren op jezelf, ervan leren en proberen te werken aan de dingen die je kunt verbeteren – bijv. door een cursus als deze, mindfulness of door te praten met een psycholoog

Steun van anderen en veerkracht uitgelegd ⬇️

In de volgende video legt Willemijn je uit:

🤝 Hoe steun van anderen helpt bij het omgaan met zorgen

 

💪 Dat sociale steun zorgt voor meer veerkracht en eenzame gevoelens kan verminderen

 

🌐 Wat je kunt doen om je sociale netwerk te vergroten en hulp te zoeken als dat nodig is

👉 We hebben nu gezien dat je zorgen delen met anderen onmisbaar is als je minder wilt vastzitten in piekergedachten. In de volgende les geven we meer praktische tips om uit je hoofd te komen.