Meer rust in je hoofd: omgaan met piekeren

Leren omgaan met zorgen: cognitief herstructureren (video)

Cognitieve herstructurering is een techniek uit de cognitieve gedragstherapie (CGT). Het helpt je om belemmerende gedachten te herkennen, uit te dagen en uiteindelijk te veranderen

 

Het zijn vaak je automatische, negatieve gedachten die leiden tot veel piekeren of je zorgen maken. Je leert om die te herkennen, en vervolgens ‘om te denken’ naar meer realistische en constructieve gedachten. Want zo ervaar je minder piekergedachten, en sta je mentaal sterker.

We duiken er verder in ⬇️

In de volgende video leer je van psycholoog Willemijn:

🧠 Wat cognitief herstructureren is, en hoe het helpt om piekeren tegen te gaan 

 

❓Manieren om jouw cognitieve distorties, of ‘kronkelgedachten’, op te sporen en uit te dagen

 

🔄 Hoe je negatieve gedachten kunt ‘herstructureren’, en ze vervangen door meer realistische gedachten

🖋️ Tijd om te oefenen

Je automatische gedachten omdenken gaat niet in één keer, en dat hoeft ook niet. Het vraagt eerst heel wat bewuste oefening. Deze hand-out bevat 3 praktische stappen om je daarbij te helpen:

Hand-out cognitief herstructureren

Als je merkt dat je een negatieve, niet-helpende gedachte hebt, schrijf die dan op en oefen met deze 3 vragen om je denkpatroon uit te dagen. Zo leer je stap-voor-stap meer afstand te nemen van gedachten die je anders misschien aan het piekeren hadden gezet.

 

👉 Tot zover het omdenken van negatieve gedachten! In de volgende les bespreken we het belang van steun zoeken bij anderen om je zorgen te verlichten.