De basis van een gezond voedingspatroon

Timing en frequentie van je maaltijden (video)

Heb je wel eens ongewone schommelingen in je hongergevoel opgemerkt als je uit je normale eetroutine bent? Ons lichaam houdt van structuur en routine, wat mogelijk wordt gemaakt door onze biologische klok die het “circadiane ritme” wordt genoemd. Door waar mogelijk een routine aan te nemen, verminder je hongergevoelens en energiedips.

📹 In de laatste video bespreekt Roos:

 

🗓️ De voordelen van een consistent eetpatroon. 

🥁 De sleutel tot het vinden van een maaltijdritme dat past bij je leefstijl en voorkeuren. 

🍌 Hoe je door te kiezen voor voedzame tussendoortjes en hoofdmaaltijden een evenwichtig eetpatroon kunt behouden en onbedoeld overeten kunt voorkomen.

💡Zelfreflectie: Experimenteer met je maaltijdtiming

Experimenteer een week lang met een verschillende timing en frequentie van je maaltijden. Probeer bijvoorbeeld drie grotere maaltijden per dag te eten in plaats van vijf kleinere maaltijden. 

 

Kijk naar hoe elk patroon je hongergevoel, energieniveau en tevredenheid over de maaltijden beïnvloedt. Bedenk welke aanpak het meest duurzaam is en het meest bijdraagt aan je gezondheidsdoelen. Gebruik dit inzicht om een maaltijdroutine te ontwikkelen die voor jou het beste werkt.

👉 In de laatste les kijken we naar praktische tips om je te helpen bij een gezond eetpatroon.