De basis van een gezond voedingspatroon

Macronutriënten en nutriëntdichtheid (video)

Hoewel je dagelijkse calorie-inname een grote rol speelt binnen een gezond eetpatroon, is het ook belangrijk om te kijken naar nutriëntdichtheid. Hiervoor is een goede balans tussen de verschillende macronutriënten van groot belang. Hieronder vind je een spiekbriefje voor de verschillende macronutriënten:

🥘Spiekbriefje macronutriënten

🍳 Eiwitten (rundvlees, kip, tofu, linzen, eieren)
Rol: Essentieel voor spierherstel en spiergroei, immuunfunctie en hormoonproductie. Daarnaast creëren ze een gevoel van verzadiging, wat helpt bij gewichtsbeheersing.


🍠 Koolhydraten (fruit, aardappelen, rijst, brood)
Rol: Primaire energiebron voor het lichaam, vooral tijdens fysieke activiteit en voor je hersenfunctie. Koolhydraten zijn ook een belangrijke bron van vezels. 


🥕 Vezels (groenten, granen, bonen)
Rol: Ondersteunen een gezonde spijsvertering, reguleren de bloedsuikerspiegel en dragen bij aan een gevoel van verzadiging.

🥑 Vetten (olijfolie, avocado, noten)
Rol: Essentieel voor de productie van hormonen en de gezondheid van cellen. Daarnaast zijn ze nodig voor de opname van vetoplosbare vitaminen, leveren ze energie en helpen ze bij het behoud van gezonde ogen, huid en haar.

📹 In de volgende video onderzoekt lifestyle-expert Roos: 

 

🍊 Het belang van voedingskeuzes voor je algemene gezondheid. 

🔎 De rol van elk macronutriënt: eiwitten, koolhydraten en vetten.  

📋 De aanbevolen inname van elke macrovoedingsstof – met concrete voorbeelden.

👉In de volgende les duiken we in het belang van een goede timing en frequentie van je maaltijden