RAIN-meditatie voor emotionele zelfregulatie

20 sep ‘23
Mindfulness

 De RAIN-methode is een mindfulness-techniek die staat voor Recognise ((h)erkennen), Allow (toelaten), Investigate (onderzoeken) en Nurture (koesteren). Deze meditatie leidt je door elke stap met als doel om je te helpen bij het reguleren van je emoties.

 

Wat is de RAIN-methode?

 

Deze techniek uit de mindfulness helpt je om je bewust te worden van je behoeften, en beter te leren luisteren naar de signalen in je lichaam.

 

1. Recognise: (h)erken wat je nodig hebt

De eerste stap is je bewust worden van waar je behoefte aan hebt. Als je nadenkt over een behoefte, plan of keuze, sta er dan ook bij stil of je daar een ‘ja’ of ‘nee’ bij voelt.

 

2. Allow: laat je behoeften en emoties toe

Observeer ze simpelweg, zonder oordeel, en probeer ze te accepteren zonder je ertegen te verzetten of ze te rationaliseren.

 

3. Investigate: onderzoek hoe je je voelt

Pas in deze stap onderzoek je het ‘waarom’ achter je gevoelens of behoeften. Wat vertelt je gevoel je, waar komt het vandaan? En waar kan het je brengen?

 

4. Nurture: koester je emoties

Hier leer je om met mildheid naar jezelf te kijken. Je gebruikt ‘het meest compassievolle deel’ in je om jezelf gerust te stellen. Je zegt zo tegen jezelf dat je gevoel er mag zijn, wat dat gevoel ook is. Dat mag hardop, maar hoeft niet!

 

👉 Meer weten? Volg ook onze online cursus over emoties reguleren

De volgende Live Space - Begint over 3 dagen.
Mindfulness
Meditatie voor Vertrouwen
ma 27 mei 16:30 - 17:00 Europe/Amsterdam
Plekken beschikbaar - Mindfulness

In deze groepssessie leer je jezelf en je gevoelens vertrouwen. Je leert dat jouw gevoelens er mogen zijn en dat jouw ervaring geldig is, zodat je aanwezig kunt zijn met jouw gevoelens in plaats van dat je ertegen blijft vechten.

Meditatie is een krachtige training die breed wordt ondersteund door de wetenschap. Enkele voordelen zijn:

> Meer concentratie en focus;
> Minder stress en meer veerkracht;
> Meer vermogen om bewust te handelen in plaats van te reageren vanuit een gewoontepatroon;
> Meer compassie, acceptatie en geduld, voor jezelf en anderen;
> Toegenomen gevoel van heelheid en welzijn.

Onze meditatiegroepsessies worden begeleid door professionele psychologen met ervaring in mindfulnessbeoefening. Ervaring is niet vereist om mee te doen.

Aanmelden voor Space
Spaces to OpenUp

Oefen verder met mindfulness

Volg één van onze online groepssessies of masterclasses onder leiding van een psycholoog.