Psycholoog Marina Pacini deelt haar 8 persoonlijke tips voor mentale veerkracht

mentale-veerkracht

De beste manier om aan je mentale gezondheid te werken en mentale veerkracht op te bouwen, is door hier dagelijks aandacht aan te besteden. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten of moeilijk te zijn. Door even bewust stil te staan bij de dingen die je doet en af en toe een moment pakt om bij jezelf in te checken, kun je al veel verschil maken.

 

Hoe je dat kunt doen? Psycholoog Marina Pacini deelt haar persoonlijke tips, routines en mindset om aan haar mentale veerkracht te werken.

 

Hoi Marina, wat zijn jouw routines of oefeningen om te werken aan je mentale gezondheid?

 

“Los van het goed zorgen voor mijn lichaam door goed te slapen, gezond te eten en te sporten, zorg ik ervoor dat ik mijn dagen goed organiseer. Zo voorkom ik dat ik ineens wordt overrompeld door onverwachte dingen en vermijd ik stress.

 

In mijn dagelijkse planning hou ik daarnaast altijd rekening met een aantal vrije uren die ik op dat moment kan invullen op de manier die ik fijn vindt, zoals het bellen met familie, een serie kijken, lezen of muziek luisteren.”

 

Wat doe jij zelf als je niet lekker in je vel zit en je weer goed wilt voelen?

 

“Ik richt me altijd op m’n familie. Een goed gesprek met mijn man, moeder, broers, zussen of vrienden helpt me altijd om me weer goed te voelen. Zij zijn mijn go-to uitweg als ik niet lekker in m’n vel zit.”

 

Hoe pas je mindfulness toe in jouw dagelijks leven?

 

Mijn mindful moment is altijd mijn eerst kop koffie van de dag. Ik word wakker, was m’n gezicht en maak vervolgens met aandacht een kop koffie voor mezelf. Het is echt een moment dat ik volledig aan mezelf besteed, zonder telefoon, laptop of andere afleiding.

 

Wat is jouw motto?

 

“You can’t control your feelings and thoughts, but you can control what to do with them.”

 

Waarom is dat zo belangrijk voor jou?

 

“Ik merk dat vaak wordt gedacht dat we de controle kunnen hebben over wat we denken of voelen, maar niets is minder waar. Wat we wel kunnen, is onze gedachten en gevoelens identificeren en invloed uitoefenen op wat we ermee doen. Stel je bent boos. Dat gevoel kun je niet vermijden, maar je kunt wel besluiten jezelf af te leiden, kalm te blijven en er rustig met iemand over te praten.”

 

Wat raad je iemand aan om met zijn gedachten om te gaan?

 

“Het kan een echte uitdaging zijn om met je gedachten te zijn. Ermee om leren gaan, begint bij het gewaarworden van je gedachten. Vervolgens kun je verschillende dingen doen, zoals je gedachte met iemand delen. Ook kun je proberen om de oorzaak van de gedachte te herkennen, argumenten te bedenken die de gedachten ontkrachten of juist aantonen en je gedachte vervangen door positieve affirmaties. Liever niet praten? Je kunt ook een mindfulness-oefening of meditatie doen.”

 

Wat is de grootste les die je in je leven tot nu toe hebt geleerd?

 

“Hoe belangrijk het is om je eigen beslissingen te maken. Natuurlijk maken we ook wel ’s een een foute of verkeerde keuze, maar zolang het jouw keuze is, is het goed.”

 

Wat zijn jouw aanraders (boeken, podcasts, series) op het gebied van mentale gezondheid en persoonlijke groei?

 

“Ik heb teveel aanraders! Maar ik kies voor de podcast en het boek waar ik nu helemaal in zit. ‘Speaking of psychology’ is de podcastserie van de American Psychological Association. Ze praten over hun struggles in het dagelijks leven en bekijken deze door de ogen van een psycholoog. En de afleveringen zijn altijd gebaseerd op onderzoek.

 

Het boek dat ik nu lees, heet ‘Reasons to Stay Alive’ door Matt Haig. In het boek vertel Haig zijn verhaal over de depressie die hij kreeg toen hij 24 was.”

 

Wat raad je iemand aan die het een uitdaging vindt om over zijn gevoelens te praten?

 

“Ik zou vooral aanraden om jezelf niet te forceren. Iedereen heeft zijn eigen timing als het aankomt op het praten over gevoelens en gedachten. Het is belangrijk om geduldig te zijn met jezelf en die timing te respecteren.”

 

Vanuit jouw rol als psycholoog, welke tip wil je nog meegeven?

 

“Onderschat nooit de kracht van professionele hulp. Ook als je je oké voelt.”

 

 👉 Verder lezen: Deze kleine stappen kun je nu nemen om voor je mentale gezondheid te zorgen