Psycholoog Nathalia Lopez deelt haar routines voor betere mentale gezondheid

  • 27 dec ‘21
  • 2 min
  • Redactie OpenUp
illustratie van iemand die lekker aan het relaxen is

De beste manier om aan je mentale gezondheid te werken en veerkrachtiger te worden, is door hier dagelijks aandacht aan te besteden. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten of moeilijk te zijn. Door even bewust stil te staan bij de dingen die je doet en af en toe een moment pakt om bij jezelf in te checken, maak je al veel verschil.

 

Hoe je dat kunt doen? Psycholoog Nathalia Lopez deelt haar persoonlijke tips, routines en best practices om aan haar mentale gezondheid te werken.

 

Wat zijn de routines of oefeningen die je doet voor je mentale gezondheid

 

“Ik neem elke dag tijd voor mezelf. Dit hoeft niet meteen uren te duren, maar vaak zorg ik dat ik minimaal een half uur per dag alleen ben en disconnect. Geen, werk, geen telefoon en geen tv, maar gewoon me, myself and I. Op zo’n moment check ik bij mezelf in hoe het gaat en kan ik volledig ontspannen.

 

Een korte wandeling helpt ook goed om dat moment met jezelf in te vullen. Mijn professor Erik Scherder zei altijd: “van een goede wandeling word je creatiever, blijer en krijg je meer focus.”

 

We vergeten (te) vaak dat het nodig is om even pauze te nemen en jezelf los te maken van de waan van de dag. Je brein heeft rust nodig om vervolgens weer gefocust en met frisse zin door te gaan.

 

Tenslotte sta ik elke dag stil bij de dingen waar ik dankbaar voor ben of die ik die dag heb bereikt. Ook al is het maar iets kleins, het helpt me om tevreden te zijn.”

 

Wat doe jij als je niet lekker in je vel zit?

 

“Ik doe simpelweg iets wat ik leuk vind of iets wat m’n gedachten verzet. Ik ben Colombiaans en hou van salsamuziek. Als ik even niet lekker in m’n vel zit, forceer ik mezelf om muziek te maken. Ik ben elke keer weer verrast hoe snel m’n mood dan omslaat en ik weer dansend in de kamer sta.

 

Iets anders doen, doorbreekt je patroon en helpt je om op iets anders te focussen. Integendeel tot wanneer je in je gedachten blijft hangen. Daarom dwing ik mezelf om bijvoorbeeld een blokje om te lopen, naar de supermarkt te fietsen of te dansen.”

 

Hoe pas je mindfulness toe in jouw dagelijks leven?

 

“Ik hou ervan om buiten te wandelen en me op de natuur om me heen te focussen. Daarnaast ben ik graag creatief bezig, zoals knutselen of dingen met m’n handen maken. Op zulke momenten vergeet ik alles om me heen, ben ik niet bezig met gister of morgen en zijn mijn gedachten leeg. Ik focus me op dat moment en dat waar ik mee bezig ben. Sommige mensen hebben dit als ze sporten, ik ervaar het door dingen te maken.”

 

Wat is jouw motto?

 

“Er is altijd een weg.”

 

Waarom is dat zo belangrijk voor jou?

 

“Ik geef niet zo snel op en ben zelfs een beetje koppig. Die eigenschappen helpen me om door te zetten, ook al lijkt het nog zo moeilijk of zelfs onmogelijk. Ik ga niet achterover leunen en zitten balen, maar zoek altijd naar nieuwe opties, oplossingen of alternatieven. Soms moet je creatief zijn of wat extra moeite doen om er te komen, maar ik geloof dat er altijd een weg is.”

 

Wat raad je iemand aan die moeite heeft om met zijn gedachten om te gaan of erover te praten?

 

“Schrijf je gevoelens en gedachten op. Het is niet altijd even makkelijk om dit al pratende onder woorden te brengen. Het opschrijven, of dit nu een brief aan jezelf of een onsamenhangend verhaal is, schept een beter beeld van je gedachten en lucht op.

 

Hierdoor weet je beter hoe je dingen wil verwoorden en hoe een ander jou kan helpen. Dat maakt het makkelijker om er vervolgens over te praten.”

 

Wat is de grootste levensles die je tot nu toe hebt geleerd?

 

“Stel jezelf veerkrachtig op. Flexibel en veerkrachtig in het leven staan is een skill die je in veel situaties helpt, bijvoorbeeld als iets niet loopt zoals gepland. Je voelt je op zo’n moment niet uit het veld geslagen, maar tackled de situatie door je aanpak te veranderen. Als je veerkrachtig ben, wordt een probleem een uitdaging.”

 

Vanuit jouw rol als psycholoog, welke tip wil je nog meegeven?

 

“Wees lief tegen jezelf. Zelfliefde is één van de eerste stappen om beter om te gaan met de uitdagingen die je hebt. Check regelmatig bij jezelf in hoe het gaat en neem genoeg tijd om te ontspannen. En vergeet niet: fouten maken mag. Vergeef jezelf en probeer gewoon opnieuw.”

 

Ook lezen: Psycholoog Marina Pacini deelt haar 8 persoonlijke tips voor mentale veerkracht