9 simpele manieren om positiever in het leven te staan

23 mei ‘22
3 min
Lisanne van Marrewijk
Gecontroleerd door psycholoog Madelief Falkmann
Wat je denkt, bepaalt hoe je je voelt. Een positieve mindset helpt je om met een optimistische blik naar de uitdagingen in je leven te kijken. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat positieve denkers een betere levenskwaliteit hebben en langer leven. Het werkt als medicijn tegen stress, vermoeidheid, depressie en zelfs virussen. Maar hoe zorg je voor een positieve mindset?

 

Deze bewezen technieken helpen jou om een positieve denker te worden. 

 

1. Wees dankbaar

 

Als je vaker onze blogs leest, ben je deze tip vast en zeker eerder tegengekomen. Dat komt omdat het zo simpelweg goed werkt als je het ons vraagt. Dankbaarheid helpt je om je aandacht te richten op de mooie dingen in je leven. Het biedt perspectief wanneer je gefrustreerd, angstig of verdrietig bent en helpt je te genieten van alledaags geluk.  

 

Je beoefent dankbaarheid door te mediteren of door een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Schrijf bijvoorbeeld aan het einde van de dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Wat ging goed, wat was fijn, waar ben je trots op? 

 

2. Weerleg je negatieve gedachten

 

Negatieve gedachten zijn menselijk. Ze dienen zich soms ongevraagd aan je op. Om je gedachten op zo’n moment een positieve spin te geven, is het belangrijk om ze eerst te observeren. 

 

Betrap je jezelf op klagen over werk, het bekritiseren van anderen of het focussen op je eigen fouten? Sta dan even stil bij deze gedachten. Bedenk vervolgens twee positieve manieren om deze gedachten te weerleggen. Bijvoorbeeld: Werk is even niet leuk, maar er komen betere tijden aan. Bovendien heb ik heel leuke collega’s waar ik veel lol mee beleef. 

 

 3. Wees lief voor jezelf

 

We zijn vaak onze eigen ergste critici. Zonde, want streng zijn voor jezelf is demotiverend en kan leiden tot een laag zelfbeeld. Probeer je zelfkritiek daarom in het vervolg in te perken of een positieve draai te geven. 

 

In plaats van jezelf lui of niet ambitieus te vinden als je je takenlijst niet hebt afgerond, probeer je jezelf positief toe te spreken: ‘Vandaag is het niet gelukt, omdat ik even mijn dag niet had. Dat is niet erg, ik probeer het morgen nog eens.’ 

 

4. Schrijf positieve gebeurtenissen aan jezelf toe

 

Gebeurt er iets moois in je leven? Schrijf de gebeurtenis dan aan je persoonlijkheid of vaardigheden toe. Optimisten zien positieve gebeurtenissen al gauw als hun eigen verdiensten, terwijl pessimisten het eerder aan externe factoren of toeval toeschrijven. Krijg je positieve feedback op een project, bedenk dan welke bijdrage jij hebt geleverd. Geen ‘oh maar het was een makkelijk project’-gedachten meer. Choose positive! 

 

💡 Lees ook: Zo zet je stress en angsten om in iets positiefs

 

5. Help anderen

 

Dit is de beste win-winsituatie die het leven rijk is. Als je een ander helpt, help je tegelijkertijd jezelf. Of je nou geld doneert aan een goed doel, een vriend helpt met verhuizen of je broer helpt met het opmaken van een sollicitatiebrief, je voelt je onmiddellijk vrolijker. En mooie bijkomstigheid: wie lief is leeft ook nog eens langer. 

 

6. Vier het leven! 

 

Wacht niet op je verjaardag, een promotie of een huwelijksaanzoek om het leven te vieren. Ook de kleine dingen zijn het vieren waard. Deadline gehaald? Naar de sportschool gegaan? Die vervelende taak uitgevoerd die je al veel te lang hebt uitgesteld? Een mooie zonsondergang gezien? Neem een moment om erbij stil te staan en beloon jezelf op een traktatie.

 

Het leven vindt vandaag plaats. Vier het dus ook vandaag.

 

7. Lichaam eerst, je gedachten volgen vanzelf

 

Uit onderzoek blijkt dat lachen stress, angst en depressie verlaagt. Lachen verbetert daarnaast je stemming en het is goed voor je zelfvertrouwen. Sta jezelf dus toe om te lachen. Ook – en misschien juist – als je even in een lastige situatie zit. Zelfs een geforceerde of ‘neppe’ lach of glimlach verlaagt stress en verbetert je stemming onmiddellijk. Je houdt je hersenen als het ware voor de gek. Probeer het maar eens.

 

Ook een positieve lichaamshouding helpt: een rechte rug, schouders naar achteren en kin omhoog. Een positieve lichaamshouding, zorgt voor een positieve mentale houding.  

 

8. Ga naar buiten

 

Misschien wel de tip die je het makkelijkst kunt toepassen. Bewegen en de buitenlucht zijn bewezen goed voor ons humeur, en helpen je dus een optimistisch mens te zijn. 

 

9. Ontsnap uit de krabbenmand

 

Ken je het wonderlijke fenomeen van de krabben in een mand? Hoewel ze er makkelijk uit kunnen, halen krabben elkaar één voor één omlaag, waardoor er nooit eentje zal ontsnappen. 

 

Mensen zijn soms hetzelfde. Heb jij het gevoel dat er mensen in je leven zijn die je omlaag halen? Spendeer dan eens meer tijd met mensen die het beste in je naar boven halen. 

 

Positiviteit is aanstekelijk. Omring je jezelf met positieve mensen, dan is de kans groot dat je jezelf ook beter en zelfverzekerder gaat voelen. Soms is dit niet mogelijk. Bijvoorbeeld als je een collega hebt die je weinig positieve energie brengt. Geef hier dan niet teveel aandacht aan, maar focus op de positieve mensen in de groep. 

 

Het betekent niet dat je uitdagende gedachten moet begraven

 

Positief denken houdt niet in dat je al je negatieve gedachten moet begraven of wegstoppen. Soms gebeuren er dingen in je leven die nu eenmaal niet positief zijn. Het is belangrijk om die bijbehorende emoties, zoals verdriet of angst, ook binnen te laten, om ze vervolgens te kunnen verwerken. Niemand is immers eeuwig het zonnetje in huis. 

 

👉 Lees verder: Waarom negatieve gevoelens en gedachten ook goed voor je zijn 

 

Merk je negatieve gedachten op en vecht er niet tegen. Wanneer je er niet tegen vecht, zullen negatieve gedachten minder impact op je hebben. Een veel gebruikt metafoor in ‘Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is die van het touwtrekgevecht met een monster (de negatieve gedachten). Zolang je blijft trekken, zul je nooit winnen. Het enige wat je hoeft te doen, is het touw los te laten en weg te lopen.

 

💡 Ook interessant: 6 manieren om uit je comfort zone en in je growth zone te stappen