Ontspanning vasthouden na de vakantie? Zó doe je dat

ontspanning-na-vakantie

Vakantie vieren doet ons goed. Maar wat maakt die breuk met het dagelijks leven nou eigenlijk zo heilzaam? En kunnen we niet ook af en toe een snufje vakantie door ons drukke dagelijks leven roeren? OpenUp-psycholoog Sarah over álles uit je vakantie halen – ook als je alweer thuis bent.

 

‘Vakantie kun je beschouwen als hersteltijd voor je lichaam en je geest. Doordat je even minder verantwoordelijkheden draagt, ervaar je minder stress. En omdat er geen wekker is, en ook geen werktijden, sportklasjes of andere dringende taken zijn, kun je langzaam terugvallen op een natuurlijk ritme van eten, inspannen en uitrusten. Je voelt meer ruimte om je af te sluiten van je omgeving – om bijvoorbeeld even je telefoon te laten en geen afspraken te maken. Dit geeft ruimte om rustig te reflecteren op wat er de afgelopen tijd is gebeurd in je leven. Ga je ook nog weg tijdens je vakantie – al is dat maar een paar dagen naar een camping in de buurt – dan zal die nieuwe omgeving ook zorgen voor nieuwe indrukken, en daarmee voor nieuwe energie.’

 

Ideale omstandigheden

 

‘Je denkt misschien dat een vakantie waarin je zo min mogelijk doet, ook het beste voor je is: een beetje op het strand liggen, af en toe iets eten en een glaasje wijn. Maar onderzoek wijst uit dat ons brein, en daarmee dus ook onze emotiehuishouding, het beste functioneert wanneer we – behalve veel leuke dingen – óók elementen in onze vakantie verwerken waar we wat moeite voor moeten doen. Deze balans tussen in- en ontspanning heeft een positief effect op de aanmaak van serotonine in onze hersenen, en die zijn weer verantwoordelijk voor ons geluksgevoel. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een flinke wandeling, lekker sporten of een leuke cursus.

 

Wat verder bijdraagt aan een zo fijn mogelijke vakantie-ervaring:

 

  • Zorg voor zoveel mogelijk rust en voldoende slaap.
  • Probeer nieuwe dingen uit: bezoek plekken die je nog niet kent, en onderneem activiteiten die je nog nooit eerder hebt gedaan.
  • Verzamel fijn gezelschap om je heen. Breng tijd door met familie en vrienden waarbij je je ontspannen voelt. Zorg dat de mensen met wie je optrekt ongeveer op dezelfde manier nadenken over wat ontspannen is en wat leuke activiteiten zijn.
  • Maak het jezelf mogelijk om je zoveel mogelijk af te sluiten van je dagelijks leven. Dus: minimaliseer je telefoongebruik. En laat je mail als het kan even onbekeken.
  • Geniet optimaal van de voor- en napret. Praat over wat je allemaal wilt gaan doen en ontdekken, en haal na afloop lekker lang herinneringen op.

 

Dingen die bijdragen aan vakantiestress – en die je dus het beste kunt vermijden:

 

  • Dingen onvoldoende voorbereiden, waardoor je tot op het laatste moment onzeker bent of je wel een slaapplek hebt, of een plek in het vliegtuig.
  • Op vakantie gaan met mensen die een heel ander idee hebben van wat een fijne vakantie-invulling is – waardoor jouw behoeftes tijdens de vakantie onvoldoende aan bod komen.’

 

Vakantie vasthouden

 

‘Bijna iedereen heeft aan het eind van de vakantie wel het voornemen om de gevoelens van vrijheid, ontspanning en rust zo lang mogelijk vast te houden. Toch duurt een vakantiegevoel gemiddeld maar 2-4 weken. Onderzoekers noemen dit het fade-out effect: omdat je, eenmaal thuis, weer in je oude leef- en werkomgeving zit, zijn binnen maximaal 4 weken ook alle gevoelens die bij deze omgeving hoorden weer terug. Een extra valkuil kan daarbij zijn om meteen na de vakantie te denken: ik ben achter geraakt met werk: dat ga ik nu meteen weer inhalen. Je vakantiegevoel gaat dan snel verloren en de reserves die je had opgebouwd raken meteen op. Je kunt dit gevoel voorkomen door je taken goed over te dragen voordat je weggaat, en iemand aan te wijzen die aanspreekpunt blijft zolang je weg bent. Het werk stapelt zich dan niet op. Je kunt het fade out effect ook beperken door tijdens je eerste werkweken een aantal avonden of dagen in te plannen voor volledige rust, zodat je het vakantiegevoel langer kunt vasthouden. Je mag na je vakantie óók nog genieten en tijd nemen voor ontspanning. Gun jezelf dit ook.’

 

5 tips om de voordelen van vakantie in je dagelijks leven te integreren

 

Een goede balans tussen activiteiten en rust. Voldoende nieuwe indrukken opdoen. En niet te veel afspraken en verplichtingen die zich via je telefoon en mail aan je opdringen. De ingrediënten die een vakantie zo goed voor je maken, kun je ook door je dagelijkse leven mengen. Zo doe je dat:

 

1. Plan dagen in waarbij je echt even niets hoeft

 

Het is niet zo dat je je, omdat je net vakantie hebt gehad, volledig op je verplichtingen moet storten. Gun jezelf ook tijdens je werkwerken voldoende ontspanning en stel het niet uit tot het moment dat je vakantie hebt. Het is net als met een goede conditie of een dieet – dat moet je een beetje bijhouden wil je er maximaal van profiteren.

 

2. Bedenk wat jou een vakantiegevoel geeft

 

Een specifiek ontbijt bijvoorbeeld, een glaasje wijn in de zon, kwetterende vogels of geluid van de zee – en implementeer dit in je dagelijks leven. Luister een podcast van een ruisende zee met je ogen dicht, ga in de zon zitten met een heerlijke borrel, etc.

 

3. Plan alvast een volgende vakantie in

 

Zo kun je daar alvast naar uitkijken en beleef je zo lang mogelijk voorpret. Geniet ook zo lang mogelijk van de napret van een vakantie door bijvoorbeeld een fotoboek te maken om af en toe in terug te kijken.

 

4. Doe aan mindfulness

 

Voor ontspanning en het gevoel ‘er even uit zijn’.

 

5. Probeer af en toe offline te gaan

 

Door even geen social media te gebruiken en je telefoon uit te zetten, kun je in het moment zijn en je leven loskoppelen van de waan van alledag.

 

Hopelijk geven bovenstaande tips je handvatten en inzichten voor een goede balans tussen activteiten en rust. Doe jij iets anders wat jou erg helpt? Of helpen bovenstaande tips voor je gevoel niet? Deel het via team@openup.care of boek een vrijblijvend gesprek via deze link. Onze psychologen gaan graag met je in gesprek over wat voor jou wel en niet werkt.