Motivatie kwijt? Zo blijf je geïnspireerd en geprikkeld op je werk: 8 tips

7 mrt ‘22
5 min
Werkprestaties
Redactie OpenUp
illustratie van gemotiveerd persoon
De ene dag daalt het als vanzelf op je neer, de volgende dag weet je niet waar je het zoeken moet: motivatie. We hebben hier allemaal wel eens mee te maken. Soms op kleine schaal, waardoor je je moeilijk kunt concentreren en nét iets te vaak op je telefoonscherm gluurt. Soms op grote schaal, waardoor je je net Sisyphus voelt die eindeloos probeert een zware steen de berg op te rollen.

 

Deze tips helpen je jouw mojo en inspiratie weer terug te krijgen.

 

Zo vind je jouw motivatie terug

 

1. Knip je taken op in kleine stukjes

 

Opkijken tegen een hoge, steile berg en je realiseren dat het ploeteren wordt om de top te bereiken, werkt demotiverend. Maar als je nu niet de top als doel ziet, maar eerst het bereiken van kamp één, vervolgens het bereiken van kamp twee, enzovoorts, dan wordt de taak ineens een stuk haalbaarder.

 

Dit geldt ook voor bergen werk waar je tegenop kijkt. Een ogenschijnlijk onmogelijke taak wordt behapbaarder als je het opdeelt in een lijstje realistische taken.

 

Streep ‘rapport schrijven’ dus van je to do list af en vervang het door: Jan interviewen, openingsparagraaf schrijven en grafiek één maken. Zo hou je de energie erin en bereik je uiteindelijk de top alsnog.

 

2. Trek taken naar je toe die je energie geven

 

Kijk waar jij invloed op hebt op je werk. Hoe kun je jouw rol invullen zodat het je energie oplevert? Dat is niet in elke functie of binnen elke organisatie even goed mogelijk, maar het loont om te kijken of er bepaalde taken zijn die je naar je toe kunt trekken of juist kunt loslaten.

 

Ga bij jezelf na waar je energie van krijgt en wat je energie kost. Als je dit helder voor de geest hebt, kun je dit beter bespreken met jouw leidinggevende. Geef bijvoorbeeld aan dat jij het leuk vindt om trainingen te geven.

 

Misschien is er een collega die dat juist minder leuk vindt en kun je bepaalde taken ‘ruilen’. Job crafting, zoals we dat mooi noemen, kan een goede invloed hebben op je motivatie.

 

3. Beloon jezelf

 

Vind je het lastig om voldoening uit een bepaalde project of bepaalde periode in je carrière te halen maar móet je er doorheen, overweeg dan om jezelf aan het eind van de rit te belonen.

 

Plan bijvoorbeeld een vakantie na de deadline van het project of nadat je een door jou felbegeerde promotie hebt binnengesleept. Of beloon jezelf met een mooi boek dat op je leeslijst staat of een etentje buiten de deur.

 

Zo’n beloning werkt ook op kleinere schaal: spreek met jezelf af dat je een rondje gaat wandelen, een kop koffie of thee voor jezelf zet of een TEDx video gaat kijken als je een bepaalde taak afkrijgt.

 

4. Lift mee op de motivatie van anderen

 

Het is veel lastiger om jezelf te motiveren als je thuiswerkt. Als je tussen je collega’s zit, scroll je niet zo snel een kwartier door je Instagram. Maar als je tussen je pannenkoekenplant en je kat zit, is het een ander verhaal.

 

Ook een stapel was, een pakketje dat opgehaald moet worden en je comfortabele bank kunnen je motivatie wegnemen. Vooral als je een project of taak hebt waar je weinig voldoening uithaalt.

 

Toch wat vaker fysiek op je werk aanwezig zijn, kan daarom een enorme boost geven aan je motivatie en inspiratie. Je ziet je collega’s hard werken, wat een oppepper geeft.

 

Alleen al naast iemand zitten die goed presteert, kan ervoor zorgen dat je eigen productiviteit omhoog gaat. Daarnaast vloeit de creativiteit rijkelijker als mensen samen in één ruimte zitten, waardoor je inspiratie toeneemt.

 

Ook interessant: Zo stel je jouw dagelijkse ‘mental toolkit’ samen

 

5. Bekijk je taak in een bredere context

 

Zelfs de meest begeerlijke banen hebben saaie taken. Acteurs spenderen dagen aan het onthouden van scripts, veel chefs zijn begonnen in de afwas of met het snijden van uien en menig consultant besteedt meer tijd aan het netjes uitlijnen van de teksten en plaatjes op haar PowerPoint-slides dan je denkt.

 

Op dit soort momenten helpt het om je saaie taken, projecten of periodes te zien als onderdeel van een groter doel. Je doet dit omdat je uiteindelijk in de Stadsschouwburg wil staan, een Michelin-ster wil halen of wil promoveren tot projectleider. Door uit te zoomen en jezelf te herinneren aan deze doelen, wordt het makkelijker jezelf te motiveren.

 

Dat gezegd hebbende, moet die bredere context natuurlijk wel kloppen. Het is veel makkelijker om jezelf te motiveren als jouw baankeuze past bij jouw missie of doel.

 

Bijvoorbeeld: als je bij Unilever gaat werken omdat het een groot bedrijf is met veel doorgroeimogelijkheden, is het mogelijk lastiger om jezelf te motiveren dan wanneer je bij Unilever werkt omdat je het belangrijk vindt om mee te werken aan innovatie op het gebied van ‘fast moving consumer goods’.

 

Verder lezen: Zo ga je staan voor wat jij belangrijk vindt (en leer je jezelf beter kennen) 

 

6. Zet deadlines (ook als ze verder geen functie hebben)

 

Het is een alomtegenwoordig fenomeen: vlak voor een deadline, krijg je ineens véél meer gedaan dan normaal. In zijn TED-talk omschrijft Tim Urban dit moment als het punt waarop het paniekmonster, dat al die tijd lag te slapen in je brein, ontwaakt. Hij jaagt je uitstelgedrag weg, zodat je rationele zelf het stuur kan overnemen.

 

Je kunt je uitstelgedrag wegjagen, door jezelf een deadline te geven en deze in je agenda te zetten. Vind je het lastig om jezelf ‘voor de gek te houden’ met een zelfverzonnen deadline, vraag dan je collega of leidinggevende om je een deadline te geven en je eraan te houden.

 

7. Volg de tien-minutenregel

 

De tien-minutenregel betekent niet dat je je broodje nog kan eten tien minuten nadat ‘ie op de grond is gevallen. Nee, deze regel helpt je om jezelf door taken heen te wurmen waar je erg tegenop kijkt: spreek met jezelf af dat je maar tien minuten aan deze taak hoeft te besteden en dat je dan weer mag stoppen.

 

Je zult vaak zien dat je lang na de grens van tien minuten nog steeds met de taak bezig bent. Ergens mee starten is nou eenmaal vaak het lastigst, maar zodra je bezig bent valt het vaak mee.

 

8. Creëer een energieke sfeer

 

Je brein is makkelijk voor de gek te houden. Door bijvoorbeeld te glimlachen – ook al is het een nep lach – laat je je brein geloven dat je vrolijk bent. Met als gevolg dat je écht vrolijk wordt. Ook in een werksituatie kun je een bepaalde sfeer eerst faken, om zo de kans te vergroten dat de sfeer écht zo wordt.

 

Zo kun je ook jouw dag visualiseren voordat deze begint. Denk voordat je de dag begint na over wat je wilt bereiken of waar je naartoe wilt. Beeld je in dat je het al hebt bereikt. Wat zie je, wat ruik je, wat voel je, wat doe je?

 

Probeer alles zo realistisch mogelijk in te beelden. Dat klinkt misschien wat gek, maar door dit regelmatig te doen gaat je brein dit als een toekomstige waarheid zien en maak je sneller keuzes die bijdragen aan het uiteindelijke doel. Als je weet waar je naartoe werkt, heeft dit een positief effect op je mood en motivatie.

 

Dus, roep je paniekmonster erbij, visualiseer hoe je dat doel bereikt, bel Sisyphus op, rol samen die zware steen naar Mount Everest base camp (of probeer het eerst even tien minuten) en beloon jezelf met een lekkere cappuccino als je bent aangekomen. Want het cliché is waar: jezelf motiveren, kun je leren.

 

Ook interessant: Zo maak je elke dag bijzonder