Deze kleine stappen kun je nu nemen om voor je mentale gezondheid te zorgen

mentale-gezondheid-verbeteren

Net zoals het goed is voor je lijf om dagelijks gezond te eten en voldoende te bewegen, is het ook belangrijk om je psyche te trainen. Een sterke geest is flexibeler en beter in staat om zich te herstellen na psychische pijn.Toch vinden we sporten en gezond eten heel normaal, maar laten we het verbeteren van onze mentale gezondheid nog weleens voor wat het is.

 

Zonde, want werken aan een gezonde geest hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Met een aantal korte oefeningen ben je al op de goede weg. En juist die kleine, dagelijkse training maakt het verschil.

 

Verbeteren van je mentale gezondheid

 

Deze simpele stappen helpen je als je je mentaal even wat minder voelt, maar ook als wel lekker in je vel zit kun je ze goed gebruiken.

 

Sterker nog: juist dat is het moment waarop je je geest kunt trainen weerbaarder te worden in uitdagende situaties. Kies wat voor jou werkt en neem de oefeningen mee in je dagelijkse routine voor een goede start of afsluiting van de dag.

 

“Rest and self-care are so important. When you take time to replenish your spirit, it allows you to serve from the overflow. You cannot serve from an empty vessel.” —Eleanor Brown

 

1. Bedenk waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid helpt je om je te focussen op het positieve in het leven. In de positieve psychologie blijkt keer op keer dat dankbaarheid is gerelateerd aan meer geluk en positieve emoties, maar ook aan sterkere relaties en betere fysieke gezondheid.

 

Schrijf dagelijks voor je gaat slapen drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen grote én kleine dingen zijn, zoals wind mee op de fiets, wakker worden zonder wekker of het succesvol afronden van dat project op werk.

 

2. Doe een mindfulness-oefening

Ook al is het maar voor drie minuten. Mindfulness helpt je om niet bezig te zijn met iets wat gister gebeurde of wat nog komen gaat, maar te genieten van het moment. Hier en nu, zoals het is.

 

Het helpt je om je minder opgejaagd te voelen en met meer rust en kalmte door de dag te gaan. Er zijn allerlei manieren waarop je mindfulness kunt toepassen.

 

In deze blog geven we je zes tips die je vandaag al kunt gebruiken, maar je kunt ook oefenen met één van onze psychologen in een mindfulness-consult.

 

3. Zoek de natuur op

Verschillende onderzoeken wijzen uit hoe de natuur ons helpt bij het verbeteren van onze mentale gezondheid. Het verlaagt onze bloeddruk en stresslevels, verbetert onze gemoedstoestand en het immuunsysteem, helpt ons te kalmeren en zelfverzekerder in het leven te staan en vermindert angsten.

 

Uit een studie van de universiteit van Exeter blijkt dat we wekelijks minimaal 120 minuten in de natuur nodig hebben om de vruchten ervan te plukken. Dus spring op de fiets of trek je schoenen aan en begeef je naar het bos, een park of de duinen.

 

4. Wees je bewust van je eigen gedachten

We hebben (onbewust) de hele dag door allerlei aannames over onszelf, soms positief en soms negatief. Vaak zijn we voor onszelf veel strenger dan voor een vriend of vriendin.  Het is goed om je bewust te zijn van deze gedachten en je af te vragen of ze daadwerkelijk waar zijn.

 

“Je gedachten kunnen je beperken in je doen en laten. Als je dit merkt, kun je ze uitdagen door je simpelweg af te vragen of ze daadwerkelijk waar zijn,” aldus Myrthe, psycholoog bij OpenUp. “Verzamel argumenten die je ervan overtuigen dat je gedachten niet kloppen. Vraag jezelf de volgende dingen af:

 

  1. Klopt mijn gedachte?
  2. Klopt het écht?
  3. Is dit een realistische gedachte? Waarom niet?
  4. Kan ik anders naar de situatie kijken?
  5. Wat levert deze gedachte mij op?
  6. Wat betekent het als mijn gedachte wel waar is? Hoe kan ik hiermee omgaan?”

 

5. Doe even helemaal niks

Er zijn nog maar weinig momenten waarop we écht helemaal niks doen. Op een moment van verveling grijpen we al snel naar onze telefoon, zetten we een serie op of doen we iets anders om maar productief of bezig te zijn. Terwijl juist helemaal niks doen heel goed kan werken.

 

Door je geest de vrije loop te laten (en dus niet te voorzien van allerlei prikkels op je telefoon) stimuleer je jezelf om creatiever te zijn, vertelt psycholoog Sandi Mann aan The New York Times. Daarnaast helpt niks doen bij het verhogen van je productiviteit en om zaken weer helder te zien en alles op een rijtje te krijgen.

 

6. Kom in beweging

Dat betekent niet dat je meteen je hardloopschoenen aan hoeft te trekken om kilometers te gaan rennen. Bewegen is ook yoga, fietsen of wandelen met een collega. Simpelweg alle beweging die ervoor zorgt dat je hartslag verhoogd of waarbij je met bewuste aandacht bij je lichaam bent, verbetert het mentaal welzijn.

 

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat beweging zorgt voor meer energie, minder stress en een betere mentale gezondheid in het algemeen. Grappig detail: ook is gebleken dat samen en synchroon met iemand bewegen kan leiden tot een beter zelfvertrouwen én een beter gevoel over jezelf. Dus trek die collega aan z’n vestje en maak even een ommetje.

 

7. Doe iets voor een ander

Iets betekenen voor een ander is niet alleen fijn voor de ander, maar ook voor jezelf. Dit kan al zoiets kleins zijn als opstaan voor iemand in de trein, je collega trakteren op een kop koffie of lekker koken voor je partner.

 

Onderzoek toont aan dat anderen helpen een gevoel van verbondenheid creëert, je een positief gevoel geeft en helpt om actiever te zijn.

 

8. Ga vanavond op tijd naar bed

Goed slapen is één van de belangrijkste to do’s om lekker in je vel te zitten. Slaap zorgt ervoor dat je brein de informatie en emoties van overdags goed kan verwerken en maakt dat je dingen onthoudt.

 

Je brein wordt ’s nachts als het ware gereinigd en klaargemaakt voor een nieuwe dag. Een goede nachtrust kan ervoor zorgen dat je overdag lekker in je vel zit.

 

Tip: bekijk ons webinar over een goede nachtrust waarin we je tips geven om ’s avonds lekker in slaap te vallen (en te blijven!).

 

9. Praat over je gevoelens

Vaak denken we dat we zelf met onze gedachten en uitdagingen moeten dealen, maar niets is minder waar. Praten over je gevoelens kan een enorme opluchting zijn en verlichtend werken. Hoe groot of klein jouw mentale uitdagingen ook zijn.

 

Wees niet bang dat je meteen de juiste woorden moeten vinden om te zeggen hoe je je voelt. Soms weet je in één zin te vatten wat er aan de hand is, soms gaan er 100 zinnen aan vooraf. Beide is oké.

 

Praat je liever niet met een bekende over je gevoelens? Je kunt vandaag nog een consult boeken met één van onze psychologen.

 

Begin vandaag of morgen ‘s met één van de tips en ervaar wat het met je doet. Om je mentale gezondheid te verbeteren hoef je echt niet alle boxjes af te vinken. Soms is één verandering al voldoende om jou goed te helpen.