Hoe houd je werknemers gemotiveerd, ook in coronatijden?

  • 29 mrt ‘21
  • 4 min
  • Myrthe Weijschedé

Nu we op afstand van elkaar werken en het contact voornamelijk digitaal verloopt, is het een uitdaging werknemers te blijven motiveren. Welke tools heb je als HR-professional om medewerkers op afstand gemotiveerd te houden?

Motivatie is iets wat elk mens in zich heeft. Het is de drijfveer om dingen te doen, de reden die iemand heeft om tot actie te komen. Het gevoel van: ‘Kom maar door!’ is heerlijk als je het ervaart, maar het is geen constante factor. Motivatie komt en gaat en is bovendien iets wat continu aandacht vraagt, wanneer je het hoog wilt houden.

 

Motivatie van medewerkers staat onder druk

 

Medewerkers hebben moeite om gemotiveerd te blijven in deze coronatijden. Uit recent onderzoek van OpenUp (*) onder ruim 540 beslissingsbevoegde HR-professionals, geeft 41% van de HR-professionals aan dat het moeilijk is medewerkers digitaal te motiveren. 44% ervaart daarnaast dat binding met collega’s minder is geworden, iets wat de motivatie niet ten goede komt. Het werkplezier en de prestaties hiermee ook niet.

* Op 30 november 2020 deed OpenUp onderzoek naar de impact van het coronavirus op het mentaal welzijn van werknemers en organisaties, door de ogen van HR-medewerkers. 

 

Wat beïnvloedt de motivatie van medewerkers?

 

De mate van motivatie is veranderlijk en afhankelijk van verschillende factoren. In de huidige coronasituatie ligt de demotivatie enerzijds aan de omstandigheden, die zijn natuurlijk drastisch veranderd. Doordat er veel dingen niet meer kunnen, brokkelt de motivatie en de positiviteit om de schouders eronder te zetten steeds verder af.

Daarnaast ligt er ook een verklaring in veranderende persoonlijke voorkeuren. We hebben met flink wat verandering te maken gehad afgelopen jaar – en nog steeds. Het kan zijn dat mensen tijd hebben genomen voor persoonlijke ontwikkeling of nieuwe interesses hebben ontwikkeld. Dit kan ervoor zorgen dat mensen andere dingen belangrijk gaan vinden in hun leven en wellicht geen motivatie meer vinden voor dat waar ze eerder wel energie van kregen.

 

Extra aandacht voor extrinsieke motivatoren

 

Er is een verschil tussen intrinsieke motivatie, onze innerlijke drijfveer, en extrinsieke motivatie, die door externe factoren wordt gevoed. Idealiter komt de motivatie natuurlijk vanuit de medewerker zelf, maar in de huidige omstandigheden is dat soms knap lastig. Als HR-medewerker is het raadzaam te kijken aan welke extrinsieke knoppen je kunt draaien om medewerkers toch intrinsiek gemotiveerd te houden.

Hierbij is het belangrijk te weten waar medewerkers hun motivatie in vinden, waar ze ‘aan’ van gaan. Dit is namelijk voor iedereen verschillend. Waar de een blij wordt van een online borrel, ziet de ander liever een extra vrije dag, een bonus of een persoonlijk compliment. Zorg dus dat de behoefte op de werkvloer duidelijk in kaart is en lever – waar mogelijk – maatwerk.

 

Acht tips om medewerkers (meer) te motiveren

 

Hoe zorg je er op afstand voor dat medewerkers zo goed mogelijk gemotiveerd blijven? Laat deze tips je motiveren om ermee aan de slag te gaan.

 

1. Wees nieuwsgierig

 

Het begint met goed weten wat er speelt op de werkvloer. Ga open met een medewerker in gesprek en vraag door. Wat drijft deze persoon in het leven, waar komt diegene z’n bed voor uit? Maar ook: waarvan absoluut niet? Door dit per individu helder te hebben, ontwikkel je meer inzicht in de intrinsieke motivatoren. Richt je vervolgens ook op de extrinsieke motivatoren: wat waardeert een medewerker op de (digitale) werkvloer, waar ligt de behoefte?

 

2. Maak bijdragen zichtbaar

 

Wanneer een medewerker een bijdrage aan iets heeft geleverd: laat het zien! Als mens hebben we de behoefte om onderdeel te zijn van een groter geheel. Van een groep, een team, een organisatie of een cultuur. We willen onze bijdrage aan dit geheel graag terugzien. Het geeft de bevestiging: we horen erbij, we doen ertoe. Het stimuleert ook om opnieuw bijdrage te willen leveren.

 

3. Geef complimenten

 

Het is een kleine moeite maar wordt vaak onderschat of over het hoofd gezien: het uitspreken van waardering voor een persoon, een prestatie en wat er allemaal goed gaat. Complimenten geven draagt bij aan meer onderlinge verbondenheid en het effect op iemands motivatie is enorm. Meer complimenten dus. Gemeend, uiteraard.

 

4. Stuur op het proces

 

We zijn vaak geneigd te focussen op resultaat, op de stip op de horizon, maar ook het proces verdient zorgvuldige aandacht. Resultaat is het gevolg van kleine stappen en juist bij al die kleine stappen is motivatie van groot belang. Staar je dus niet blind op de uitkomst, maar pols tussendoor of alles goed verloopt en of iemand nog iets nodig heeft.

 

5. Geef vertrouwen en inspraak

 

De kracht van vertrouwen is niet te onderschatten. Vertrouwen is, naast een gevoel van vrijheid en verbinding, dé basisbehoefte die ten grondslag ligt aan het ontwikkelen van motivatie. Laat mensen meedenken over besluiten, luister naar hun mening en ideeën en geef ze inspraak op het verloop van processen. Geef ze ook het vertrouwen dat het – uiteindelijk – allemaal goed komt.

 

6. Stimuleer persoonlijke ontwikkeling

 

Wanneer het door de omstandigheden tijdelijk minder druk is, vraagt dit om een andere invulling van beschikbare uren. Het is dé kans om mensen te stimuleren zich persoonlijk te ontwikkelen. Bied trainingen en cursussen aan die medewerkers helpen met nieuwe kennis en persoonlijke groei. Je investeert in menselijk kapitaal en dit komt zowel nu als later goed van pas.

 

7. Benut talent

 

Onderzoek hoe je het talent binnen de organisatie optimaal kunt benutten. Focus op wat iemand nog meer in huis heeft, los van de rol en functieomschrijving. Waar is iemand echt goed in en hoe kan dit talent optimaal worden ingezet? Kan iemand sparringpartner zijn voor een collega op een andere afdeling, nieuwe collega’s inwerken of verschuiven naar een nieuwe rol? Het gaat erom dat iemand blij wordt van het doen van dingen waar die persoon echt goed in is.

 

8. Neem ideeën en suggesties serieus

 

Het werd eerder al benoemd: mensen vinden motivatie in het vertrouwen dat ze gehoord worden en onderdeel zijn van een groter geheel. Neem alle ideeën en suggesties die worden geopperd dan ook serieus. Het kan zijn dat een voorstel je niet aanspreekt, maar dit wil niet zeggen dat het voor die persoon niet heel motiverend kan werken. Luister aandachtig en sta er zo open en neutraal mogelijk in. Zoveel mensen, zoveel wensen.

 

OpenUp voor bedrijven

 

Wil je weten wat OpenUp voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees er alles over via onderstaande knop.

 

OpenUp voor bedrijven

 

Opmerkingen of vragen naar aanleiding van het in dit artikel genoemde onderzoek? Of een andere vraag? Je kunt altijd mailen naar team@openup.care.