Psycholoog Madelief Falkmann: “Laat dit het laatste artikel zijn dat je over Blue Monday leest”

13 jan ‘22
1 min
Lisanne van Marrewijk
blue monday

Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is het 17 januari de meest deprimerende dag van het jaar. De psycholoog bedacht het concept ‘Blue Monday’ naar aanleiding van een formule die aantoont dat de meeste mensen zich op deze specifieke dag het meest somber voelen. Een dag waarop veel goede voornemens zijn gestrand, de dagen nog donker en koud zijn en er geen feestdagen meer in het verschiet liggen.

 

De gedachten bij bovenstaande maken inderdaad melancholiek., maar gelukkig kun je er ook anders naar leren kijken. Psycholoog Madelief Falkmann vertelt je hoe.

 

Je bent doodnormaal

 

“Allereerst is het belangrijk om te benoemen dat het doodnormaal is als je je down voelt. Zowel rondom Blue Monday als elders in het jaar,” begint Madelief. “Probeer je vooral niet tegen deze gevoelens te verzetten, daar schiet je vaak weinig mee op. Accepteer het. Ook deze gevoelens mogen er zijn.”

 

Accepteren dus. Maar oké zijn met je gevoelens is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat? “Dat je soms uitdagende gedachten hebt, wil niet zeggen dat jij deze gedachten of gevoelens bent. Dit is slechts een onderdeel van jou en dat is belangrijk om te beseffen. Zie je gedachten als een golf die komt en gaat. Als je blijft staan, word je door de golf overspoelt. Als je met de golf leert surfen, word je weerbaarder,” vertelt de psycholoog.

 

Voeg meer positiviteit toe aan je leven

 

Het helpt het hierbij om je te focussen op de positieve kanten van het leven, tipt Madelief. “Schrijf elke ochtend drie dingen op waar je blij van wordt en bedenk hoe je één van deze drie dingen vandaag in je dag kunt verwerken. Schrijf vervolgens in de avond op wat drie positieve dingen waren vandaag, zoals je vers gezette kop koffie met je Bialetti. Al na een aantal weken kun je merken dat je positiever naar het leven kijkt en beter in je vel zit,” verzekerd Madelief.

 

Kom in beweging

 

Daarnaast is beweging een gouden ‘quick-fix’ als je je blue voelt. Of dit nu op maandag is of elke andere willekeurige dag. “Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen ervoor zorgt dat je minder last hebt van neerslachtige gevoelens, meer zelfvertrouwen krijgt en minder stress ervaart,” vertelt Madelief.

 

“Trek zeker wat vaker, en het liefst vier keer per week, je sport- of wandelschoenen aan voor een rondje in de frisse buitenlucht. Ja, ook als het regent!”

 

Self-fulfilling prophecy

 

“Blue Monday is een bedacht concept. De Britse krant The Guardian schreef over Blue Monday dat het hele verhaal uit de koker zou komen van een reisorganisatie. Die zou wetenschappers geld hebben geboden om hun naam aan de theorie te verbinden, zodat het verhaal geloofwaardiger werd,” legt Madelief uit.

 

“Natuurlijk kun je je in januari in wezen minder prettig voelen om allerlei redenen, maar dit is niet anders voor andere maanden. Door stil te staan bij deze dag worden de negatieve aspecten ervan alleen maar versterkt. Een self-fulfilling prophecy.

 

Mijn tip? Hecht er niet teveel waarde aan. Zie het als een gewone dag of periode van het jaar en verleg je focus. Neem de dag en de heisa eromheen niet te serieus en laat dit het laatste artikel zijn wat je erover leest.”

 

👉 Met een psycholoog praten over jou gevoelens en gedachten? Boek vrijblijvend een consult.