Blijf mentaal fit met OpenUp: Mental Fit challenge

Daag jezelf uit om 5 dagen lang één rustmoment in je dag te bouwen. Zo creëer je rust in je hoofd en kweek je meer mentale veerkracht.

5 korte work-outs voor je brein

Bewust leven in plaats van geleefd worden: het kan! Als je elke dag even stilstaat bij hoe je in je vel zit, creëer je meer rust in je hoofd en je lijf – ook al is het maar een paar minuten. Daarmee kweek je weer een betere basis om energiek en veerkrachtig door het leven te gaan. Zie het als fitness voor je geest.

 

Er zijn meerdere manieren waarop je zo’n rustmoment in je dag inbouwt. In deze challenge maak je kennis met 5 mentale work-outs: elke dag één work-out van max. 10 minuten. Ga hieronder aan de slag👇

Aan de slag! Zo werkt het

  • 1
    Stap 1

    Reserveer elke dag 5-10 minuten voor je challenge. Check de avond van tevoren alvast wat er de volgende dag gepland staat.

  • 2
    Stap 2

    Bedenk vooraf op welk moment van de dag je tijd hebt: ’s ochtends, tijdens de lunch, na je werk? En maak een afspraak met jezelf: “Als ik morgen opsta / uit mijn werk kom, dan doe ik x.”

  • 3
    Stap 3

    Alles afgerond? Laat het ons weten via het formulier onderaan en we sturen je iets om het te vieren!

Dag 1. Adem in, adem uit

Ben je gespannen of boos, dan merk je het meteen aan je adem. Maar het werkt ook andersom: je ademhaling is het krachtigste middel om jezelf tot rust te brengen. 

Begin of eindig je dag met de ademhalingsoefening hieronder (5 min). En probeer hierna ook elke dag kort in te checken hoe je je voelt, door 1 minuutje te focussen op je adem:

Volg de ademoefening
Dag 2. Doe een digitale detox

Pak je op een onbewaakt moment snel je telefoon om ‘even’ je mail, whatsapp of sociale media te checken? Vooral passief of doelloos scrollen kan nadelig zijn voor je mentale welzijn.

Neem vandaag één pauze van je smartphone. Leg hem bewust weg bij de lunch, een sociale afspraak, tijdens het eten, in de trein of ‘s avonds. En probeer met je volle aandacht in het moment te zijn. Deze meditatie helpt je erbij:

Meditatie bij een schermpauze
digital-detox
Dag 3. Bewust wandelen

Bewegen heeft allerlei voordelen, zoals het tegengaan van stress. Je komt erdoor uit je hoofd, en in je lijf. Het hoeft geen intensieve sportsessie te zijn: even wandelen helpt al om tot rust te komen. 

Blok vandaag 15 minuten om een rondje te wandelen – tijdens de lunch, met of zonder collega’s, of aan het einde van je werkdag:

Dag 4. In contact met je lichaam

Mindfulness klinkt misschien zweverig, maar dat is het juist niet. Je richt je aandacht op je lichaam, bijvoorbeeld met een bodyscan: daarmee kom je in contact met hoe je je voelt.

Begin vandaag met zo’n bodyscan of volg die aan het einde van de dag (5 min.): misschien voel je je gehaast, adem je snel of zit er spanning in je schouders. Hiermee merk je het op.

Naar de bodyscan
Dag 5. De kracht van korte breaks

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar rust maakt je juist productiever. Dus sla je lunchpauze niet over, en neem ook regelmatig een korte pauze. Dat helpt tegen stress, en is goed voor je concentratie, creativiteit en werkplezier.

Probeer vandaag 2-3 keer een microbreak te nemen. Sta wat vaker op om drinken te halen (ook voor je collega’s), zonder je telefoon. Adem 5 keer diep in en uit. Of focus eens op het heel bewust eten van je lunch of tussendoortje.

Dag 5 afgerond? 👇
micro-break
Alle challenges afgerond? Geef het door

Vul hieronder je e-mailadres in, en we sturen je (digitaal) iets kleins om het te vieren!

Vaker een rustmomentje in je dag

Zie de rustmomenten uit deze challenge als mentale hygiëne. Ze helpen om los te komen van de dag, stress achter je te laten en rust in je hoofd te creëren. Met onze Spotify-oefeningen doe je dat op een manier die bij je past – van mindfulness tot bewust ademen, en van 1 tot 15 minuten.