5 dingen die je nu kunt doen om een betere manager te zijn

31 aug ‘22
4 min
Werkprestaties
Redactie OpenUp
illustratie van een goede manager
Een goede manager word je niet tijdens het slapen: het is hard werken. Continue. Want of je nu net komt kijken als manager, of al jaren in het vak zit, er zijn altijd mogelijkheden om te groeien. Niet voor niets sprak John F. Kennedy de woorden: “Leadership and learning are indispensable to each other”.

 

We vertellen welke stappen je kunt zetten om een goede manager te worden.

 

1. Reflecteer op managers die jij goed vindt

 

Je eerste stappen als manager kunnen lastig zijn. Je voelt je wellicht als Bambi op het ijs. Het helpt om naar managers te kijken die je goed vindt en inspireren, die je – als je eigen ‘Stampertje’ – laten zien hoe jij het ook wilt doen. Maar ook later in je carrière blijft het waardevol om naar anderen te kijken.

 

Ga bij jezelf na wie je in je voorbije carrière nou écht een fijne manager vond. Schrijf op wat de sterke punten zijn van die persoon en hoe je deze zelf in de praktijk kunt brengen. Kijk regelmatig naar dit lijstje, zodat je jezelf aan deze punten herinnert.

 

Wellicht onnodig om te zeggen, maar verlies hierbij je eigen persoonlijkheid niet uit het oog. Als je normaal gesproken in pak naar werk komt en morgen ineens op je sneakers en in je turtleneck verschijnt, omdat Steve Jobs dat deed ga je wellicht je eigen stijl voorbij.

 

2. Voel andere managers aan de tand

 

Van wie leer je beter om een goede manager te zijn dan van een goede manager? Als je tip één hebt opgevolgd, heb je waarschijnlijk al een lijstje in je hoofd van goede managers uit je netwerk. Nodig hen uit voor een kop koffie om te praten over hun hun missers en topprestaties. Ze vinden het vast hartstikke leuk om hun ervaringen te delen.

 

Ga ook eens in gesprek gaan met mede-managers die je nog niet kent, bijvoorbeeld via een intervisiegroep of mastermind. Tijdens een intervisie ga je met een aantal – vaak minder dan tien – vakgenoten in gesprek en help je elkaar beter te worden in jullie werk.

 

Voor iedere branche of functie is er wel iets te vinden: doe eens een Google Search, of – beter nog – plaats een oproep voor tips op je LinkedIn. Een eigen groepje starten is natuurlijk ook altijd een optie!

 

3. Ontdek wat uniek is aan ieder teamlid en profiteer hiervan

 

Uit onderzoek van Harvard Business Review onder 80.000 managers blijkt dat er net zoveel managementstijlen als managers zijn, maar dat er één gewoonte is die goede managers onderscheidt van de rest: goede managers besteden tijd en aandacht aan het ontdekken van de talenten, eigenaardigheden en minder sterke kanten van ieder individueel teamlid. Ze denken na over hoe ze deze in kunnen zetten voor het grotere doel.

 

Op deze manier geef je je teamleden de rollen waar ze hun talenten het beste in kwijt kunnen. Dit levert je meer op dan wanneer je probeert werknemers te motiveren voor taken en rollen waar ze minder goed in zijn of die ze niet leuk vinden. Bovendien laat je op deze manier zien dat je je werknemers ziet voor wat ze zijn. Dit versterkt jullie band en maakt het team als geheel sterker.

Wil je op de hoogte blijven van mentaal welzijn op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

4. Ontwikkel een gezamenlijke visie en strategie

 

Onderzoek uitgevoerd door Google toont aan dat haar beste managers een duidelijke visie en strategie hebben voor hun team. Teamleden zijn productiever en prioriteren hun werk beter als het voor hen duidelijk is wat het hogere doel is. Vooral wanneer de visie en strategie in samenspraak met het team worden ontwikkeld, blijken werknemers gemotiveerd.

 

Heb je zo’n gezamenlijke strategie ontwikkeld, geef het team dan vervolgens frequent statusupdates over de progressie die richting dit doel gemaakt wordt. Zo creëer je transparantie, motiveer je werknemers om hun best te blijven doen en hebben jullie samen de mogelijkheid om bij te sturen als het team uit koers raakt.

 

5. Laat je informeren en verander van mening

 

Dat je manager bent, betekent niet dat je de wijsheid in pacht moet hebben. Het is oké dat je niet alles weet en niet overal een antwoord op hebt. Niet voor niets zei Harvard Business School professor Amy Edmondson: “One of the leadership challenges is […] to recognize that you don’t have the answer yourself.”

 

Schroom dus niet om je veelvuldig te laten informeren door je team: gezamenlijk weten zij waarschijnlijk veel beter wat er precies speelt op werk dat jij in je eentje.

 

En heeft je team een ander idee over hoe bepaalde processen ingericht kunnen worden of welke richting een project op moet gaan, verander dan gerust van mening. Met het principe ‘het sterkste argument wint, niet de hoogste pief’ kom je een heel eind!

 

Weinig is zo frustrerend als aan starre manager die processen volgt ‘omdat we dat nou eenmaal zo doen’. En weinig is zo krachtig als een manager die meebeweegt en meegroeit.

 

Iedere manager is uniek

 

Welke tips je ook besluit op te volgen, onthoud dat iedere manager uniek is en dat het tijd kost om jouw eigen managementstijl te ontwikkelen. Bij Bambi ging het in het begin ook met vallen en opstaan, maar met een beetje hulp gleed hij binnen no time over het ijs alsof hij nooit iets anders had gedaan.

 

Heb je behoefte om door te praten over jouw rol als manager? Bijvoorbeeld over een specifieke situatie of hoe jij in jouw rol kunt groeien? Boek een consult met één van onze psychologen. Ze kunnen jou hierbij goed ondersteunen.

Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.