“Je werk is niet je leven”, zegt de TikTok-ster in zijn video. Het is een zin die veel teweeg heeft gebracht in wereldwijde media outlets. Terwijl sommigen het opvatte als een gezonde balans tussen werk en privé, vonden anderen de opmerking lui en verre van ambitieus. Maar wat zit er nu precies achter deze discussie?
Quiet quitting vs. drukcultuur
De term quiet quitting houdt in dat je langzaam loskomt van de gedachte dat je werk je leven is. Je doet nog steeds je werk door je dagelijkse taken uit te voeren, maar niet meer dan noodzakelijk is. Dit wil niet per se zeggen dat je lui bent, zoals critici vaak beweren, maar wel dat er meer is dan werk. Met quiet quitting kun je goede resultaten opleveren, maar deze resultaten worden bereikt tijdens werkuren en niet daarbuiten.
Maar hoe zit het dan met de waarde of de lol van je werk?
Arianna Huffington, oprichter en CEO van Thrive, gaf er de volgende draai aan op LinkedIn: “Quiet quitting gaat niet alleen over het opzeggen van je baan, het is een stap in de richting van stoppen met leven. Door werk voelen we ons nuttig en het geeft ons een doel. Het is onderdeel van een bloeiend leven.”
Ze is overduidelijk geen voorstander en bekritiseert om alleen het minimale aan je werk te doen. Ze geeft aan dat werk ons helpt ontwikkelen door grenzen te verleggen.
“We moeten de drukcultuur en burn-outs absoluut voorkomen. Maar het voorkomen van een burn-out betekent niet dat we ook de mogelijkheid om euforie in ons werk te vinden moeten voorkomen”, vervolgt Huffington.
In plaats van quiet quitting, stelt ze ‘joyful joining’ voor. De positieve benadering. Ben je niet gemotiveerd over je werk? Zoek dan vooral een nieuwe baan waar je wel gepassioneerd over bent. Veel bedrijven delen Huffingtons mening over quiet quitting, maar waarom?
Waar zijn bedrijven bang voor?
De economie heeft het zwaar en de inflatie stijgt steeds verder. Tegelijkertijd zijn bedrijven bang voor een dalende productiviteit. Volgens cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) loopt de arbeidsproductiviteit al jaren terug.
Veel bedrijven zijn op zoek naar oorzaken voor deze verlaagde arbeidsproductiviteit. Ze overwegen zelfs maatregelen, zoals het bijhouden van activiteit op je toetsenbord. Eén van de belangrijkste redenen voor de achteruitgang kan de pandemie zijn, aangezien deze wereldwijd voor een toegenomen aantal burn-outs heeft gezorgd.
Vooral Generatie Z heeft het gehad met de huidige arbeidsmarkt. Ze kampen met financiële onrust en hoge stresslevels. Volgens een onderzoek van Deloitte is dit de reden dat ongeveer 40 procent van Gen-Z hun baan in de komende twee jaar wil opzeggen. De meeste deelnemers gaven ook aan dat ze hun werk niet zo belangrijk vinden. De pandemie heeft ze in laten zien wat echt belangrijk voor hen is.
Hoe kunnen bedrijven hierop inspelen en hun medewerkers op de lange termijn motiveren? Dat begint bij begrijpen wat toekomstige generaties van de arbeidsmarkt verwachten.
Wat toekomstige generaties verwachten
Gen Z geeft de prioriteit aan banen met een goede balans tussen werk en privé, terwijl vorige generaties nog steeds het motto “work hard, play hard” in acht houden. Initiatieven als quiet quitting laten zien dat medewerkers gezonde grenzen willen. Daarbij willen ze dat hun werk wordt beloond, zodat ze geen financiële stress hebben.
Deze discussies bieden organisaties een kans om hun bedrijfscultuur te veranderen. Alleen bedrijven die hun werknemers op de lange termijn betrokken houden, slagen erin de arbeidsproductiviteit op peil te houden en nieuw talent aan te trekken. Flexibele werkuren, een inclusieve kantoorcultuur en een gezonde balans tussen werk en privé staan bovenaan de prioriteitenlijst van jonge generaties.
Vind jij het een uitdaging om de nodige veranderingen door te voeren en weet je niet goed hoe je dit als bedrijf kunt aanpakken? Ontdek hoe OpenUp jou kan helpen.