Onzeker in je relatie? Daar kun je wat aan doen

8 mrt ‘21
4 min
Gijs Coppens

Wie een relatie aangaat met een ander, stelt zich open voor een hoop gevoelens. Genegenheid, passie, verbondenheid, begeerte – prettige sensaties die je het liefst niet meer kwijtraakt. En daarom kan er met een relatie soms óók een gevoel van onzekerheid komen. Open Up-psycholoog Soesja praat over onzekerheid in je relatie – en geeft tips om er minder last van te hebben.

 

“Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, maar over het algemeen kun je stellen dat iedereen wel eens onzekerheid ervaart in een relatie. Dat is ook logisch, want om een intieme verstandhouding met iemand aan te gaan – zowel fysiek als emotioneel – moet je jezelf kwetsbaar opstellen. Die kwetsbaarheid kan spannend zijn en onzeker maken, zeker omdat je nog aan het aftasten bent in hoeverre je de ander kunt vertrouwen. Soms voelt dit onrustig en ongemakkelijk, maar het is dus eigenlijk heel normaal. Vanaf een bepaald moment – en die termijn is voor iedereen verschillend, variërend van weken tot maanden of zelfs jaren – is het wel belangrijk dat die gevoelens van onzekerheid afnemen en plaats maken voor meer vertrouwen.”

 

Van angst naar ontwikkeling

 

“Je merkt dat je je onzeker voelt in je relatie omdat je regelmatig twijfelt aan hoe je dingen doet en zegt – je bent bang dat je het niet goed doet. Dit hangt samen met een bijzondere focus op de ander, en of die ander jou wel leuk genoeg vindt om mee samen te zijn. Ontstaan er vanuit die onzekerheid ruzies, of merk je dat je gesprekken of confrontaties gaat vermijden, dan hoeft dat niet per se te betekenen dat de relatie niet werkt. Het is vaak juist een mooie stimulans om te gaan onderzoeken: wat maakt je nou eigenlijk zo onzeker? Welk deel ligt bij de ander, en welk deel bij jezelf? Welke gebeurtenissen maken dat er een gevoel van afwijzing opspeelt? En wat heb je nodig om van dat gevoel af te komen? Door dat te onderzoeken kun je een mooie ontwikkeling doormaken naar meer vertrouwen, individueel én in je relatie.”

 

Als het niet over gaat

 

“Aan gevoelens van onzekerheid ontkom je dus bijna niet als je in een beginnende relatie zit. Maar ook als je langer met iemand samen bent, kan onzekerheid opspelen. Soms is dat onzekerheid die na het begin van de relatie nooit helemaal is verdwenen. Maar het kan ook tevoorschijn komen door een grote levensgebeurtenis – een ontslag bijvoorbeeld, het verlies van een dierbare – of door een ingrijpende gebeurtenis binnen de relatie zoals vreemdgaan. Het is dan zinvol om opnieuw te bekijken waar die onzekerheid thuishoort: bij jezelf, bij de situatie of bij de ander. Dit doe je bijvoorbeeld door op te schrijven wat er precies voorgevallen is, welke belemmerende gedachten en gevoelens je daarbij had en wat je nodig hebt om die gevoelens en gedachten niet meer te hebben. Heb je dat in kaart gebracht, dan kun je meestal goed beoordelen of je misschien afstand moet nemen van iemand (het ligt bij de ander) of dat je juist steun en bevestiging nodig hebt (het ligt aan je onzekerheid). Het is belangrijk dat je dat laatste dan met je partner bespreekt – zo kun je samen kijken naar wat er nodig is om die onzekerheid te verminderen. En openheid is ook voor je partner trouwens fijn – het schept aan beide kanten vertrouwen.”

 

5 tips tegen onzekerheid

 

Speelt onzekerheid op in je relatie? Met deze 5 tips kun je ermee aan de slag.

 
1. Focus je op wat er goed gaat

 

Waar ben je trots op? Bij jezelf en binnen je relatie? Wanneer had je het fijn en leuk, en hoe kwam dat? Schrijf op wat er allemaal goed gaat en wat jouw aandeel daarin is.

 
2. Vraag je af: wat wil ik?

 

Wanneer je onzeker bent, focus je je automatisch veel op de ander. Stel jezelf daarom de vraag: wat zijn, los van die ander, eigenlijk mijn wensen? En in hoeverre kan ik die combineren met mijn relatie? Wees niet te snel bang dat er geen ruimte is voor wat jij wilt – de meeste mensen vinden het fijn als er grenzen worden aangegeven. Dit schept duidelijkheid.

 
3. Zoek afleiding

 

Je bent dol op die ander en je wilt het liefst ervoor zorgen dat het nooit meer overgaat. Dat kan ertoe leiden dat je een beetje afdrijft van het leven dat je voor de relatie had. Met vrienden, sport, film, etentjes. Zoek bij onzekerheid voldoende afleiding bij de dingen die je óók energie geven.

 
4. Praat!

 

Blijf niet rondlopen met onzekere gevoelens, maar bespreek ze met je partner. Niet alleen bij de start van je relatie, maar altijd. Ruim er een vast moment voor in, bijvoorbeeld tijdens een etentje, en probeer altijd niet-aanvallend te communiceren: praat vanuit je eigen gevoelens en maak de ander geen verwijten.

 
5. Zoek hulp

 

Soms kan onzekerheid voortkomen uit gebeurtenissen in je jeugd. Een partner kan daarin vaak een verzachtende rol spelen, maar kan het niet altijd oplossen of opheffen. In dat geval is het goed om hulp van een psycholoog in te roepen.

 

Praten met een psycholoog over onzekerheid in je relatie?

 

Wil je met één van onze psychologen praten over onzekerheid? Of een specifieke andere hulpvraag? Plan dan via deze link een vrijblijvende kennismaking, we helpen je graag.