Marieke Ros van Bestseller: ‘Mentaal welzijn hoort geen taboe te zijn’

23 apr ‘21
4 min
Werkprestaties
Gijs Coppens
marieke_ros_bestseller

Bij BESTSELLER, een internationaal opererend familiebedrijf dat meer dan 25 bekende modemerken omvat, wordt veel aandacht besteed aan de gezondheid van medewerkers. Mentaal welzijn weegt daarbij zeker zo zwaar als fysieke fitheid. Marieke Ros, Country Manager van BESTSELLER, over het belang van erbij horen – óók als het even niet zo goed gaat.

 

Over hard werken – maar niet ten koste van alles

 

‘Op het Nederlandse hoofdkantoor van BESTSELLER in Amstelveen werken ruim 100 medewerkers. Een grote groep mensen dus, met uiteenlopende persoonlijkheden, die wél allemaal samenwerken aan hetzelfde doel. Al sinds de oprichting van BESTSELLER in 1975 wordt gewerkt volgens 10 founding principles, waarbij hard werken bovenaan de lijst staat. Maar: dat harde werken moet natuurlijk wel op een gezonde manier gebeuren. Dat betekent dat we veel tijd besteden aan het monitoren van de gezondheid van onze medewerkers, en dat we onze actief inzetten voor een werkcultuur die naast dat harde werken voldoende gelegenheid biedt om stoom af te blazen en te ontspannen – zowel geestelijk als fysiek. Nu is het, in het geval van lichamelijke gezondheid, natuurlijk relatief makkelijk om in te schatten hoe het met mensen gaat én om goede omstandigheden te creëren – we faciliteren bijvoorbeeld sport, een gezonde lunch en op kantoor is er altijd vers fruit beschikbaar. Ook zijn er sta-bureaus, ergonomische stoelen en proberen we mensen tijdens werk te stimuleren tot voldoende beweging. Het peilen van het mentale welzijn van medewerkers is wat lastiger – je ziet vaak niet aan mensen wat er allemaal in hun hoofd en in hun privéleven speelt. Daarom voeren onze managers op zeer regelmatige basis een check-in-gesprek met hun teamleden. Ze vragen dan niet alleen naar zakelijke doelstellingen, maar informeren vooral hoe het met de werk-privébalans staat – waarbij we nadrukkelijk ruimte willen bieden voor het antwoord dat het even níet zo goed is. Loyaliteit is daarbij een sleutelwoord: wie even lastig zit, of in de knoop komt door onvoorziene omstandigheden, die moet niet voelen dat hij of zij er niet meer bij hoort, en wél dat er behulpzame collega’s zijn om op terug te vallen. Ook belangrijk: we werken allemaal volgens Freedom with Responsibility, wat betekent dat we managen op output. Dat doen we bovendien niet per dag maar over langere perioden. Zo bieden we onze medewerkers de ruimte om zelf hun tijd en werk in te delen, en dus minder stress te voelen als er eens een ‘slechte’ dag tussen zit. We vragen om geen dagen te maken langer dan 8 uur. En omdat we geloven dat mensen voldoening halen uit het leren van nieuwe dingen, bieden we trainingen en voldoende groeimogelijkheden aan – zo blijven we mensen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen.’

 

Over corona en het loskoppelen van succes en welzijn

 

‘Met de pandemie komen natuurlijk uitdagingen rondom mentaal welzijn: het aanhoudend thuiswerken valt zwaar en het is lastiger te monitoren hoe het met mensen gaat. We zijn als bedrijf bovendien resultaat gedreven – succes vinden we fijn – en de keerzijde is dat wanneer dat succes even onder druk staat, ook dat euforische gevoel aangetast kan worden. De uitdaging is nu om in onze communicatie het resultaat los te koppelen van een gevoel van welzijn. Succes zit nu, meer dan ooit, in niet-meetbare resultaten zoals goed contact hebben en meedenken met onze klanten. Daarnaast probeerden we steeds perspectief te blijven bieden, in bijvoorbeeld de interne nieuwsbrieven: hou vol, er gloort licht aan het eind van de tunnel. Er is heel veel saamhorigheid juist in deze tijd, en de algemene teamspirit is altijd hoog gebleven. Opvallend genoeg is er sprake van minder verzuim dan hiervoor, toen er weinig ruimte was om thuis te werken. Ik denk dat deze crisis in die zin zeker een blijvende invloed zal hebben op hoe we de balans tussen werken op kantoor en werken vanuit huis zien in de toekomst. En omdat we merken dat iedereen de aanstekelijke bedrijfssfeer en onze sterke bedrijfscultuur onmiskenbaar samenhangt met werken op kantoor, willen we ook het pand zelf nog meer inrichten op fijn en flexibel werken. Dus: een mooie open keuken in de lunchroom en voldoende ruimtes om even apart of in een klein groepje te werken.’

 

Over het taboe op mentaal welzijn

 

‘De samenwerking met OpenUp is voor ons een mooie stap naar het nóg beter waarborgen van gezondheid onder medewerkers. Want we kunnen wel steeds het belang van gezondheid onderstrepen – welzijn omvat nou eenmaal een gevoeliger domein dan wat je eet en hoeveel je beweegt. Natuurlijk: we streven een sfeer na waarin je eerlijk kunt aangeven hoe het gaat, maar je manager kan nog zo vriendelijk luisteren – hij of zij is ook de persoon die je het liefst niet teleurstelt, en dat zou dan toch een drempel kunnen opleveren. Bovendien, onze managers zijn geen experts op het gebied van geestelijk welzijn. Met OpenUp bieden we al onze medewerkers de mogelijkheid om op een veilige manier aan te kaarten dat ze even niet zo lekker in hun vel zitten. Zo hopen we niet alleen die drempel naar hulp te verlagen, maar ook het taboe rondom mentale gezondheid kleiner te maken. Ook met dit artikel willen we benadrukken dat we het – organisatie-breed en op alle niveaus – aanmoedigen om een afspraak maken als je even niet goed zit. Tijdig praten over geestelijke gezondheid is belangrijk, dát is wat we willen uitdragen als organisatie, en we merken gelukkig dat daar tot nu toe met enthousiasme op wordt gereageerd.’

 

Ook eens in gesprek met OpenUp?

 

Bestseller werkt samen met OpenUp. Werknemers kunnen via www.openup.nl kosteloos en binnen 24 uur in gesprek met een psycholoog.

 

De psychologen van OpenUp spreken iedere dag mensen die om verschillende redenen even vastlopen. Ze vinden niets raar en ze snappen dat het soms onwennig kan zijn om voor het eerst met een psycholoog in gesprek te gaan. Met heldere inzichten en praktische tips helpen ze je vaak snel weer wat steviger in je schoenen te staan. 

 

Wil je dus eens over een specifiek onderwerp praten? Plan een afspraak wanneer jou uitkomt. Geen werknemer van BESTSELLER? Ook dan is een eerste gesprek altijd vrijblijvend.  

 

Een gesprek proberen