Conflict of onenigheid met een collega: zo los je het op

15 mei ‘23
4 min
Werkprestaties
Lisanne van Marrewijk
illustratie van twee collega's in een conflict
Een conflict is niet altijd leuk, maar soms wel belangrijk. Het leert je om dingen anders te doen, of beter. En om situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Je hebt conflicten nodig om elkaar beter te begrijpen en tegelijkertijd vertellen ze je meer over jezelf en je eigen waarden. Ze zijn onderdeel van elke relatie, dus ook de relatie die je hebt met je collega’s en manager. 

 

Maar hoe ga je er op een constructieve manier mee om en zorg je ervoor dat ze je verder helpen in plaats van energie nemen? Psycholoog Paul Hessels legt uit hoe je een conflict op werk op een goede en professionele manier oplost.

 

Waarom je conflict niet uit de weg wilt gaan

 

Het uit de weg gaan van een conflict leidt meestal tot meer onenigheid tussen beide partijen, dat vertelt relatie-onderzoeker Johan Karremans aan Quest. “Het artikel gaat dan wel over liefdesrelaties, maar eigenlijk verschilt dat niet veel van onze relaties op werk”, benadrukt Paul. 

 

“De frictie die ontstaat als je het oneens bent met iemand helpt je om elkaar beter te begrijpen en samen tot betere ideeën te komen. Herinner jezelf er ook aan dat een conflict een subjectieve ervaring is, het is jouw waarneming van wat er gebeurt.” 

 

Praten over verschillende zienswijzen, idealen en meningen verbetert zowel de relaties en als de communicatie onderling en in een team. Voorop staat dat er niks mis is met een conflict of meningsverschil op z’n tijd. Ook niet op de werkvloer. 

 

Stap één is om een probleem of meningsverschil dus niet te zien als een nadeel of tegenslag, maar als een kans om dingen anders aan te pakken en elkaar beter te leren kennen. Dit komt jullie samenwerking op de lange termijn ten goede.

 

Dit vind je misschien ook interessant: Hoe los je een conflict met een klant op? (aldus drie experts)

 

Conflicten op werk

 

Uit onderzoek van The Myers-Briggs Company (het bedrijf achter de bekende 16 persoonlijkheidstypes) blijkt dat bijna 40 procent van de medewerkers regelmatig te maken heeft met conflicten op werk. Met als gevolg dat managers zo’n vier uur per week kwijt zijn aan het oplossen van die onderlinge conflicten. 

 

“Het is dus belangrijk dat we leren om constructief met conflicten om te gaan. Misschien zelfs omarmen. Conflicten zullen er nu eenmaal altijd zijn. Zoveel mensen zoveel meningen. De beste manier om hiermee om te gaan, is door jezelf te leren hoe je een conflict uitpraat”, vertelt Paul. 

 

De grootste reden dat er onenigheid met een collega of manager ontstaat, is slechte communicatie. Dat blijkt uit hetzelfde onderzoek van Myers-Briggs. Hardvard Business Review voegt daar nog drie triggers aan toe: geen transparantie in functie-eisen, onredelijke tijdsdruk en onduidelijke verwachtingen.

 

“Peace is not absence of conflict. It’s the ability to handle conflict by peaceful means.” – Ronald Reagan

 

Maar ik ben conflictvermijdend

 

Er zijn maar weinig mensen die bewust leren hoe ze een conflict op een goede manier oplossen. Of dit nu gaat om een kleine confrontatie of een flinke ruzie. Niet zo gek dus dat we conflicten liever uit de weg gaan. 

 

Als je confrontaties uit de weg gaat omdat je bang bent om andermans gevoelens te kwetsen, noemen we dat conflictvermijdend gedrag. “Vaak komt die angst voort uit een basisangst om niet leuk of aardig gevonden te worden”, verduidelijkt Paul. “Dat is logisch, want we zijn sociale dieren, maar het is niet altijd helpend.”

 

Kenmerken zijn bijvoorbeeld dat je bang bent om jezelf te uiten, het conflict liever ontkent, grapjes maakt tijdens de confrontatie, je mening liever voor jezelf houdt als je het oneens bent iemand en wilt dat anderen je aardig vinden. Allemaal om de lieve vrede te bewaren, maar uiteindelijk betekent dit dat je niet lief bent voor jezelf.

 

Als je conflict vermijdt, los je het daadwerkelijke probleem niet op en krop je emoties op. En dat kan effect hebben op je fysieke en mentale gezondheid, blijkt uit onderzoek.

 

Paul: “Op korte termijn levert het vermijden van een conflict je iets op; je bent even van dat nare gevoel af. Op de lange termijn blijft het conflict wel doorsudderen. Uiteindelijk is de pijn van vermijding groter dan de pijn van een conflict.”

 

💡 Dit artikel van PsychCentral gaat in op conflictvermijdend gedrag en wat je in plaats daarvan kunt doen.

 

Conflict met een collega uitpraten

 

Het is dus belangrijk dat je confrontaties durft aan te gaan. Het is de start van het goed uitpraten van elk conflict. 

 

Deze stappen helpen je om bij een conflict constructief te handelen. Met aan de basis: verander je perspectief en omarm het conflict. 

 

  • Zorg dat je de tijd en ruimte hebt om erover te praten. Het voelt misschien lowkey om de ander bij het koffieautomaat aan te spreken, maar dat is vaak niet de beste optie. Je wilt het gesprek niet halverwege afkappen omdat de ander een meeting in moet. Zorg dat je een plek en tijd hebt waar je vrijuit kunt praten. Of je dat inplant of onderling afspreekt, is aan jou.
  • Focus op gedrag en gebeurtenissen. En niet op de persoonlijkheid van de ander of een derde collega. Ga in op de gebeurtenis en wat dat met je doet, communiceer vanuit die gevoelens en wijs geen vingers.
  • Luister. Luister om de ander beter te begrijpen. Vraag door. Probeer de ander niet in de reden te vallen en zorg dat je begrijpt waar de ander vandaan komt. Misschien kun je zelfs met elkaar afspreken dat je allebei eerst je verhaal doet zonder elkaar te onderbreken. Dit forceert je om echt te luisteren in plaats van in de verdediging te schieten.
  • Maak helder waar je het met elkaar over (on)eens bent. Bevestig bij de ander of dit klopt. Kijk of je elkaar hier kunt vinden.
  • Bespreek hoe je het wilt oplossen. Wat is het meest belangrijk om nu op te lossen? Hoe willen jullie dit aanpakken?
  • Hou de communicatie open. Nu je samen het conflict hebt besproken, wil je de communicatie goed houden. Geef complimenten waar de ander die verdient en zoek voor momenten om jullie vooruitgang te bespreken (en te waarderen!).

 

Begeleiding nodig bij jouw persoonlijke situatie? Met een psycholoog ontdek je hoe je met de bijbehorende gevoelens en gedachten om kunt gaan.

 

1:1 sessie

Praat 1:1 met een psycholoog over conflicten en werk

Om hulp vragen helpt je om concreet met je uitdagingen aan de slag te gaan.