Blue Monday: bestaat het echt? (+ Tips voor een beter humeur)

12 jan ‘24
4 min
Stress en piekeren
Lisanne Buisman
Gecontroleerd door psycholoog Marina Pacini
blue-monday

Blue Monday valt elk jaar op de derde maandag in januari, en is ook wel bekend als de meest deprimerende dag van het jaar. Tenminste, als je psycholoog Dr. Cliff Arnall mag geloven. Maar bestaat Blue Monday echt? En kun je je alsnog gewoon goed voelen op deze zogenaamd sombere maandag?

 

We leggen je uit wat Blue Monday is en waar het vandaan komt. En je ontdekt tips van psycholoog Marina Pacini om je stemming te verbeteren – in januari én daarna.

 

Waar komt Blue Monday vandaan?

 

Blue Monday ontstond in 2005 en valt sindsdien elk jaar op de derde maandag in januari. Deze ‘deprimaandag’ werd bepaald door psycholoog Dr. Cliff Arnall, die wilde uitrekenen wat de meest deprimerende dag van het jaar was volgens een zogenaamde ‘formule’.

 

Hij baseerde de timing voor Blue Monday op:

 • het grijze weer in januari

 • de korte en donkere dagen (in het noordelijk halfrond dan)

 • het besef dat je je goede voornemens (weer) niet waarmaakt

 • de dag van de week: de werkweek begint weer; het weekend is nog ver weg

 

Er is alleen een grote ‘maar’: zijn berekening is niet wetenschappelijk onderbouwd. Veel wetenschappers spraken zich uit tegen de ‘formule’ van Arnall en ook hijzelf had er al snel zijn bedenkingen over.

 

Wat bleek? Achter het ‘onderzoek’ naar Blue Monday zat het Britse reisbureau Sky Travel. Via een persbericht  wilden ze erop wijzen dat januari een sombere maand is, om zo mensen aan te moedigen om een reis te boeken. Het was een PR-stunt. En in zekere zin een heel succesvolle, want we kennen de dag inmiddels allemaal.

 

Het goede nieuws is dus: het is niet bewezen dat Blue Monday bestaat.

 

 

Waarom we toch somber zijn

 

De formule is dan misschien onzin, maar het kan wel degelijk waar zijn dat de grijze wintermaanden hun weerslag hebben op je stemming en energie. Veel mensen ervaren stemmingswisselingen of voelen zich vermoeid.

 

Psycholoog Marina Pacini merkt dat begin januari voor veel mensen stressvol is: “Over het algemeen associëren we het nieuwe jaar met veel verwachtingen in verschillende delen van ons leven”, vertelt ze. “Want hoewel goede voornemens ons leven richting kunnen geven, zijn we vaak te gefocust op het eindresultaat. We vergeten onze aandacht te richten op het proces en de dagelijkse vooruitgang die we boeken in de richting van dat wat we willen.”

 

Naast de hoge verwachtingen aan het begin van een nieuw jaar kan ook een gevoel van nostalgie ons somberder maken. Het besef dat de gezellige decembermaand alweer voorbij is, en de winter nu echt begonnen.

 

“Veel mensen kijken zodra de herfst begint uit naar de feestdagen”, vertelt Marina. “Voor hen is het een tijd voor familie, vrienden en gezelligheid. Alleen is die tijd vaak ook weer snel voorbij. Het is heel normaal om daarna niet meteen terug te willen keren naar het ‘normale leven’.”

 

Lees ook ⭐️ Hoe verwerk je jouw goede voornemens écht in je dagelijks leven?

 

 

Tips om je goed te voelen op Blue Monday

 

Hoe kun je dan toch je stemming verbeteren – niet alleen op die derde maandag van januari, maar voor de hele winter? Dit zijn de tips van psycholoog Marina.

 

1. Blijf bewegen

 

“Een van de beste manieren om je energie een boost te geven is door te blijven bewegen”, vertelt Marina. “Lichamelijk actief zijn is een van de beste aanbevelingen voor mensen met depressieve stemmingen.” Begin vandaag nog, al is het maar met een korte wandeling.

 

2. Ga naar buiten bij daglicht

 

Veel mensen vinden het moeilijk dat er tijdens de wintermaanden minder uren daglicht zijn. Probeer daarom zoveel mogelijk overdag naar buiten te gaan en zoveel mogelijk zonlicht op te nemen. Misschien kun je tussen vergaderingen door even naar buiten gaan, al is het maar vijf minuten. Of misschien kun je je werkdag anders indelen. Kijk wat werkt voor jou.

 

3. Deel je ervaringen met anderen

 

Het helpt om met anderen te praten en betekenisvolle verbindingen te maken. Stuur een bericht naar iemand die je lange tijd niet hebt gesproken, of plan een afspraak met vrienden. Als je het fijn vindt, kun je bespreken waar je tegenaan loopt, maar je kunt ook gewoon samen tijd doorbrengen, lachen en ontspannen.

 

4. Begin een nieuwe gewoonte

 

Heb je al voornemens voor het nieuwe jaar? Zo niet, dan heeft Marina nog een paar laagdrempelige tips: “Het nieuwe jaar is een mooi moment om een nieuwe gewoonte te beginnen, zoals journaling of mindfulness.” Wees niet te streng voor jezelf – het hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Zolang het jou maar een goed gevoel geeft.

De volgende Live Space - Begint over 11 dagen.
Stress en piekeren
Meer rust in je hoofd: omgaan met zorgen en piekeren
wo 13 mrt 16:30 - 17:30 Europe/Amsterdam
Plekken beschikbaar - Groepssessie

Maak jij je vaak zorgen of pieker je veel? En ben je je bewust van de impact van piekeren op jouw stressniveau en je mentale welzijn? Het kan ook anders.

In deze groepssessie nemen we een uitgebreide kijk in wat er in ons hoofd gebeurt als we piekeren, malen en ons zorgen maken:

– Leer de functie van piekergedachten te begrijpen

– Ontdek de gevolgen van overmatig piekeren

– Oefen met praktische tips om je zorgen de baas te worden en gedachten tot bedaren te brengen

In deze sessie delen we ervaringen en leren we van elkaar door middel van persoonlijke verhalen en praktische oefeningen. Worstel je met ernstige angst- of paniekaanvallen? Houd er rekening mee dat deze sessie daar niet voor bedoeld is; we raden je dan altijd een 1:1 sessie met een psycholoog aan.

Voor deze sessie vragen we je om je camera en microfoon aan te zetten, omdat het een interactieve sessie is en ieders deelname nodig is.

Aanmelden voor Space
Spaces to OpenUp

Aan de slag om lekkerder in je vel te zitten?

Leer van onze experts in live groepssessies en masterclasses.