Interview met Constanze Burda van Mister Spex

Uitdaging

“We wilden onze werknemers nieuwe handvatten bieden, omdat ze lang met veel onzekerheid te maken hebben gehad door COVID-19 en de oorlog in Oekraïne.”

Oplossing

“OpenUp bood ons personeel een nodige uitlaatklep. Het was prachtig om de groepsdynamiek te zien en te ervaren hoe onze mensen openlijk over hun uitdagingen praatten.”

Bij OpenUp zijn we ervan overtuigd dat voorkomen beter is dan genezen. Als je in een vroeg stadium al voor je geestelijke welzijn zorgt, word je veerkrachtiger en herstel je sneller van tegenslagen. Werk speelt hierbij een belangrijke rol, omdat we de uitdagingen waar we thuis voor staan meenemen naar kantoor – en andersom. Daarom is het des te belangrijker dat we een omgeving creëren waarin werknemers zich op hun gemak voelen en openlijk over hun zorgen kunnen praten.

 

Bedrijven als Mister Spex delen dezelfde missie: Mentaal welzijn toegankelijk maken voor alle werknemers. Vanuit haar ervaringen met OpenUp vertelt Constanze Burda, Lead Corporate Responsibility bij Mister Spex, over de uitdagingen die haar organisatie moest oplossen en hoe samenwerken met OpenUp daarbij hielp.

Waarom besloten jullie samen te werken met OpenUp?

 

Voor ons is het belangrijk om taboes te doorbreken. Als je bij wijze van spreken je arm breekt, ga je meteen naar de dokter. Maar als er geestelijk iets niet helemaal in de haak is, dragen we dat vaak lang met ons mee. Bovendien hebben velen van ons het gevoel dat dit soort uitdagingen niet zo belangrijk zijn en we ons werk moeten blijven doen. We wilden iedereen laten weten dat mentaal welzijn wél belangrijk is en onze mensen motiveren om begeleiding te zoeken bij uitdagingen, in plaats van deze aan de kant te schuiven of te negeren. 

 

Voor ons was een belangrijke drijfveer ook het creëren van een voordeel dat écht met ons personeel matcht. We hebben een heel divers personeelsbestand met veel internationale werknemers. Dat betekent dat het voor ons belangrijk was om verschillende taalopties te hebben, van Engels en Duits tot Pools.

 

We hebben ook met andere aanbieders gesproken, maar wat me uiteindelijk overtuigde was het verhaal van Gijs Coppens, de oprichter van OpenUp. Ik vond zijn passie voor het onderwerp ontzettend aanstekelijk.

“We wilden duidelijk maken dat we weten dat er mensen zijn die niet lekker in hun vel zitten. Mensen die bang zijn om hier een oplossing voor te vinden, omdat ze prioriteit geven aan hun werk.”

Welke uitdagingen kwamen jullie tegen bij de introductie van OpenUp?

 

Ons personeelsbestand is zeer divers en varieert van kantoorpersoneel tot logistiek medewerkers. Omdat hun behoeften en activiteiten zo uiteenlopen, konden we geen alles-in-eenoplossing aanbieden. Daarom wilden we OpenUp in eerste instantie geleidelijk uitrollen en beginnen bij afdelingen zoals marketing en HR, die al meer affiniteit met het onderwerp hebben. Daarna wilden we OpenUp aanbieden aan afdelingen die tijdens COVID onder hoge druk hebben gestaan, bijvoorbeeld vanwege klanten die geen mondkapje wilden dragen of winkelsluitingen als gevolg van de lockdowns.

 

Als gevolg van de oorlog in Oekraïne hebben we uiteindelijk het besluit genomen om OpenUp meteen aan iedereen aan te bieden. In deze ongekende situatie wilden we alle collega’s de kans geven om begeleiding te krijgen als zij daar behoefte aan hebben. Hoe verschillend onze mensen ook zijn, oorlog raakt ons allemaal. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat je doet. Daarom vonden wij het belangrijk om OpenUp zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken.

 

 

Hoe hebben jullie OpenUp uiteindelijk geïntroduceerd in de organisatie, vooral in uiteenlopende gebieden zoals logistiek en retail?

 

We spraken uiteraard al over OpenUp via de team-kanalen en brachten het ter sprake tijdens afdelingsvergaderingen. Voor ons logistieke personeel hebben we informatie materiaal  en posters gemaakt, omdat ze daar niet veel op computers werken en een aankondiging per e-mail minder effectief zou zijn geweest. Daarnaast hebben we video’s opgenomen, die nog steeds voor iedereen digitaal beschikbaar zijn. Voor het winkelpersoneel namen we video’s op met twee van onze verkopers, die graag over dit onderwerp wilden praten. Op die manier zorgden we ervoor dat we ambassadeurs in verschillende afdelingen hadden.

 

Mijn ervaring is echter dat je beter niet één groot introductiemoment kunt hebben. Je moet er steeds weer over praten, de boodschap blijven herhalen. Mensen komen en gaan en informatie wordt snel vergeten, maar op deze manier hoop ik het uiteindelijk deel te maken van de cultuur van onze organisatie.

Zet de eerste stap richting mentaal welzijn in jouw bedrijf.

👉 Plan een gratis demo in

“Ik heb OpenUp ook zelf geprobeerd. Ten eerste omdat ik natuurlijk wilde weten wat het platform te bieden heeft. Maar ook omdat ik na mijn zwangerschapsverlof moeite had om te wennen aan mijn nieuwe rol als vrouw, moeder en collega.”

Welke veranderingen hebben jullie gemerkt sinds de introductie van OpenUp?

 

OpenUp was een complete verademing! Toen ik het platform introduceerde tijdens een afdelingsvergadering, begon de ene na de andere collega te vertellen over de uitdagingen waar zij mee te maken hadden. Dat had ik niet verwacht. Deze groepsdynamiek was fascinerend om te zien. Het maakte duidelijk dat niemand er alleen voor stond en iedereen wel eens met tegenslag te maken heeft. Desondanks voelt het boeken van een consult bij een psycholoog of well-being expert voor veel mensen nog steeds als een grote stap. Als je met mensen spreekt, ziet dat zij hiervoor openstaan en OpenUp aanbeveelt, kan dit net het duwtje zijn dat zij nodig hebben. En als ze het eenmaal geprobeerd hebben, komen ze eigenlijk altijd vol enthousiasme terug en blijven ze het platform gebruiken.

 

Wat betekent geestelijk welzijn voor jou persoonlijk?

 

Geestelijk welzijn is emotioneel werk. Het is niet iets waar je ooit mee stopt of klaar mee bent. Op geen enkel moment kun je zeggen dat je niet meer voor jezelf hoeft te zorgen, dat alles nu in orde is. Geestelijk welzijn is een levenslange taak. Soms gaat het makkelijker, soms gaat het moeilijker, maar het werk is nooit af.

Heb je vragen of wil je meer weten over wat we doen?

👉 Plan een gratis demo in