Welke uitdagingen kwamen jullie tegen bij de introductie van OpenUp?
Ons personeelsbestand is zeer divers en varieert van kantoorpersoneel tot logistiek medewerkers. Omdat hun behoeften en activiteiten zo uiteenlopen, konden we geen alles-in-eenoplossing aanbieden. Daarom wilden we OpenUp in eerste instantie geleidelijk uitrollen en beginnen bij afdelingen zoals marketing en HR, die al meer affiniteit met het onderwerp hebben. Daarna wilden we OpenUp aanbieden aan afdelingen die tijdens COVID onder hoge druk hebben gestaan, bijvoorbeeld vanwege klanten die geen mondkapje wilden dragen of winkelsluitingen als gevolg van de lockdowns.
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne hebben we uiteindelijk het besluit genomen om OpenUp meteen aan iedereen aan te bieden. In deze ongekende situatie wilden we alle collega’s de kans geven om begeleiding te krijgen als zij daar behoefte aan hebben. Hoe verschillend onze mensen ook zijn, oorlog raakt ons allemaal. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat je doet. Daarom vonden wij het belangrijk om OpenUp zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken.
Hoe hebben jullie OpenUp uiteindelijk geïntroduceerd in de organisatie, vooral in uiteenlopende gebieden zoals logistiek en retail?
We spraken uiteraard al over OpenUp via de team-kanalen en brachten het ter sprake tijdens afdelingsvergaderingen. Voor ons logistieke personeel hebben we informatie materiaal en posters gemaakt, omdat ze daar niet veel op computers werken en een aankondiging per e-mail minder effectief zou zijn geweest. Daarnaast hebben we video’s opgenomen, die nog steeds voor iedereen digitaal beschikbaar zijn. Voor het winkelpersoneel namen we video’s op met twee van onze verkopers, die graag over dit onderwerp wilden praten. Op die manier zorgden we ervoor dat we ambassadeurs in verschillende afdelingen hadden.
Mijn ervaring is echter dat je beter niet één groot introductiemoment kunt hebben. Je moet er steeds weer over praten, de boodschap blijven herhalen. Mensen komen en gaan en informatie wordt snel vergeten, maar op deze manier hoop ik het uiteindelijk deel te maken van de cultuur van onze organisatie.