Een gezonde organisatie handelt op een manier waar iedereen baat bij heeft, van medewerkers en klanten tot aandeelhouders en de wereld om ons heen. Het is een plek waar de cultuur, omgeving en manier van werken, welzijn en veiligheid ten goede komt. Hoe zit dat?
Werkgeluk en winstgevendheid
Medewerkers die gelukkig zijn en zich zowel mentaal als fysiek goed voelen, zijn de spil van je bedrijf. Dat onderstreept ook hoogleraar Graham Lowe in zijn boek Creating Healthy Organisations.
Maar er is een wederkerig verband tussen het welzijn en werkgeluk van de mensen en de prestaties en winstgevendheid van een organisatie. Als mensen gelukkig zijn, gaat het goed met een organisatie, maar tegelijkertijd is het ook makkelijker om gelukkig te zijn als het goed gaat.
Stel het gaat niet goed met het bedrijf, je kunt niet genoeg mensen aannemen, de planning wordt krap en de druk voert op. In zo’n situatie is het uitdagender om een positief moraal hoog te houden.
Het werkt dus twee kanten op: gelukkige mensen zorgen voor een succesvolle organisatie, maar een succesvolle organisatie zorgt ook voor gelukkige mensen.
Zit de organisatie in een dip? Handel dan waakzaam. Stel je verwachtingen qua productiviteit, output en energie bij. Doe je dat niet, dan bestaat er een kans dat je in een neerwaartse spiraal belandt die enkel het tegenovergestelde teweeg brengt.
Externe druk en interne veerkracht
Als organisatie wil je die sweet spot vinden; het punt waarop uitdaging (externe druk, dat wat een bedrijf een medewerker oplegt) en draagkracht (interne veerkracht, de hoeveelheid druk die iemand aankan) in balans zijn.
Het is enerzijds belangrijk om de veerkracht van medewerkers te vergroten en anderzijds erop toe te zien dat de externe druk behapbaar blijft. Het vinden van de link tussen people, pressure en performance is de sleutel tot succes.