Aan de hand van vijf trends, vertellen we je welke risico’s er op je afkomen en hoe je met hulp van OpenUp mee om kunt gaan.
Waarom een gezonde werk-privébalans belangrijk is
De belangrijkste reden om een evenwichtige werk-privébalans te prioriteren, is omdat het een voorwaarde is voor gelukkige en gezonde medewerkers.
Medewerkers die voldoende tijd hebben voor zichzelf:
- Ervaren een betere nachtrust;
- Houden hun energielevel op peil doordat ze voldoende tijd voor sociale contacten, hobby’s en sport hebben;
- Hebben een beter humeur en zijn geduldiger;
- Halen meer voldoening uit werk, waardoor ze taken met meer motivatie uitvoeren;
- Zijn scherper en kunnen zich beter focussen.
Zoals je ziet, is een goede werk-privébalans zowel goed voor de werknemer als voor de werkgever. Balans zorgt uiteindelijk voor minder ziekteverzuim en een lagere kans op uitstroom van werknemers. Een goed pakket voor geestelijk welzijn staat steeds hoger op de lijst van eisen die door werknemers worden gesteld. Onbeperkte toegang tot consulten met erkende psychologen helpt niet alleen de geestelijke gezondheid van werknemers op peil te houden en ziekteverzuim te voorkomen, maar helpt ook ontslagen te voorkomen.
Welke trends met betrekking tot de werk-privébehoefte zien we?
We zien een aantal patronen in de werk-privébehoeften van werknemers. Sommige daarvan zwellen al jaren langzaam aan – zoals de emancipatie aan het thuisfront, waarbij huishoudelijke taken steeds minder naar gender verdeeld worden – anderen hebben door COVID een flinke groeispurt gehad – zoals de behoefte aan flexibiliteit.
Trend 1: Je leeft om te werken of je werkt om te leven?
Ooit stilgestaan bij de Engelse term work-life balance? Het suggereert dat werken en leven twee verschillende activiteiten zijn. Doordeweeks werk je en op je vrije dagen leef je. Oftewel, je werkt om te leven.
Deze opvatting is voor velen – en voornamelijk voor de jongere generaties – verleden tijd. We werken omdat we een bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Werk moet niet voelen als werk, maar als leven. Als we ietsje aan salaris moeten inleveren, maar daardoor een baan hebben met een ‘purpose’ die bij ons past, dan doen we dat graag.
Uit onderzoek van PwC blijkt dat we liever minder verdienen en bij een purpose-driven organisatie werken die past bij onze waarden, dan dat we veel verdienen en tegelijkertijd – bijvoorbeeld – de planeet vervuilen.
Ook zien we een groeiende groep mensen die weinig ziet in zelfverwezenlijking, materialisme en erkenning, omdat deze zaken afleiden van de dingen die er echt toe doen in het leven.
Trend 2: Verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit
Stilletjes was deze trend al een tijd aan de gang, maar ook deze verschuiving kwam tijdens de we-weten-niet-meer-hoeveel lockdowns in een stroomversnelling terecht.
Vooral banen die creativiteit, kennis en innovatie vergen, zijn minder gebaat bij kwantitatieve regels, targets en negen-tot-vijfpatronen. Veel liever delen medewerkers hun dag in aan de hand van taken en energielevels. Minder focus op de gewerkte uren, meer op de geleverde output.
Om twaalf uur ’s middags sporten en om acht uur ’s avonds nog even werken omdat je dan het scherpst bent? Waarom niet! De ene periode meer dan veertig uur werken en de andere juist wat rustiger aan doen? Ook prima. Als het werk maar gedaan wordt en de resultaten goed zijn.
Trend 3: Actief burn-out voorkomen
Onderzoek toont aan dat babyboomers (geboren na de Tweede Wereldoorlog) en generatie X (geboren voor 1980) weinig bezig zijn met het voorkomen van mentale en fysieke burnout.
Jongere generaties (millennials – geboren vóór 1996 en Gen Z – geboren na 1996) zijn hier veel meer mee bezig. Zij hebben gezien hoe ouders of oudere familieleden worstelden met werk en hun mentale gezondheid en willen dit voorkomen. Eerlijk ‘nee’ durven zeggen tegen een bepaalde taak of project om de eigen mentale gezondheid te beschermen, wordt hiermee steeds normaler. En wij juichen dat toe.
Een goed maatregelenpakket voor mentaal welzijn staat steeds hoger op de eisenlijst van werkzoekenden. Onbeperkt toegang tot gesprekken met erkende psychologen helpt daardoor niet alleen werknemers mentaal gezond te houden en verzuim te voorkomen, het helpt ook bij het aantrekken van talent.
Trend 4: Meer ruimte voor flexibiliteit
‘Creatives are the new athletes’, is niet alleen een kledingmerk. Het is ook een slogan die het huidige tijdperk vrij aardig aanduidt. We leven in het tijdperk van de creatievelingen. Innovatie, kennisontwikkeling, conceptontwikkeling en contentcreatie waren nog nooit zo belangrijk. De handel in kennis groeit enorm.
Met name in het creatieve domein worden tijd en plaats steeds minder belangrijk. De meeste creatievelingen maak je niet gelukkig met een bureaustoel die op vaste tijden bezet moet zijn. Flexibiliteit in werkplek, werktijden en gewerkte uren passen veel beter.
Trend 5: Emancipatie aan het thuisfront
Ooit kijken historici terug op onze tijd en zeggen: ‘goh wat interessant, toen had de mens nog genderspecifieke taken in huis.’ We zien deze steeds meer vervagen en concepten als ‘man’ en ‘vrouw’ worden voor jongere generaties steeds irrelevanter. Dit heeft invloed op de wisselwerking tussen ouderschap, huishoudelijke taken en werk. Ouderschap en het huishouden worden steeds meer taken van alle partners thuis, niet van één (vrouwelijke) partner.
Voor ouderschap geldt: wettelijk gezien krijgt de ‘partner’ van de geboortemoeder één week betaald verlof en kan er vijf weken extra verlof worden aangevraagd. Geboortemoeders krijgen tien weken bevallingsverlof. Ook als zij na drie weken weer aan het werk wil en haar partner thuis voor de pasgeborene zorgt. En bij adoptie is het wettelijke verlof slechts zes weken.
Deze regels worden door werknemers steeds meer onder druk gezet, omdat ze in steeds sterkere mate als onrechtvaardig en discriminerend worden gezien. De roep om een Zweeds model, waarin beide ouders samen 480 dagen verlof mogen verdelen, wordt luider.