8 impactvolle retentiestrategieën voor 2024

16 jan ‘23
3 min
Relaties
Werkprestaties
Redactie OpenUp
Gecontroleerd door psycholoog Paul Hessels
“Oh, maar je vindt zo weer iets nieuws,” klinkt het als ze haar vriendinnen vertelt dat ze ontslag heeft genomen. Het is een van de eerste dingen die je hoort wanneer je nu ontslag neemt. De banenmarkt is op het moment ook gunstig. Daardoor is het personeelsverloop hoog: 33% van de werkenden nam vorig jaar in de VS vrijwillig ontslag. Dat personeelsverloop zorgt voor hoge kosten. Maar medewerkers die weggaan, hoe voorkom je dat? In dit artikel bespreken we 8 impactvolle retentiestrategieën die je in 2024 kunt toepassen.

 

Vrijwillig ontslag is één van de grootste verborgen bedrijfskosten. Met de vertrekkende medewerker vertrekt namelijk ook diens talent. En een vervangende medewerker zoeken en deze opleiden kost veel tijd en geld. Gallup schat dat de vervangingskosten per medewerker die weggaat anderhalf tot twee jaarsalarissen bedraagt.

 

Daarom is het als bedrijf of organisatie belangrijk om op retentie in te zetten. Al helemaal als je bedenkt dat 52% van de vertrekkende medewerkers aangeeft dat hun manager of organisatie hun ontslag had kunnen voorkomen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste retentiestrategieën voor 2024, zodat ook jij persoonsverloop kunt voorkomen.

 

 1. Ontdek waarom medewerkers weggaan

 

Als je weet waarom medewerkers weggaan, kun je iets aan doen aan de specifieke oorzaak of oorzaken. Een uitgebreid eindgesprek of een survey als iemand weggaat kan hierbij helpen.

 

Onderzoek in de VS uit 2021 laat zien dat de belangrijkste reden voor medewerkers om weg te gaan een gebrek aan carrièrekansen is – denk hierbij aan groei, promotie, training en een gevoel van prestatie. Op een gedeelde tweede plek staan direct werkgerelateerde redenen zoals stress, het takenpakket, en het gevoel tot je recht te komen; welzijn en familie; en werk-privébalans. Andere redenen die genoemd worden zijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, management, (bedrijfs)cultuur, verhuizing en pensioen.

Wil je op de hoogte blijven van geestelijke gezondheid op het werk? Word dan lid van onze nieuwsbrief voor regelmatige updates en ideeën.

De belangrijkste redenen voor medewerkers om weg te gaan:
  • Gebrek aan carrièrekansen – denk hierbij aan groei, promotie, training en gevoel van prestatie (22%)
  • Direct werkgerelateerde redenen zoals stress, toegang tot hulpbronnen, takenpakket, het gevoel tot je recht te komen (11%)
  • Gezondheid en familie – van zorg voor een kind of oudere tot (werkgerelateerd) fysiek en mentaal welzijn (11%)
  • Werk-privébalans – denk hierbij aan reistijd en werktijden (11%)
  • Salaris en beloningen (i.e., loon, secondaire arbeidsvoorwaarden en bonussen) (10%)
  • Verhuizing (9%)
  • Management – denk hierbij aan professioneel gedrag, kennis en kunde, communicatie, en een gevoel van steun (8%)
  • Cultuur: bedrijfscultuur, missie en waarden, faciliteiten en fysieke omgeving, veiligheid, diversiteit en collega’s (7%)
  • Pensioen (6%)
  • Overig (5%)

 

Bron: 2022 Retention Report by Work Institute

2. Neem de juiste mensen aan

 

De beste retentiestrategie is natuurlijk om mensen aan te nemen die (voorlopig) geen ontslag nemen. Maar je kunt niet in de toekomst kijken, dus echt weten hoe lang iemand blijft kun je eigenlijk nooit. Je kunt er wel voor zorgen dat je mensen aanneemt die passen bij de aangeboden positie en bij het bedrijf. Rekening houden met de volgende factoren kan daarbij helpen:

 

  • De vaardigheden van de sollicitant passen bij de positie óf de sollicitant kan de benodigde vaardigheden ontwikkelen.
  • De positie is een logische vervolgstap in het carrièrepad van de sollicitant. 
  • De sollicitant staat er niet om bekend regelmatig van baan te wisselen.
  • De bedrijfscultuur past bij de sollicitant en vice versa óf de sollicitant kan een positieve invloed hebben op de bedrijfscultuur. (Denk hierbij aan het aannemen van mensen met verschillende achtergronden en verschillende persoonlijkheden).
  • De visie van de sollicitant past bij het bedrijf óf de sollicitant kan een positieve invloed hebben op de visie. (Purpose is voor veel medewerkers steeds belangrijker).
  • De sollicitant kan zich vinden in de bedrijfswaarden.
  • De sollicitant is tevreden met het geboden salarispakket en secundaire arbeidsvoorwaarden.

 

3. Zorg voor een goede start

 

Een goed begin is het halve werk. De meeste mensen nemen ontslag in hun tweede jaar, wat erop duidt dat ze geen goede start hebben gehad. Een goede onboarding is daarom belangrijk.

Als medewerkers de juiste training krijgen, zullen ze zich comfortabeler voelen in hun rol en zullen ze minder snel vrijwillig ontslag nemen. Daarnaast zullen ze beter presteren, waardoor je er ook als bedrijf meer uithaalt.

 

4. Stippel een groeipad uit

 

Om je medewerkers langdurig aan te houden is het belangrijk dat je perspectief biedt. Had jij in de schoolbanken het volgehouden als je niet had geweten wanneer je naar de volgende klas zou gaan? Waarschijnlijk niet. Ook in een carrière geldt: als mensen mijlpalen hebben om naartoe te werken, zullen ze langer (gemotiveerd) blijven. Zoals het eerdergenoemde onderzoek laat zien, gaat 22% van de werknemers weg wegens een gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

Een groeipad ziet er voor iedereen anders uit, maar bestaat vaak onder andere uit steeds uitdagendere werkzaamheden, nieuwe rollen met meer verantwoordelijkheid, een hoger salaris, trainingen en scholing.

 

5. Bied (externe) ondersteuning

 

Stress en problemen op het gebied van fysiek en mentaal welzijn zijn voor medewerkers belangrijke redenen om te weg te gaan, evenals het ontbreken van toegang tot hulpbronnen. OpenUp biedt professionele ondersteuning om stress en uitdagingen op het gebied van mentaal welzijn bij medewerkers te voorkomen. 

Onze erkende psychologen zijn dagelijks direct bereikbaar voor medewerkers, zonder tussenkomst van HR of de werkgever – via chat en videoverbinding, maar ook voor begeleide groepssessies en meditaties. Zo ondersteunen we jouw medewerkers met uitdagingen op het gebied van mentaal welzijn en helpen we uitdagingen voorkomen.

 

6. Wees flexibel met werkplekken en -tijden

 

Een gezonde werk-privébalans is belangrijk voor het behouden van medewerkers. De afgelopen jaren werkten steeds meer mensen thuis. Door minder reistijd en meer tijd thuis ervaarden ze een betere werk-privébalans. Door medewerkers de mogelijkheid te geven thuis te (blijven) werken, hou je dit gevoel vast.

Wees daarnaast flexibel met werktijden (mits het takenpakket dit toelaat). Zolang het werk gedaan wordt, maakt het niet uit wanneer toch? 

 

Meer weten? De werk-privébalans verandert: trends en risico’s waar je op wil letten

 

7. Leid je managers goed op 

 

8% van de mensen gaat weg wegens problemen met hun manager(s). Denk hierbij aan de (mate van) professionaliteit, de kennis en kunde, de manier van communiceren en/ of de mate waarin medewerkers zich gesteund voelen door hun manager. Een goede manager speelt een belangrijke rol in het behoud van medewerkers.

Vaak groeien medewerkers door tot manager omdat ze inhoudelijk sterk zijn. Maar een team leiden is écht een vak apart. Houd daar rekening mee.

 

8. Creëer een prettige bedrijfscultuur

 

Een aantal belangrijke stappen in het creëren van een prettige bedrijfscultuur:

  1. Zorg voor een duidelijke visie en doelstellingen. Zo begrijpen medewerkers waar het bedrijf naar toe wil en hoe ze daaraan bijdragen. Medewerkers hechten steeds meer waarde aan purpose en zoeken naar een baan die aansluit bij hun eigen waarden. Denk hierbij aan bijdragen aan een duurzame en eerlijke wereld.
  2. Focus op inclusie en respect. Zorg ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.
  3. Wees open en transparant.
  4. Geef medewerkers de ruimte en het vertrouwen om hun eigen ideeën en initiatieven in te brengen en uit te werken. Zo creëer je eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
  5. Ondersteun je medewerkers, vanuit HR en management. Luister naar ze en neem hun behoeftes en zorgen serieus.

 

Door de gunstige banenmarkt is het personeelsverloop hoog. Hopelijk helpen deze retentiestrategieën jou om medewerkers toch te behouden, in 2024 en daarna.

 

Onze psychologen krijgen dagelijks te maken met medewerkers die aan ontslag denken. Nieuwsgierig hoe hun kennis jou verder kan helpen? Boek een demo. 

 

Meer lezen? 👉 Dit brengt 2024 ons op het gebied van mentaal welzijn op de werkvloer (volgens OpenUp en Personio)

 

NL-blog-activation
Maandelijkse nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste blogs, webinars, interviews en informatie over mentaal welzijn voor jouw medewerkers.