We leggen uit hoe OpenUp verschilt van een arbodienst en vertellen wat de belangrijkste verschillen en overeenkomsten zijn tussen zelfhulp-apps en OpenUp. We preken daarbij natuurlijk een klein beetje voor eigen parochie, maar proberen alles zo objectief mogelijk uit te leggen.
De Arbodienst VS. OpenUp
Iedere werkgever in Nederland is verplicht om met een arbodienst te werken. Twee kerntaken van de arbodienst zijn: preventie van ziekte en ziekteverzuimbegeleiding.
Arbodiensten focussen op het minimaliseren van verzuim en werknemers zo snel mogelijk weer aan het werk krijgen. OpenUp draagt hier ook allebei aan bij, maar onze primaire focus is het op lange termijn gezond houden of krijgen van mensen.
We geven ze handvatten om de mentale uitdagingen waar ieder mens mee te maken krijgt het hoofd te bieden. Ons werk is voor 95% preventief. Hoewel de arbodienst vaak pas ingeschakeld wordt als iemand verzuimt vanwege (mentale) klachten, zorgt OpenUp er dus eigenlijk voor dat je de arbodienst hopelijk niet meer nodig hebt.
We doen dit door medewerkers te ondersteunen bij allerlei uitdagingen en vragen op het gebied van mentaal welzijn. Denk aan omgaan met hoge werkdruk of het hervinden van motivatie. We zijn er als iemand een luisterend oor nodig heeft of samen met een erkende psycholoog aan een mentale uitdaging wil werken. Via groepssessies, één-op-één online videoconsulten of chat.
We helpen ook als het mentaal goed gaat, maar een medewerker zichzelf wil uitdagen en groeien. Bovendien creëren we samen met HR-bewustwording over mentaal welzijn en leren we werknemers vaardigheden ontwikkelen op thema’s als zelfvertrouwen, stress, werkprestaties en meer.
Dit maakt de mentale ondersteuning die OpenUp biedt laagdrempeliger en gevarieerder dan die van de arbodienst. OpenUp is er (preventief) voor iedereen, de Arbodienst is er voor de personen die al hulp nodig hebben.