Als je weet dat je ongeveer een derde van je volwassen leven werkend doorbrengt, begrijp je direct wat de impact van bedrijfscultuur is. Maar hoe creëer je een cultuur die door de hele organisatie positief wordt ervaren?
Werk is goed voor je mentale gezondheid
Laten we eerst even teruggaan naar de basis. Grote kans dat je werkt omdat het geld in het laatje brengt. Maar werk is ook één van de belangrijkste bronnen van zingeving. Het geeft een doel en een gevoel van zelfvertrouwen.
Daarnaast brengt het je nieuwe connecties en het gevoel ergens bij te horen. Ook schept het structuur en routine in onze dagen. Dat klinkt misschien wat saai, maar is belangrijker dan je wellicht denkt.
Maar het kan ook de andere kant op werken
Maar ondanks dat werk bijdraagt aan een goede mentale gezondheid, kan het ons andersom ook op de proef stellen.
Soms liggen we wakker van ons werk of levert het ons stress op. Maar het kan ook zijn dat je functie je niet genoeg uitdaagt, je je niet altijd veilig en vertrouwd voelt op werk of niet bij je leidinggevende terecht kunt om te praten over wat er in je omgaat. Zowel op werk als in je privéleven.
Allemaal kenmerken van een ongezonde of zelfs ‘toxische’ bedrijfscultuur. En laat die cultuur de nummer één reden zijn dat mensen van baan switchen, blijkt uit recent onderzoek.
Om je nog een beter beeld te geven: we vinden het tien keer zo belangrijk dan een goed salaris(!) blijkt uit hetzelfde onderzoek.
Je begrijpt: een gezonde en veilige cultuur zorgt ervoor dat mensen zich goed voelen en bij je blijven werken, zo meldt ook de World Health Organization.
Daarnaast verbetert het de productiviteit en werkprestaties van de mensen die bij je werken en vermindert het frictie en conflicten op de werkvloer.
Op werk zoeken we zingeving, een doel en fijne connecties, maar hoofdzakelijk willen we werken op een plek waar een gezonde cultuur heerst en iedereen zich gezien, gehoord en begrepen voelt.
Ze zeggen niet voor niets dat de bedrijfscultuur belangrijker is dan de strategie.
Een gezonde bedrijfscultuur creëren
Een gezonde bedrijfscultuur creëren gaat verder dan een uitgebreid aanbod aan secundaire arbeidsvoorwaarden. Het begint bij het creëren van een plek waar mensen zich goed en veilig voelen, zowel fysiek als mentaal.
Het maakt dan niet uit of je twintig gratis massages krijgt. Of eindeloos vakantiedagen. Het gaat om de mate waarin zulke voorwaarden worden geaccepteerd en gebruikt. En aan de basis daarvan ligt de cultuur die in de organisatie heerst, schrijft Harvard Business Review.