Volgens het CBS emigreerden vorig jaar een kwart miljoen mensen naar Nederland. Misschien zijn er ook wel kennis- of arbeidsmigranten bij jouw organisatie komen werken. Als je organisatie werknemers uit het buitenland aantrekt, moet je als HR-manager veel praktische zaken regelen. Maar ook bij de ‘zachte’ kant van emigreren kun jij helpen.
uButler weet er alles van. Zij regelen voor bedrijven wereldwijd zowel de praktische als emotionele kant van relocatie van werknemers. Zij delen hun kennis in dit artikel, zodat jij ervoor kunt zorgen dat buitenlandse medewerkers een zachte landing hebben binnen jouw organisatie.
Over uButler
Via een 24/7 chat geeft uButler je internationale medewerkers ongelimiteerde persoonlijke ondersteuning. Zo ontlasten ze HR/Mobility en helpen ze hen in het aantrekken en behouden van talent. Zonder chatbots!
Werknemers spreken altijd met een echt mens: mobility agents die onder de naam ‘Sophie’ werken. Vervolgens wordt jouw medewerker negen weken lang ondersteund. Per medewerker wordt er een passend programma gemaakt. uButler voorziet onder anderen medewerkers van bedrijven als ASML, KraftHeinz en VanMoof van een zorgeloze relocation.
De praktische kant van relocatie
Wie in een nieuw land gaat wonen en werken, moet allerlei officiële zaken regelen. Hieronder geven we een lijst met taken die uitgevoerd moeten worden. Een deel van deze zaken is de verantwoordelijkheid van HR, een deel van de werknemer zelf (of je maakt alles de verantwoordelijkheid van uButler, dat kan ook).
Hoe je de taken verdeelt, hangt van je organisatie af. Is er bijvoorbeeld een collectieve zorgverzekering of niet? Helpt je organisatie bij het vinden van huisvesting of niet?
Wettelijk gezien moeten de volgende zaken georganiseerd worden wanneer iemand uit het buitenland naar Nederland verhuist om te werken:
- Inschrijven bij de gemeente en burgerservicenummer (BSN) aanvragen
- Verblijfsvergunning organiseren
- 30%-regeling organiseren
- Zorgverzekering aanvragen
Niet wettelijk verplicht, maar noodzakelijk om in de Nederlandse maatschappij te kunnen meedraaien, zijn de volgende punten:
- DigiD aanvragen
- Bankrekening openen
- Huisvesting zoeken
- Nederlandse simkaart en telefoonnummer regelen
- Een OV-chipkaart aanvragen
- Aanmelden voor onderwijs bij eventuele kinderen
- Aanmelden bij een huisarts, tandarts en apotheek
- Eventuele toeslagen aanvragen, zoals zorgtoeslag en kinderbijslag.
De emotionele kant van relocatie
Natuurlijk is de praktische kant van relocatie belangrijk, maar een zachte landing zit ‘m misschien wel meer in de emotionele kant. Dit is waar jij als organisatie écht het verschil kunt maken voor je nieuwste niet-Nederlandse medewerker.
Als je je medewerkers volledig ondersteunt – en niet alleen bij de verplichte zaken, maar ook bij bijvoorbeeld een baan voor de partner en het opbouwen van een sociaal leven – helpt dit bij het aantrekken van buitenlands talent. En bij het behoud daarvan: want je zorgt voor tevreden en tegelijkertijd dankbare werknemers.
Ook aan de emotionele kant biedt uButler ondersteuning. Om zo zowel werknemers als werkgevers te ontzorgen. Heeft je medewerker mentale ondersteuning nodig, dan ben je bij OpenUp aan het juist adres (daarover later meer).
Voorbeelden van de emotionele kant van immigratie zijn:
1. Sociale contacten
Sociaal contact is een menselijke behoefte. Sommige nieuwe medewerkers komen in een gespreid bedje van familieleden en vrienden terecht hier in Nederland, maar het kan ook zijn dat je nieuwe werknemer nog helemaal niemand kent.
Je kunt hen op verschillende manieren op weg helpen:
- Plan koffie-afspraken in met nieuwe collega’s
- Organiseer een welkomstborrel met het team of de afdeling
- Vraag welke sport of hobby je nieuwe werknemer beoefent en maak een lijst met clubs en verenigingen waar hij, zij of die terecht kan. Om een duwtje in de rug te geven, kun je als organisatie overwegen het eerste jaar lidmaatschap cadeau te doen.
- Wijs hen op social media groepen (Facebook of Whatsapp) voor migranten in de regio
- Misschien ken je zelf wel iemand met gelijke interesses als je nieuwe collega: stel hen aan elkaar voor!
Denk bij bovenstaande punten ook aan de familie. Als de nieuwe medewerker bijvoorbeeld samen met een partner emigreert, geef dan bijvoorbeeld ook hen een jaar lidmaatschap cadeau of nodig ze uit voor de welkomstborrel.